Gå til innhold

Forsterker til 2x12'' Pioneer TS-W3001D4

Ranger emnet


MortenNilsen1989

Anbefalte innlegg

for lite watt ødelegger akkurat som for mye watt gjør.

 

Driftmaster89. har du råd, eller er veldig glad i bass så hadde jeg valgt to av disse konkuranseforsterkerene til hvert av elementene dine.:) http://www.pioneer.no/no/products/25/29/182/PRS-D1200SPL/specs.html hvis ikke, fiks en enkel 1500w forsterker.

 

pass på bakruta forresten:P

 

Så du mener 1000 watt er for lite? Javeeeel!

 

Og bakruta trenger han nok ikke bekymre seg over. Skal litt til før den blir blåst ut.

 

Holder en forsterker på 1500w da eller?

 

Om 1000 watt holder, hvorfor da spørre om 1500 watt holder?

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen jeg... en forsterker på "1500watt" kan være svakere enn en forsterker på 500watt, det kommer helt ann på hvilken måte produsenten oppgir effekten.

 

Ta feks en soundmagus x-1502, den er oppgitt til 1500w rms i 1ohm, men ved "riktig" måling, så yter den kanskje 1000w rms...

Hvis man du sammenligner med feks en HELIX A1 Competition, som er oppgitt til 790w rms i 1ohm, og måler den på samme måte som soundmagusen, så er nok Helixen MYE kraftigere enn soundmagusen..

 

Så når du spørr her om 1000w, 1500w, eller 10.000w holder, så har vi ikke mulighet til å svare deg skikkelig, da vi ikke vet HVORDAN målingene er gjort på din forsterker, så hvis du oppgir HVILKEN forsterker du skal prøve, så er det lettere å si om den passer til dine elementer ;)

Det beste er å ha en forsterker som yter MER en det elementet "tåler", for da vil du få full kontroll over elementet. Med en for liten forsterker så er sjangsene mye større for at du ødelegger elementene dine...

 

Og til han som tror bakruta går, han må tro omigjen,lol....

Du kan kjøre på med mange tusen watt på de elementene, men du hadde ikke klart å blåse ruta på en micra engang, da skal den i tilfelle være skikkelig rusten rund ruta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen jeg... en forsterker på "1500watt" kan være svakere enn en forsterker på 500watt, det kommer helt ann på hvilken måte produsenten oppgir effekten.

 

Ta feks en soundmagus x-1502, den er oppgitt til 1500w rms i 1ohm, men ved "riktig" måling, så yter den kanskje 1000w rms...

Hvis man du sammenligner med feks en HELIX A1 Competition, som er oppgitt til 790w rms i 1ohm, og måler den på samme måte som soundmagusen, så er nok Helixen MYE kraftigere enn soundmagusen..

 

Så når du spørr her om 1000w, 1500w, eller 10.000w holder, så har vi ikke mulighet til å svare deg skikkelig, da vi ikke vet HVORDAN målingene er gjort på din forsterker, så hvis du oppgir HVILKEN forsterker du skal prøve, så er det lettere å si om den passer til dine elementer ;)

Det beste er å ha en forsterker som yter MER en det elementet "tåler", for da vil du få full kontroll over elementet. Med en for liten forsterker så er sjangsene mye større for at du ødelegger elementene dine...

 

Og til han som tror bakruta går, han må tro omigjen,lol....

Du kan kjøre på med mange tusen watt på de elementene, men du hadde ikke klart å blåse ruta på en micra engang, da skal den i tilfelle være skikkelig rusten rund ruta ;)

 

Er en Soundmagus på max 1500W.. Har hørt den skal funke greit nok på disse subba.. Men jeg har et spørsmål til.. HVORDAN kobler man en forsterker i 1 Omh?

 

Mvh.

Morten Nilsen

Xbox GT: MortenNilsen89

 

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høgtalerene du kan koble i 1ohm.

Var det bilde av eine subben du viste? Da har du 2 spoler på 4ohm pr sub. Da parallellkobler du spolene på subbene. (ein ledning imellom dei 2 plussene på eine høgtaleren og ein ledning mellom begge minusene på eine høgtaleren (x2 of course)

So tar du pluss ifra eine høgtaleren til pluss på den andre høgtaleren. So tar du minus ifra den eine høgtaleren til minus på den andre.

So tar du ein minus (hvilken som helst) til minus på forsterkeren.

So tar du ein pluss (hvilken som helst) til pluss på forsterkeren.

 

Forstod du dette? Har ingen tegning å vise fram

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høgtalerene du kan koble i 1ohm.

Var det bilde av eine subben du viste? Da har du 2 spoler på 4ohm pr sub. Da parallellkobler du spolene på subbene. (ein ledning imellom dei 2 plussene på eine høgtaleren og ein ledning mellom begge minusene på eine høgtaleren (x2 of course)

So tar du pluss ifra eine høgtaleren til pluss på den andre høgtaleren. So tar du minus ifra den eine høgtaleren til minus på den andre.

So tar du ein minus (hvilken som helst) til minus på forsterkeren.

So tar du ein pluss (hvilken som helst) til pluss på forsterkeren.

 

Forstod du dette? Har ingen tegning å vise fram

 

Haha, nei, jeg forsto ikke det så godt.. Og problemet med p koble subba SAMMEN er at dem er i 1 kasse med 2 hull.. Så skjønner ikke hvordan jeg skal få kobla dem sammen.. Dette haster litt..

Xbox GT: MortenNilsen89

 

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt, så skal alle plussene til + på forsterkeren, og alle minusene til - på forsterkeren. Har du bare en ledning fra hver sub (ut av kassa), så skrur du ut elementene, og ser hvordan det ser ut på elementene ;)

 

Takk, mye lettere fortalt :p Men nå får jeg ikke lyd i noen av dem igjen da.. Alt er kobla likt som det var i Golf'n.. Forsterker'n lyser og hele pakka men 0 bass :/ FAEN, drivi lenge nå... Vet noen hva det kan være?

Xbox GT: MortenNilsen89

 

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg informere dem som hjalp meg at nå funker subbene fint som FAEN ;D Blåste sikringa på ledningen da men >_< Var en altfor liten som jeg hadde i reserve :p Skal sette inn den som egentlig skulle brukes ;) Men fy FAEN som dem spiller :D I'm in love :p Og dem som sier at det blir dårlig trykk i en STV, kyss meg midt i stjerna ;)

Xbox GT: MortenNilsen89

 

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår