Gå til innhold

Beste billigbilen?

Ranger emnet

jonleo

Anbefalte innlegg

Nå vil jeg vite, gutter og jenter.. hva er den ultimate student-råne-billig-din aller første bil-bil?

Selv stemmer jeg på min egen, eminente '85 Corolla. Hadde den i ca to år mens jeg studerte, og det var virkelig godbilen sin!

Betalte 9000,- for den, og gjorde virkelig mitt aller beste for å ta livet av den! Men, med jevnlig tilførsel av bensin og et og annet oljeskift skulle den altså vise seg å være tilnærmet umulig å drepe. Den taklet helt fint luftige svev over fartsdumper, den flyttet søppelcontainere som bare det, og den fikset aldeles fint en ferietur (les; roadtrip, "norge på langs") på ca 4000 km uten annet enn litt trøbbel med en vindusheis og et lekk bensinpåfyllingsrør (kunne ikke fylle mer enn halv tank uten at det rant ut igjen..).

Den ble til slutt solgt for 1500 spenn til en av våre nye landsmenn som visstnok skulle ha "konebil". Da var det bulker i hue og ræva, bremsene tok dårlig, dekkene var slicks, og bagasjerommet var ubrukelig i regnvær pga svære rusthull.

Men motoren? Den gikk som ei klokke, malte som en kattunge!

Var usannsynlig trist å selge den da..Men, Biltilsynet truet med å hente skiltene fordi jeg ikke turte kjøre den til EU-kontroll, og jeg hadde ikke råd til å sette den såpass i stand at jeg kunne fått den gjennom der. Så den gikk, og nå fiser jeg rundt i en 19 år nyere volvo som jeg er livredd for å bulke eller ødelegge.. latterlig egentlig.

Aldri kan jeg tenke meg at man kan få mer bil for pengene?

Sku!

DSC01045.jpg

..eller hva sier dere?

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring! På 3 år og 150000km bytta jeg en o-ring, bremseklosser foran,og noen filter. Den bilen fikk også kjørt seg skikkelig hver dag! Dette var en 84 modell da, 1,6 dx. Andre sterke kandidater er mazda 323 og honda civic.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel toyota\nissan har jeg en finger på selv.. har hatt 3 toyota og 1 nissan som var brukt som jordebil.. ikke faen om det ble en eneste feil! utenom bytte av dekk da de ble rivd av felgen! :D

Nå har jeg skaffa meg en volvo som vinterbil, bare plag.

men når det først går er det morro! 75% sperre, lettere trimma B20 og 8-900KG er det morro!

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

definer billigbil:)

Definisjon på billigbil kan jo være litt vanskelig..

Men, for meg må det bety maks 15000 kr her.

Kan man si at en billigbil i den forstand jeg tenker på her kan være en du så og si har råd til å impulskjøpe uten å ta opp lån?

50 000 er jo også billig bil, strengt tatt. Men ser nok for meg at her må det være snakk om maks 15-20 000...

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre sterke kandidater er mazda 323 og honda civic.

Ja, vurderte sånne mazdaer også da denne ble kjøpt, 323 og 626. Aner meg at jeg kunne hatt like mye moro med en sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ser etter en enkel og grei bil i prisklassen 1500-15000,- så ville ivertfall jeg sett etter disse:

top.jpg

4-Gen Civic, eneste større problem er nok rust.

Personlig liker jeg disse mye bedre enn 5-Gen.

Sideview.jpg

5-Gen Corolla liker jeg også, kjørte endel på en slik for noen år tilbake. 1,3DX mener jeg det var, men 4trinns girkasse er ikke noe for langturer:|

001.jpg

Golf/Jetta Mk2

Her er jeg selvsagt inhabil, men dette er også biler som faller i samme klasse som de andre her.

Ruster mindre enn de andre, men manglende vedlikehold av orginal forgasser kan gi deg litt hodebry.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer likevel jeg, selvom du spør "karene" her:hellothere:

Min Ford Fiesta, 90 mod, 1,1l. Kjøpt for 12 000, hadde den i 2 år, til tross for særdeles dårlig vedlikehold og mange heisaturer på grusveier rundt om i Follo, flyvning over fartsdumper, ikke særlig mye vasking holdt den seg meget fint i 2 år.. Eneste jeg bytta var viftereima, og den brukte litt olje..

Var ikke allverdens motor i den da, - derfor den ble bytta ut å. Men jeg skal innrømme at jeg savner den. Særlig når Jettan trives bedre på verksted enn på veien.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer likevel jeg, selvom du spør "karene" her:hellothere:

Uh.. den var dårlig gjennomtenkt, merker jeg nå. Det er endret, og jeg beklager min temmelig dumme antagelse om at det kun er "karer" innpå her.

:pray

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si Mercedes 123, w124 og 190E er veldig gode billigbiler.

Nissan bluebird må også nevnes her. En kamerat hadde en slik. 2500 betalte han vel for den om jeg ikke husker feil. 2.0 automat og forgasser. Den fikk gjennomgå verre enn noe annet. Den ble herja og kræsja med på alle mulige måter, kjørt gjennom dype pytter uten luftfilter osv., det som gjorde at den ikke startet lengre var at den eneste nøkkelen til bilen knakk i døra.

Det skal sies at naboen til eieren greide å starte den etterpå, på uviss måte. Startet med en gang såklart :p Men den var ikke kjørbar grunnet at vi hentet den der den sto med knukket nøkkel med traktor på bondevis.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man trenger for å starte en gammal japansk bil er en STOR flat skrutrekker, og en hammer. Slå inn, brekk ned og til slutt vri om hele greia...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si Mercedes 123, w124 og 190E er veldig gode billigbiler.

Nissan bluebird må også nevnes her. En kamerat hadde en slik. 2500 betalte han vel for den om jeg ikke husker feil. 2.0 automat og forgasser. Den fikk gjennomgå verre enn noe annet. Den ble herja og kræsja med på alle mulige måter, kjørt gjennom dype pytter uten luftfilter osv., det som gjorde at den ikke startet lengre var at den eneste nøkkelen til bilen knakk i døra.

Det skal sies at naboen til eieren greide å starte den etterpå, på uviss måte. Startet med en gang såklart :p Men den var ikke kjørbar grunnet at vi hentet den der den sto med knukket nøkkel med traktor på bondevis.

slenger meg på rolfi jeg...

Så i tillegg volvo 2/7/9-serie og BMW e28,e23,e34

Er mye som er billig og greit, div vag f.eks

diesel liker jeg best, men er mye kult med bensin også

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste jeg har hatt er en 85 modell Granada 2.3, som 5te gir var vekk på. Var matt i lakken og ikke pen, men strøkent interiør var det, og motorn sviva fint. Ga 1500kr for den, 600 for eukontroll. Hadde den i 1 år, kjørte ca 50000km med den, bytta olje 4 gang, klosser foran 2 gang, og pakninger til toppdeksel. Senkesett ble vel handla au.. :) Og den ble ikke kjørt spes fint! :D Polering gjorde også MYE med utseendet! :)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider