Gå til innhold

Hvor får man tak i The Reliant Robin?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Så en episode på 5.gear nå nettopp, der dem kjørte demolition derby med en trehjula bil.. To bakdekk og ett foran, samt bakhjulstrekk.. Søkte litt på google, og fant ut at bilen kalles for The Reliant Robin og er fra noen-og-70..

 

Hvor finner man tak i slike? Så både på autodb og finn uten hell.. Var jo griseråe biler da.. :D

 

img_7.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er lett å importere, og (egentlig) lett å registrere i Norge, for 3-hjulinger er definert som en egen kjøretøygruppe under motorsykler i både EU og Norge, med merknad i vognkortet at føreren må ha bilsertifikat (klasse B). Fordi det er en motorsykkel skal den bare ha regskilt bak, og motorsykler kjører gratis i alle veibommer.

 

Det går allerede flere 3-hjulinger i Norge, jeg er litt usikker på om den avbildete modellen finnes her, men som sagt er det lett å ta inn en. En kamerat i Østfold eide en Reliant Regal i noen år, og her rundt Trondheim går det både en oransj Bond Bug og en Stinger, sistnevte er en helt åpen tandemseter og har det ene hjulet bak (noe som regnes som best når det gjelder svingstabilitet).

 

En god side for å finne ut mer om 3-hjulinger er http://www.3wheelers.com/

Lykke til!

 

 

PS: Avataren min viser fronten på en 3-hjuling med det ene hjulet bak, men denne 3-hjulingen eksisterer ikke (ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra England så er USA og India store 3-hjulingland. Ellers finnes det en eller flere produsenter av slike i nesten alle vest- og sydeuropeiske land, f.eks Nederland, Belgia, Frankrike, Italia og Hellas. Alle som har vært i småbyer i Italia eller Hellas har nok sett de små Piaggo-lastebilene med ett hjul foran som putrer gjennom de trange bakgatene.

 

Å importere 3-hjulinger fra USA (eller India) må imidlertid frarådes, da 3-hjulingreglene der ikke er kompatible med 3-hjulingreglene i Europa/Norge. Man kan risikere at 3-hjulingene må bygges om ganske mye for å tilpasse de reglene her. Blant annet er ikke reglene for lykteplasseringene kompatible.

 

Uansett er 3-hjulingreglene langt mindre strenge en bilreglene, det kreves ikke katalysator, ikke krasjtesting (så det er faktisk mulig å bygge sin egen 3-hjuling selv i Norge) osv.

 

I Sverige, der "amatörbyggda fordon" vanligvis har en effektbegrensing per 100 kg kjøretøy, der er det ingen slik effektbegrensing for 3-hjulinger. Derfor var det en fra Umeå som for noen år siden valgte å bygge en litt spesiell 3-hjuling med turbomatet MC-motor, 280 hester og kun 400 kg kjøretøy. Den gikk som ei kule, noe denne testen (uten karosseri) viser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår