Gå til innhold

Weber 38 dgas, co skruer ingen effekt

Ranger emnet


b1rken

Anbefalte innlegg

Går den javnere på tomgang når varm..? Da skulle man tro at den gikk magert...for magert. Slik at den ikke brenner, og går ræva.. Gjør det enkelt:

 

Start bilen. Juster tomgangen så den går så lavt som mulig uten å hoste og harke. Juster blandingsskruene utover til der den går raskest på tomgang. TELL RUNDENE DU SKRUR UTOVER. Mer enn 4,5 runder ut = For små tomgangsdyser, som gjør at den går så magert at den ikke brenner riktig...og ja, det stinker suppe så man blir ofte lurt til å tro at den går fett. Må du til 5+ runder ut, ett hakk opp i tomgangsdyser, skruene inn til 0.5 runder ute, begynn igjen. Stiger tomgangen for mye (1200+ rpm) justerer du ned til 950rpm eller så, og fortsetter...ditto når du kommer dit at tomgangen synker hvis du går lenger ut. Da er du for fett...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare beklage viss jeg høres vanskelig ut, men de tomgangsdysene kan umulig ha blitt større over natta. Bilen har gått lenge med 3.0 forgasser før jeg kjøpte den. Når jeg kjøpte den så gikk den fint på tomgang når den var blitt varm. For å få start på den så måtte jeg få noen til å choke med handa over forgasseren.

 

MEN en dag sluttet dynamoen å virke. batteriet ble flatt. Jeg kjinnet en del uten å få start, men etter å ha tatt ut alle pluggene, tørket og pusset dem så startet bilen igjen, men ville ikke gå på tomgang. Den ville heller ikke opp på turtall med en gang. Kjøpte da nye plugger, og den startet lett som en fele med åpent choke spjeld. Før alle disse problemene begynte så hadde jeg aldri fått start på den uten å ha hånden over forgasseren når den var kald. Nå starter den med en gang med fult gasspjeld.

 

Så bilen har akuratt de samme dysene som sto på når den gikk før når jeg hadde den, og før nå forrige eier hadde bilen.

 

Og det du sier om å prøve å justere blandingforholdet med å ha den lavest på tomgang å justere ut til jeg får høyest turtall på tomgang hjelper jo ikke. Det er det som er hele problemet mitt. Jeg kan ha begge co skruene helt skrudd inn, eller skru de helt ut og fjerne dem fra forgassseren uten at jeg merker noe forskjell på motorens turtall. Og den vil ikke gå på tomgang, den går bare lavere og lavere og dør ut, med mindre jeg setter tomgangen til 1000+ rpm.

 

Frustrerende problem :\ Men alt startet altså med at den gikk tom for batteri pga dynamoen. Jeg prøvde å kjinne endel med lite batteri. Og nå vil den ikke gå på tomgang, og co skruene har ingen effekt på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne kjenne luft ut hullet der skruen går inn når jeg blåste igjennom ett av hullene i forgasseren da jeg gjorde rent. Men kan ta den opp igjen i morgen for å dobbeltsjekke.

 

Men en merklig ting som jeg nevnte tidligere. Helt oppe på forgasseren, så er det de to store hullene som chokespjeldene står på. Men på samme høyde mot meg når jeg står foran motoren så er det også ett par huller/rom. Kan blandt annet se noen små skruer der, kan se ned i flottørkammeret osv. Når jeg holder hånden over alle disse hullene untatt der chokespjeldene står så stiger tomgangen litt. Fikk fattern til å holde hånda over mens jeg stilte på co skruene helt inn, og skrudde de gradvis ut igjen. da kunne jeg høre at turtallet på motoren forandre seg.

 

Men det var altså kun når jeg holdt over alle de hullene på toppen av forgasseren.

 

Har ikke slått meg før nå, men kan det være at det ikke er nok vakum til å skape det trykket som må til for at co skruene skal fungere? Siden det virket når jeg holdt hånden over de hullene?

Og siden det virket når jeg holdt hånden over så må vel det også betyr at de kanalene ikke er tette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PROBLEMET ER LØST! :):):)

 

Hadde forgassaren av nok en gang idag, for jeg skulle bytte med en annen.

Når jeg hentet den andre forgasseren så viste det seg at spjeldene ikke åpnet likt. Den passet på innsuget, men begge spjeldene åpnet ikke likt. Og det er jo skillevegg i innsuget, så det ville vel aldri gått bra.

 

Endte med at jeg skrudde min forgasser i biter igjen. Denne gangen testet jeg tomgangskreten skikkelig, men forgasserrens og trykkluft. Når alle skruene var inni, og jeg sprayet gass ned i hullet, så kom det ut nede ved co skruen. Men på andre siden, så kom det ut andre steder også. Det viste seg at tomgangsdysen på den ene siden var skjeiv, eller at gjengene er ødelagt inne i forgasseren, så den gikk skjeivt inni, og kom ikke helt inn. Prøvde å prøvde å få den til å gå beint inn, men ikke faen. Endte opp med at jeg tvang den inn, skjevt. Men fikk den helt inn til slutt, og når jeg nå sprayet så gikk det rett ned til co skruen, uten å tilleg gå andre veier.

 

Så var det to skruer med hull i som var ganske små, og det så ut som det var litt irr på det, eller hvertfall noe som ikke gikk av. Så jeg tok en ca 1mm borr, og borret det opp.

 

Samt at jeg kjøpte ny pakning på biltema, 1.5mm, og skar ut selv. Den pakningen som følgte med forgasserservice kittet var ikke mer en max 1mm.

 

Fikk alt sammen igjen. Blåste sylinderene tomme for bensin, sandblåste pluggene.

 

Så startet den, og gikk nå på 1800 rpm på tomgang. Stilte ned. Blendet den nippelen som tidligere måtte være åpen for at den skulle gå på tomgang (over 1000 rpm). Og nå kan jeg få motoren til å ligge på 500 på tomgang om jeg vil.

 

Prøvde å justere på co skruene. Skrudde den ene helt inn. Og når jeg skrudde den andre innover så begynte den å gå dårligere. Begynte jeg så skru utover på den andre så skjedde det ingenting. Men nå har de altså litt virkning, vet ikke hvor mye de skal ha.

 

MEN, hehe er alltid er men. Den ligger å smeller litt i potta av og til. Sjekket tenningen igjen når den lå på 8000 rpm, og den ligger på 6 grader før øvdre dødpunkt, både med og uten vakumslangen tilkoblet.

 

Utenom det så starter den som en drøm når den er varm, og legger seg fint på 800 rpm :) Fy søren hvor glad jeg er nå. Tok også ut pluggene etter at motoren hadde gått i en 15 minutter, og de var akuratt slik som når jeg sandblåste de, utenom at den ene jeg sjekket var litt våt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggene skal jo være gulaktige omtrent.. DA har du finfin blanding..

Link: http://www.theultralightplace.com/sparkplugs.htm

 

 

Men var jo rett som jeg hinta til i første posten min.. Falskluft..

 

Uansett.. 6grader på 8000rpm? WTF? :p

 

Ifølge autodata skal 3.0L v6 fra ford ha 14grader ved 800 rpm.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poffer den i eksosen så skru begge CO-skruene en kvart omdreining ut (de står like langt ute nå vel..?) ... Hvis du da ikke allerede er så langt ute at den da faller på tomgang. Da er du alt for fett.. begge deler kan lage litt lyd. Juster den der den er raskest på tomgang og skru den 1/8 runde inn. Da skal den ikke ha noen ekstralyder... :) På 8000 rpm bør du ha over 34 grader...ikke at jeg ville varvet en gammel standard Ford til det heller.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skrev feil. Mente 800 rpm. 6 grader på 800 rpm med og uten vakum tilkoblet.

 

Jeg så i granadaboken, der sto det at 2.6`n skal ha 6 grader.

Men bør jeg heller se på 3 liter da, i og med at forgasseren er fra en 3 liter?

 

Og fargen på pluggene er vel kansje best å se på etter den har fått gått litt lenger enn 15 minutt. Måtte bare se om de var sotet slik som de gjorde før etter 3 minutt.

 

Skal prøve litt mer med co skruene imorgen.

Skal jeg bare begynne med 1.5 omdr ut, og så justerer jeg 1/4 omdreining utover på begge til jeg hører den går raskere, og så fortsetter jeg til den går verre, og så går jeg 1/8 turn inover igjen? Det var ikke slik at det smalt i pottea hele veien, var bare av og til det kom noen puff bakfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har autodata selv, men takk for at du tok deg bryet med å laste opp screenshot :)

 

Ok, så jeg skal altså justere tenningen etter den forgasseren som står på bilen? Jeg vet ikke hvorfor, men jeg hadde fått det for meg at jeg skulle stille den etter hvilken motor jeg hadde, trodde det hadde noe med kammene å gjøre?

 

Men skal prøve det imorgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om du har en 2L motor og en 7L forgasser, og motoren forgasseren kommer fra skal ha 20 grader, og motoren din skal ha 3 grader, skal du justere inn til den går RENEST en plass mellom de graderene for å si det enkelt. Men prøv på noen grader over 10, å se hva som skjer da.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenninga skal stå der motoren dikterer det.. forgasseren kan komme fra en RR Merlin V12 uten at den påvirker tenninga i nevneverdig grad, det er det innjustert bensinmengde, form på forbrenningskammer og type drivstoff som bestemmer. Dog er 6º ikke spes optimalt for hverken forbruk eller effekt på slike gamle, relativt saktebrennende møller som 2.6'en, jeg ville lagt meg på 9-10º hvis planen ikke er 99 V-power hele tiden.. Om det er for mye sjekker du med bilen full av kompiser og en normal motbakke. Får du noen "løse blikkbokser" under panseret opp bakken med turtall over 2000 rpm (normal kjøring i motbakker og tungt lastet bil) har du enten for mye tenning så du må ned en grad eller så, eller et turtallsområde forgasseren din leverer for mager blanding på. (Bit merke i at CO-skruene KUN påvirker blanding opp til ca 2200 rpm, alt over det er det andre hoveddyser som trengs, IKKE fikling med skruene. Skruenes innstilling sjekker du best som beskrevet under.)

 

Evt. må du opp på høyere oktan bensin, som 99 f. eks.

 

Poffer/smeller den når du har gått av gassen og motorbremser eller bare når den står lenge på tomgang? Test den først... kjør i tredje gir på flatmark med rundt 1100-1200 rpm. Altså rett over tomgang, i javn fart. Stemple pedalen i kjelleren. Får du "Blllæææææææææææ"-lyd og ikke noe merkbar aks (men den går javnt uten nykking) er du for fett. Gjør du ditto og den hak-hak-hak-hakker før den drar bra, er du for mager. Midt i mellom er du riktig, og den skal svare rimelig kontant og akse umiddelbart. Enkleste måten å sjekke om forgasserjustering er bra på er om den svarer hele veien oppover i turtall under kjøring. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår