Gå til innhold

Hvordan koble vekselrele ?

Ranger emnet

larsfr

Anbefalte innlegg

Har lagt opp strøm med rele til nær/fjernlys men tenkte jeg skulle få nær og fjern til å lyse sammen og ikke hver for seg bare.

Har funnet at jeg må bruke et veksel rele men er usikker på hvordan jeg skal koble dette for og få det til.

Noen som kan hjelpe ?

Audi 100 2.8 V6 Quattro 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ann og lese litt på internett for å få svar på sine problemer.

fant ut at jeg trengte vekselrele, men ikke hvordan dette burde kobles. Men hvis ingen er behjelplig så skal jeg da sikkert finne ut av det og, bare det tar litt lenger tid enn om noen hadde vart grei og sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hjelpe deg med det elektriske, men da må jeg hvite hvilke pærer du har.

Om dette er særlig lurt, er en annen sak. Som nevnt her av en erverdig Hondakar, så kan du rett og slett ødelegge lykten. De har ofte plastdeler og det reflekterende belegget kan skalle av. Da må du ordne deg nye lykter til noen tusen.

Det du også må være obs på er at ledningsnettet til lysene i en bil, som oftest er underdimmensjonert. Det er ganske spinkle greier, som ofte blir relativt lunken under last..

Du kan vurdere å koble opp noen ekstra lys som fungerer med fjernlysene, evt. skaffe deg 35W xenon (som utvikler mindre varme). Xenon i gamle lykter på bil er uansett superharry, efter min mening. selv om de lyser bra.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyktene det er snakk om er Audi S4 linselykter. Er egen for nær/fjernlys. har montert 55 watt xenon på fjernlyset med strøm og rele fra batteriet. lurte på xenon i nærlys og menhar erfart før at det blir veldig mørkt etter å ha dimmet ned fra fjernlys til nær lys da xenon i nærlyset trenger til til og få opp styrken.

Hadde vært fint om du kunne vært behjelplig med kobling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Skal du ha tre muligheter, altså fjern, nær og begge samtidig, eller skal fjerne og nær lyse samtidig uansett? I så fall kobler du + fra både nær og fjern på enten 87 eller 87a. Skal du ha muligheten til å kun ha fjernlys på kan du evt. gå inn med et rele på + kabelen til nærlyset som du kan aktivere med en egen knapp i kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags pærer har du i bilen? Har du kombinerte nær/fjern(h4) ytterst, og ekstra fjernlys innerst?(H7,h1,h3) , eller har du kun nærlys ytterst og kun fjernlys innerst?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider