Gå til innhold

1.8T, dump- vs resirkuleringsventil

Ranger emnet


poppet

Anbefalte innlegg

Gjør som Alarm92, skaff deg en full metall resirk, trenger ikke så dyr som forge sin. Biltema faktisk fungere yppelig. Stram fjæra, så slipper den ikke ut trykke i resirken ved lavere trykk. Da har du fet lyd når du cruiser, og bra blanding når du racer:)

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

glem åpen dump, sett på aluresirk og åpent luftfilter. kjører du med åpen dump måler lmm opp en viss mengde med luft som går inn i systemet og pøser på med en mengde bensin tilpasset mengden med luft. når du slipper gassen da får motoren altfor mye bensin i forhold til luft fordi lufta slippes ut i den fri og bensina går inn i maskina.. det som skjer er at bilen din går dårligere og du brenner opp katalysatoren. grunnen til at du hører lyden bedre på laft turtall med bånn gass er fordi a4 er levert med lavtrykksturbo. dvs at turboen slår inn tidlig of lader mest på lavt turtall. mer lading vil si høyere trykk og når du slipper gassen da så lager det jo selvfølgelig mer lyd. men som sagt er ikke åpen dump bra for noe som helst egentlig bortsett fra at du kanskje får litt høyere lyd. og det er jo ikke noe kult at bilen lager mer lyd og går dårligere:P hvertfall ikke når du får nok lyd av en aluresirk og et åpent luftfilter. billigere blir det å kjøre med også i og med at den bruker mindre bensin=) egentlig bare positivt med resirk=)

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff har ikke giddi og lese hele tråden da man har sett seg grønn

på andre forum ang dette emnet.

 

Som står over så er åpen dump en dårlig løsning med orginal motronic på disse bilene, men at den går dårligere er en dårlig spøk.

 

Faktisk så vill bilen din gå bedre i teori, (for det lille den går bedre kan du ikke engang måle med instrumenter)

Om du hadde en hybrid ventil, det optimale vill faktisk være noe slikt som 45% resirkulert luft og resten i det fri.

(Forutsatt at de fleste som diskuterer dette sitter med en standard eller chippet k03 turbo)

 

Jeg vill våge og påstå at om du monterer en 2stemplet åpen ventil så vil bilen din faktisk prestere bedre overgang gir og respons messig en med 100% resirkulert luft.

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff har ikke giddi og lese hele tråden da man har sett seg grønn

på andre forum ang dette emnet.

 

Som står over så er åpen dump en dårlig løsning med orginal motronic på disse bilene, men at den går dårligere er en dårlig spøk.

 

Faktisk så vill bilen din gå bedre i teori, (for det lille den går bedre kan du ikke engang måle med instrumenter)

Om du hadde en hybrid ventil, det optimale vill faktisk være noe slikt som 45% resirkulert luft og resten i det fri.

(Forutsatt at de fleste som diskuterer dette sitter med en standard eller chippet k03 turbo)

 

Jeg vill våge og påstå at om du monterer en 2stemplet åpen ventil så vil bilen din faktisk prestere bedre overgang gir og respons messig en med 100% resirkulert luft.

 

men vil ikke bilen på en måte drukne litt i mengdene bensin i forhold til luft? nå skal ikke jeg påstå noe som helst for jeg vet du har veldig mye mer peiling enn meg:P

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drukkne er vel et relativt begrep.

 

Joda den får et lite overskudd, faktisk nok til og endre hele 1 a/f men den drukner ikke, noen kan ha problemer med at bilen drukner helt, men dette skyldes ofte bruk av en enkelt stemplet ventil, som regel holder ikke disse helt tett med fabrikk fjær og instillinger.

 

"Av egen erfaring med ssqv fra hks på min a4"

 

Ja bilen fikk mer bensin ved girskift, men i tilleg lukket ventilen og holdt helt tett så fort som overhodet mulig etter trykk oppbygging.

For og svare sån ca riktig, så kan en si at en 100% åpen ventil

er like bra som en 100% resirkulerende ingen av delene er helt optimalt.

 

En ting som uansett er verdt og nevne er jo at folk som kjører uten kat og med en noe alterert motor ville kunne bruke en åpen dump selv på orginal motronic uten store problemer hvis de hvet hvordan dette skal samkjøres.

 

For dere andre er det nok en dårlig løsning da uforbrent bensin vil ødelegege katalysatoren over lengre tid, dette kan igjen føre til for høyt baktrykk på turbo og deretter havari.

Selvfølgelig et worst case scenario men uansett verdt og ta med seg.

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

jeg kan iallefall legge til at jeg merket forskjell med RLF dumpen og Forge Resirk. med RFL mistet jeg effekt føltet det ut som, men med forge var det fint. Har også prøvd å testet med å tette igjen retur slangen for å da hørre Tilbakeslags lyden, hørte godt kvittringen, men er vel langt i fra godt for turbo?

AUDI a6 1.8T MTM steg3 limousine

xNissan 200sx S14 95 SOLGT

xE230 W210 Mercedes KONDEMNERT

xgolf 3 vr6 SOLGT

xGolf gti g60 SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer at det ikke er godt for turboen, selv lyden er tøff. den lyden kalles "compressor surge", og oppstår når luften går tilbake gjennom skovlene i turboen. det sørger også for at turboen mister fart og må spole opp "på nytt", i tillegg til at det øker slitasjen betraktelig. selv kjører jeg med hybridventil, og er veldig godt fornøyd med både respons og lyd.

quattroholic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et vanlig åpent luftfilter og en resirk ventil fra Forge også chipper du bilen også kjøper en boost controller og skrur opp til MAX 0,9 ikke mer!!(for sikkerhets skyld) vips der har man en perfekt A4 1,8t... eller sett på S2 turbo for litt mer trykk

det er vel strengt tatt overflødig med boostcontroller til en standard chip... ?

quattroholic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår