Gå til innhold

Lover ang bilbelte?

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har en volvo 242 1975 mod. Og i den bilen stod det belter i baksetene...

Det jeg da lurte på, er om jeg kan fjerne baksetebeltene? Har en 1980 mod Taununs, og der finnes det ikke bilbelte i baksetene..

Men tenkte på at siden det var montert bilbelte i volvoen, må det kanskje være der?

Grunnen til at jeg spør, er at volvoen kommer til å bli bane/utstilling/bruks-bil, og kjører sjeldent eller aldri med folk i baksetene..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 16-6. Krav til bilbelter/ festepunkter på plasser som ikke kreves utstyrt med bilbelter

1. Bilbelter i alle typer kjøretøy montert på plasser som ikke kreves utstyrt med bilbelter, skal være av type som minst tilfredsstiller kravene i ECE-reg.nr. 16.04 eller kravene i direktiv 77/541/EØF, som senest endret ved direktiv 90/628/EØF, direktiv 96/36/EF, direktiv 2000/3/EF eller direktiv 2005/40/EF. Festepunktene skal tilfredsstille kravene i ECE-reg.nr. 14.02 eller kravene i direktiv 76/115/EØF, som senest endret ved direktiv 82/318/EØF og direktiv 2005/41/EF, eventuelt som endret ved direktiv 90/629/EØF. Dette må dokumenteres av beltefabrikanten, kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium, basert på prøver eller beregning. Dersom dette ikke kan dokumenteres, kan festepunktene godkjennes hvis de kan tåle en fremoverrettet prøvekraft slik:

Trepunktsbelte:

5 kN på øvre festepunkt, 10 kN på fellesfeste og 5 kN på nedre festepunkt.

Hoftebelte:

10 kN for hvert festepunkt.

Festepunktenes plassering vurderes ved godkjenning. Dokumentasjon kan kreves fremlagt.

For originalmonterte bilbelter og festepunkter på plasser som ikke kreves utstyrt med bilbelter, kreves ingen godkjenning.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-016.html

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken.. :)

men jeg klarte ikke å finne noen plass der det står at om det er montert i bil fra fabrikk, MÅ det stå, selv om bilen er fra 75. Og i 75 var vel ikke beltekravet i baksete kommet enda..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøved en gang å få belter som var montert i bilen (amazon 76) plukket ut og godkjenne det.

Men den gang sa di at var di først montert, så gikk di ikke tilbake på dette.

Man bygger ikke sikkerheten nedover i biler fikk jeg til svar..

Så i ditt tilfelle tror jeg nok du må basere deg på å beholde

beltene montert bak i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider