Gå til innhold

Weber 38 dgas, co skruer ingen effekt

Ranger emnet


b1rken

Anbefalte innlegg

Heisann. Har en 3.0 Weber 38 dgas på min 2.6 motor i granadaen.

Den får altfor rik blanding, går på tomgang i noen sekunder før den går lavere og lavere og dør ut. Jeg får ikke justert det

 

Etter å ha byttet plugger så var de kullsvarte etter å ha holdt motoren i gang på 1000 rpm i 3 minutter!

 

Å justere på co-skruene på forgasseren har ingen invirkning på motorgangen. Har prøvd å holde den på 1000 rpm, mens jeg skrudde co skruene helt inn, ingen forskjell på motorgangen. Skrudde de nesten helt ut, ingen forskjell, tok til og med co skruene av forgasseren, ingen som helst forskjell på motorgangen.

 

Står orginale tomgangsdyser på den, 45 tror jeg det sto på den.

 

Den saug falsk luft etter jeg byttet pakning mellom forgasser og innsug. Da lå tomgangen på 2000 rpm. Strammet boltene litt mer, og da gikk den ned til 1000 rpm. Hørte at den saug falsk luft da det kom en høyfrekvent pipende lyd fra pakningen. Strammet boltene enda mer og da var problemet tilbake igjen. Den går på 500 rpm litt, så detter den lenger og lenger ned på turtallet før den dør.

 

Har sjekket rotor, stift, fordelerlokk, pluggledninger, coil og justert tenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprayet rundt om innsuget og forgasseren, men motoren ruser seg ikke, den dauer bare mer ut. Kan dette være fordi med startgass så vil den få en enda mer fet blanding en den allerede har?

 

Uansett. Jeg lette etter lekkasjer idag. Fant et rør som går fra en plate mellom forgasseren og innsug. Går et rør fra toppdekselet, inn på plata, og så fra plata til bremseservoen. Dette røret var ganske karvet. Byttet det ut, men ingen forskjell. Så det var visst tett alikevell.

 

Men det er ingen forandring på motorgangen om jeg har co skruene helt inne eller fjerner dem fra forgasseren, ingen forandring what so ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO-skruen som ikke gir noen effekt i det hele tatt, selv om den er uten. Den skruen som sitter en på hver side av gasseren.

Også kalt Idle mixture screw i weber sine sprengdiagram.

 

Har også prøvd å jutere på tomgangsskruen, den som står på tannhjulene der gasswieren er tilkoblet. Den går det nesten ikke an å skru lenger inn. Har prøvd med base settingen på 0.5 turn inn etter den har tatt tak, men da er det ikke håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de sitter fast.

 

Hadde forgasseren oppe igjen idag. Demonterte den helt og fikk blåst gjennom alle kanaler og dyser på et verksted som hadde trykkluft med litt mer futt i en kompressoren hjemme. Alle kanaler var åpne.

 

Byttet flottørnålen, og et par kobberskiver som var med i service kit`e. Stilte flotørnivå i hendhold til spesifikasjonene. Sjekket at kanalen som går ned til co skruen var åpen, og det var den.

 

Pakningene mellom forgasser og innsug er byttet, samt pakning mellom forgasserbunn og forgasser topp. Ny pumpemembran eller hva det heter er byttet, og nytt filter i forgasseren. Forgasseren var ren inni.

 

Kan det være noe annet en forgasseren?

 

Fikk ikke start på den da jeg satte forgasseren på igjen. Men sandblåste pluggene, noe jeg har gjort hver dag fordi di blir så sotede at jeg ikke får start på bilen, samt blåste inni sylinderene med trykkluft for å få vekk bensin/damp.

 

Da startet den med en gang. Men samme køddet med tomgange.

 

Eneste måte jeg kan få den til å gå på tomgang er å skru tomgangsskruen heelt inn, da ligger den på 1500 rpm uten å dø ut.

 

Sjekket nedi forgasseren mens den gikk på 1500rpm, og jeg så det var begynt å bli hvitt på spjeldene nedi der, så ut som frost. Er dette normalt? Etter å ha hatt motoren igang så sjekket jeg pluggene jeg NETTOP hadde sandblåst, å de var på god vei til å bli kullsvarte igjen.

 

Kan det være noe annet en forgasseren? Begynner å bli litt irriterendes dette problemet. Må ha den til å gå på tomgang for å få den gjennom eu, så de får målt avgass. Å avgassen er nok gjennom taket nå hvis jeg lar den gå på 1500 rpm med så rik blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mekanisk bensinpumpe, eller elektrisk? Mulig pumpen gir for mye bensintrykk.. Webere skal ha veldig lite bensintrykk, så om du har ei elektrisk f.eks, må du ha bensintrykksregulator i tillegg..

 

Hvordan er det med tenningsanlegget? Fordeler og slikt? Er tenninga helt rett?

Samme med registeret? Mulig den har hoppa over ei tann, om det er regreim på den typen motor.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjorde nedi fordeleren, byttet stift, stilte åpning. Den startet og gikk på 1500 rpm slik jeg satt den på igår for å holde den i live.

 

Tenningslampen virker nå, så jeg regner med stiften har gjort noe. Fikk justert tenningen helt rett, og da steg turtallet litt. Men den vil fortsatt ikke gå under 1000 rpm uten å dø ut.

 

Prøvde å justere på co skruene, men ingenting skjedde.

 

Men så var det noe interessant.

http://ford20m.com/images/DSC01562.JPG

 

Fikk noen til å holde hånden over alle de småhullene foran innsugskammerene/chokespjeldene. Da steg den litt på tomgangen.

Så prøvde jeg å skru co skruen på den ene siden litt ut. Begge var helt inne. Skrudde mer og mer ut, og jeg kunne høre den begynte å gå litt høyere på tomgang.

Hva kan dette bety? Fattern sa at når jeg hadde luftfilterboksen på så ville det ha samme effekt som å holde over de hullene der. Prøvde å sette luftfilter boksen på, skrudde skruene helt inn, å prøvde å justere ut, men det var ingen som helst foranding. Syntes heller den gikk verre på tomgang når jeg hadde luftfilterboksen på.

 

Er også en nippel bak forgasseren, midt mellom de to halvmånene som åpner spjeldene. Denne var åpen når jeg kjøpte bilen. Og da gikk bilen på tomgang.

Der er det vakum. Prøvde å koble på en slange og blende den, men da gikk turtallet ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta ei sveisetang og klem over bensinslangen mens bilen står å går.. Får du noen virkning da?

 

Disse forgasserene er veldig enkle i grunn, så er jo ikke så mye som skal til for å få den rett justert.

 

Er det ei alt for stor dyse i forhold til motoren din i forgasseren? Bytta du dyse med den som stod orginalt i bilen?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den renner over. Bytt flottørnål og juster flottørhøyde, så begynner du på nytt... Grunnen tilat den går på tomgang med en nippel ut i det fri er jo da at den får mye mer luft til den alt for feite blandinga...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ikke skiftet noen dyser. Dysene er de samme som sto i bilen når jeg kjøpte den. Bilen gikk på tomgang når jeg kjøpte den, men den gikk ikke på tomgang før motoren ble varm.

 

Og du sier renner over og at jeg bør bytte flottørnål. Jeg skrev for et par innlegg siden at flottørnålen er byttet, og flottørnivået er justert etter slik det sto i granada boken jeg bestilte fra ebay.

 

Hvordan kan jeg se om det renner over?

 

Når jeg ser nedi forgasseren mens den går på tomgang (1500 rpm) så ser det ut som det er litt frost på spjeldene nedi forgasseren. Er dette normalt?

 

Jævlig merklig at den får så feit blanding. For å få den gjennom eu må jeg få den til å gå så de får målt avgass. Setter jeg tomgangen på 1500 med denne blandingen så kommer jeg sikkert aldri gjennom eu`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1 har nok rett her vil jeg tro.. Som jeg sa tidligere i innlegget, forgasseren renner over, enten pga for store dyser iforhold til motor, eller at bensintrykket er så stort at den presser bensinen gjennom forgasseren.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den drukner jo i bensin.. Som sagt, ta harrytrikset mitt med sveisetang over bensinslangen..Går den normalt da, bytt dyser eller sjekk bensintrykket ditt..

 

Edit: I følge autodata, skal 3.0L fordmotor fra capri ha et bensintrykk på 0,25-0,36 bar..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår