Gå til innhold

audi a6 2.5 TDI 1998 260000km

Ranger emnet


JaLLich

Anbefalte innlegg

Hei.

Har selv en 99 modell 270.000 km som jeg kjøpte for en uke siden. Så lenge kammer og reg reim, vannpumpe og dieselpumpe er bytta så er du trygg. byttedelene ble bedre enn originaldelene som røyk etter et par år. Så da er det heller alle de andre tingene som du bør bekymre deg mer om (understell, dørlåser, el. vinduer etc.)

Dieselforbryket er helt rått! Kommer fra en bmw 528 og forskjellen er natt og dag. Kjørte bilen fra Hokksund til Hauesund og har kjørt rundt her en uke og enda er bare tanken halvtom...hehe.

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 tdi motorene er kjent for varierende kvalitet. Noen er mer plaget enn andre. Har hørt at legeringen i kammene har brukt å slippe, noe som fører til at du må bytte kammene etterhvert. Mulig det kommer av longlife oljen (30 000km) som ofte blir brukt på disse bilene.

 

Automatkassen har også vært noe skummel. Uten at jeg kan spesifisere noe mer om det. (Svigers måtte bytte denne på sin A6)

 

Når det gjelder dieselforbruket ligger 2,5 motoren på ca 1,1 liter på bykjøring. 1,9tdi motoren som jeg har på A6en min ligger betydelig under 2,5 motoren med ca 0,75 liter på bykjøring. Så 2,5 motoren er ikke så økonomivennlig av seg.

 

Forstillingen er også noe svak. Ellers har dissse bilene problemer med låsekassene i dørene som kan fryse vinterstid. Bilen min er et helvette når det er væromslag (varmt til kaldt). Ikke sjangs å få igjen framdørene.

 

Ellers er A6 en meget komfortabel bil.

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 2,5 tdi er uøkonomisk er vel å ta litt hardt i. Når du sammenligner den med vag sin 1,9 tdi som er den mest økonomiske dieselmotoren laget i masseproduksjon. Du får jo det igjen på at 1,9 literen med 2 sylindre mindre enn 2,5`en har hardere gange og er en mindre komfortmotor, for å si det slik. Det kommer an på hva du er vant til og hvilke krav du stiller. Kommer du ifra BMW`en min som bruker 2,5 liter på mila (helt sant!!, gammel og slitt) til 2,5 tdi a6`en jeg har nå så er det jo som natt og dag. Er overlykkelig jeg, skal klare å kjøre en måned før jeg må fylle:):)

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For femte gang, har ikke du noe konkret å bidra med i trådene som er her inne på Audi-delen, kan du la være.

 

Til trådstarter: Ja det har vært forskjellige utgaver av 2.5 TDI V6en som har vært plaget med dårlig legering/matrialvalg. Med longlife-håpløsheten i tillegg blir det ikke bedre. Biler etter 2002 mener jeg er i "sikkerhet" ift hva som ble diskutert på VACN-forumet.

 

Ellers kan det hende litt konkret informasjon står her inne og om du søker litt. :)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
hei,

 

driver og vurder en 2.5 TDI 1998 mod.

 

noen sier det er en bra motor og andre sier det er en av di verste motorene til audi? noen her som har meninger?

 

er bilen billigi drift? diesel forbruk osv?

 

Hva må du gi for denne da?150hk tdi motorene er kjent som svakere enn 180hk.Kamaksler + pakninger og tettinger generelt kan være noe å få sjekket FØR du evnt vurderer kjøpet hvis du har mulighet.Et kamakselbytte rundt 190/200.000 er ikke uvanlig.De nye kammene har heldigvis bedre legering så da er motoren i topp forfatning igjen.Men koster skjorta å få bytta de da.ca 30.000 i deler + en god del penger til arbeid.

 

Låskasser som fryser på denne årstiden er da vel ikke bare Audiproblem som enkelte fremstiller det.

Blir kondens på innersiden som igjen fryser ved -grader.Som igjen kan fucke opp dørlås osv...Skikkelig pleie innimellom gjør at man berger fint.

Ellers kan jeg av erfaring si at bremsekalibre generelt kan være en del pes med.Foringer i forstillinger på en Audi har jo også vært fenomen da.

Men dette er en kjøremaskin som gir masse glede og komfort.Derfor så råder jeg deg uansett hvis du har muligheten til å få et prospekt inn på et verksted for å få sjekket tilstanden.Åpne oljepåfyllingslokkene på motoren for å se på om det er grader på kamakslingene osv.......

 

Min er en 150hk 2.5tdi quattro.

Den går ikke rimelig til den sånn dieselmotor å være, men med 4x4 + automatkasse så blir det bare sånn.

0.77l pr mil på langkjøreing, og 1-1.1l pr mil på småkjøring.

 

Jeg driter i forbruk så dette er ikke noe jeg tenker på :-)

 

Lykke til.

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår