Gå til innhold

politiet mener vi er for dårlige på snøføre..

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

...og det er vi fordi vi mister førerkortet hvis vi trener til å håndtere "snøkaos" på en åpen, tom parkeringsplass...:shake

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles DIGG å kjøre opp bakker ingen andre kommer opp, spesielt når din bil er den minst teknologiske av alle :D

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det er vi fordi vi mister førerkortet hvis vi trener til å håndtere "snøkaos" på en åpen, tom parkeringsplass...:shake

 

word, fy FADER for noen stakkarær! Er til å le av..:angry:

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

word, fy FADER for noen stakkarær! Er til å le av..:angry:

Jepp... hvis jeg drar av med 123'en min og noengang skulle bli intervjuet om det, så kan man banne på at jeg skal si at grunnen til at jeg seila av var fordi det er ulovlig å trene selv på åpne plasser og at hvis man prøver å bli trygg i trafikken så er det grunnlag for førerkortbeslag... Og da skal det med FETE typer på forsiden av avisen, om det er mulig..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å være djevelens advokat, det å sladde rundt på en parkeringsplass hjelper deg null i det du har for god fart inn i en sving, eller ikke klarer å stoppe i nedoverbakke.

 

Imho så blir man god vintersjåfør av mange års erfaring på snø. Problemet er at her salter de ned veiene, så folk blir helt forvirret i det det blir littegranne glatt, og ingen helt vet hvordan de skal oppføre seg.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å være djevelens advokat, det å sladde rundt på en parkeringsplass hjelper deg null i det du har for god fart inn i en sving, eller ikke klarer å stoppe i nedoverbakke.

 

Imho så blir man god vintersjåfør av mange års erfaring på snø. Problemet er at her salter de ned veiene, så folk blir helt forvirret i det det blir littegranne glatt, og ingen helt vet hvordan de skal oppføre seg.

Kommer litt an på plassen... har man 200 meter lang plass med kjeglemarkerete svinger som man skal kontrollere seg igjennom så vil jeg si det er rimelig mye nærmere virkeligheten enn å spinne piruetter på 20 x 20 meter asfalt, som jeg sluttet med i 21-års-alder (og jeg tok billappen som 20-åring)... Dog, hadde jeg blitt tatt der så hadde nok lappen gått.. selv om formålet kun var å lære seg å hente inn sladder, ikke skape de.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imho så blir man god vintersjåfør av mange års erfaring på snø. Problemet er at her salter de ned veiene, så folk blir helt forvirret i det det blir littegranne glatt, og ingen helt vet hvordan de skal oppføre seg.

 

Modern har kjørt bil i mange hundre år, sikkert fra før saltet ble oppfunnet, og dette er min første vinter med lappen.. Her forleden kom jeg opp bakken utenfor, hun har aldri kommet opp når føret er som nå. Vet du hvorfor? Hun får panikk, og tror at for øvrig at full gass er det eneste som gjør at bilen kommer "fortere fram" i oppoverbakker. Bruke momentet, og det å såvidt være nær gasspedalen er ukjente ting :)

 

Så nei, jeg er ikke helt enig i at mange års erfaring på snø gjør deg automatisk til en god sjåfør på vinterføre. Erfaring gjør selvsagt en sjåfør som behersker vinterføre til en sjåfør som er enda bedre på vinterstid over årene. Men, det har også noe med hvor du kjører på vinteren, og hvor mye du kjører. Og rett og slett for om du har talent for kjøreteknikk og om du skjønner hva du skal gjøre med bilen for at det du vil skal skje, faktisk skjer.

 

Enkelte har kanskje også for høy selvtillit når det kommer til vinterføre.. hehe

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modern har kjørt bil i mange hundre år, sikkert fra før saltet ble oppfunnet, og dette er min første vinter med lappen.. Her forleden kom jeg opp bakken utenfor, hun har aldri kommet opp når føret er som nå. Vet du hvorfor? Hun får panikk, og tror at for øvrig at full gass er det eneste som gjør at bilen kommer "fortere fram" i oppoverbakker. Bruke momentet, og det å såvidt være nær gasspedalen er ukjente ting :)

 

Så nei, jeg er ikke helt enig i at mange års erfaring på snø gjør deg automatisk til en god sjåfør på vinterføre. Erfaring gjør selvsagt en sjåfør som behersker vinterføre til en sjåfør som er enda bedre på vinterstid over årene. Men, det har også noe med hvor du kjører på vinteren, og hvor mye du kjører. Og rett og slett for om du har talent for kjøreteknikk og om du skjønner hva du skal gjøre med bilen for at det du vil skal skje, faktisk skjer.

 

Enkelte har kanskje også for høy selvtillit når det kommer til vinterføre.. hehe

 

 

Eirik

 

Helt enig!

Man lærer å beherske det man gjør ofte, og gjør man det bra lærer man alltids å gjøre det enda bedre. Kjører man ofte der det er både bratt og glatt får man selvsagt bedre følelse med hvordan det er enn noen som bare kjører der det er flatt og saltet. Men det handler like mye om å lære å kjenne selve snøen.. Snøen har vidt forskjellig grep allt etter hvor ny den er, hvor hardt den er kjørt ned, hvor saltet den er, hvor skitten den er osv osv.. Og så bør man kjenne bilen, hvilke dekk har den, drift foran eller bak, hvor tung er bilen, hvor lang er bilen, vektfordeling osv.. Men det er alltid lurt å ikke være altfor bråkjekk når første snøen kommer, for man trenger gjerne å hente inn etpar små sladder før man får tilbake feelingen fra vinteren før. Jeg er like skeptisk hvert år når første snøen kommer, akkurat som om jeg gjør dette for første gang.

Men kjenner da ganske fort at dette har jeg jo gjort før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... hvis jeg drar av med 123'en min og noengang skulle bli intervjuet om det, så kan man banne på at jeg skal si at grunnen til at jeg seila av var fordi det er ulovlig å trene selv på åpne plasser og at hvis man prøver å bli trygg i trafikken så er det grunnlag for førerkortbeslag...

 

Det er ikke ulovlig å trene på å avpasse farten etter forholdene.

 

Det er bare første gangene man faktisk "trener" på å reagere korrekt når det oppstår en sladd. Resten av gangene trener man på å sladde best/lengst/raskest mulig. Hvis jeg kjører bajas på vei/parkeringsplass nå så har ikke det en pøkk med å "trene seg til å bli trygg i trafikken" å gjøre... Hvem har vel egentlig bruk for å kunne holde en brei sladd i 120 gjennom en lang og åpen sving, for så å kaste bilen kontra og bruke venstrebremsing for å sette opp bilen for den neste svingen som er litt tregere? Ingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange som hadde kjørt ut rundt her i dag, jeg gadd faktisk ikke å hjelpe noen i dag fordi jeg var lei.

Jeg satt bare å lo og koste meg og kom opp på første forsøk der bilen foran bare sto og spant.

 

Jeg kjørte fort, fikk noen små slædder jeg rettet enkelt opp, ah for en deilig dag det er å være rasshøl :D

Peugeot 406 2.0

Volvo 240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig å trene på å avpasse farten etter forholdene.

 

Det er bare første gangene man faktisk "trener" på å reagere korrekt når det oppstår en sladd. Resten av gangene trener man på å sladde best/lengst/raskest mulig. Hvis jeg kjører bajas på vei/parkeringsplass nå så har ikke det en pøkk med å "trene seg til å bli trygg i trafikken" å gjøre... Hvem har vel egentlig bruk for å kunne holde en brei sladd i 120 gjennom en lang og åpen sving, for så å kaste bilen kontra og bruke venstrebremsing for å sette opp bilen for den neste svingen som er litt tregere? Ingen...

Det er situasjoner på vinterføre det å kunne kjøre sånn faktisk her ganske så store fordeler...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår