Gå til innhold

Audi 80 - fjusker og stopper

Ranger emnet

Emerica

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Audi 80 2.0 som har over en tid hoppet på et viss turtall før den til slutt stopper. Det kan ta en tid før den stopper. Bilen kan kjøres som normalt, men da kan jeg ikke gi full gass, for det er da den fjusker mest.

Når bilen først stopper så vil den ikke starte med det første, er som om pluggene er våte og at man må vente til de blir tørre.

Har prøvd å byttet rele til bensinpumpa, det var ikke problemet.

Bilen sluker en del bensin for å nevne dette, ca 1,3 til 1,4 på langkjøring (Ja faktisk).. Så det er ikke billig å kjøre...

:P

Håper noen kan hjelpe :)

Mvh Bjørn

Endret av Emerica

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Update:

Verkstedet fant ut at både coil og lambdasonen var gåen, så dette ble byttet.

Bilen fungerte i 1 dag som normalt, nå hopper den av og til.

Den hopper som regel når jeg gasser på.

Hva kan nå årsaken være? Fordeler? Tennplugger? Ledninger?

Ser biltema har en del pluggledninger til billig penge, men litt usikker på hvilken av de jeg skal kjøpe.

Håper på hjelp nå! :)

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg har testet litt på tomgang og kan fortelle følgende:

1. Jeg koblet ut luftmengdemåleren, da ville ikke bilen gå på tomgang men fungerte ellers, så da antar jeg at denne er utelukket.

2. Koblet ut en av kontaktene på høyre side som sitter på kjølesystemet, antar at dette er føleren for motorstyringa?

Uansett så gikk bilen normalt når denne var koblet ut, kanskje bedre gassrespons enn før, det merkelige er at bilen ikke bråket så mye når denne var koblet ut.

3. Jeg har IKKE deksel under motoren, kan det ha seg at det kommer opp vann og at vann kan være problemet på bilen min?

For meg så kan det høres ut til at det kanskje er føler for motorstyringa, da denne regulerer bensin?

For det virker som om den rett og slett for får lite/mye bensin til tider, kanskje det er akkurat derfor den stopper og ikke vil starte med det første?

Fordi pluggene er våte....?

Er usikker på hvor denne delen står...

Håper på hjelp!

Verkstedet hjalp meg svært lite :/

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontrollert multitempsensoren (til motor).

Selv om møller faktisk skulle fått feilkode på denne hvis de tok diagnosetest på den...

Edit: jeg så nå at du kunne kjøre bilen til vanlig mens det var når du gasset at den begynte å gå dårlig.

Sjekk falskluft, gasspjeld og eventuellt dårlige pluggledninger.

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om møller faktisk skulle fått feilkode på denne hvis de tok diagnosetest på den...

Edit: jeg så nå at du kunne kjøre bilen til vanlig mens det var når du gasset at den begynte å gå dårlig.

Sjekk falskluft, gasspjeld og eventuellt dårlige pluggledninger.

Var ikke Møller som sjekket, men et lokalt verksted.

Kunne godt ha kjørt bilen til Møller, men tar ikke sjangsen da den helt sikkert vil stoppe på turen dit.

Hvor er selveste gasspjeldet? Skal jeg prøve å sprute startgass rundt?

Og kan det være pluggledningene som gjør dette? Rart om det da er et "kommer å går" problem... Og at bilen ikke vil starte på en stund... hmm..

Mulig været er en årsak, at det kanskje danner seg fukt i ledningene og at det vil skje overslag?

NB: Jeg bruker ikke motordekselet som skal være under motor for "beskyttelse", så når veibanen er fuktig vil det nok sprute opp vann i motorrommet.

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller kan ihvertfall ta en diagnosetest for å sjekke om det er multitempsensoren din eller ikke.

Pluggledningene kan bli morkne når de eldes og det kan føre til overslag ja, dvs at tenningsannlegget ikke henger med på øking av turtall.

Sjekk også hver ende for ir.

Siden coilen er byttet kan det være rotor eller tenningslokk evnt hvis pluggledningene er fine.

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Har aldri hørt om multitempsonsor, er det det samme som tempføler for motorstyring?

Ok, skal prøve å bytte tennledninger. Bare så utrolig kjipt å handle fult av ting som man kanskje ikke har bruk for :/ Men slik er det vel når man har slike feil....

Tenningsanlegget henger med på turtall, men stopper på 3000 omdreininger, hopper liksom, før det henger med videre oppover...

Rotor og fordeler har jeg "renset", selveste fordelerlokket ser bra ut, bortsett fra at det er et dypt hakk i lokket som om rotoren har slått inn i.

Rotoren prøvde jeg å ta av, men den satt noe jævlig, så jeg torte ikke å prøve, vil ikke ødelegge noe...

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg sikkert hvilken motor(kode) det er snakk om, men normalt så henter ikke motorstyringen temperaturen fra multitemp-sensoren. Denne går til temp.visning i instrumentet, varsellys for temp og til A/C.

Temp.giveren til motorstyringen er ofte en enkel giver, oftest blå av farge. Men igjen, er ikke sikker på hviken motor dette gjelder.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg sikkert hvilken motor(kode) det er snakk om, men normalt så henter ikke motorstyringen temperaturen fra multitemp-sensoren. Denne går til temp.visning i instrumentet, varsellys for temp og til A/C.

Temp.giveren til motorstyringen er ofte en enkel giver, oftest blå av farge. Men igjen, er ikke sikker på hviken motor dette gjelder.

mhh, mener da bestemt at denne også gir det til motorstyreenheten, ihvertfall på NG?

Det er en separat føler som sitter foran radiatoren på venstre side til AC og temp.visning i instrument.

Regnet med at dette er en ABT 2,0 90hk? eller er det en 2,0E 115hk? ABK?

Er jo litt vesentlig dette med tanke på forskjellig motorteknikk.

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhh, mener da bestemt at denne også gir det til motorstyreenheten, ihvertfall på NG?

Tror ikke det. På NG sitter giveren til motorstyringen på undersiden av kjølevanstussen framme på motoren, rett under multitemp-giveren. Napp av ledningen og sett den på igjen, du vil da få opp feilmeldingen om vakkelkontakt på temperaturgiver til motorstyring.

Emerica, du har PM.

Bilde av multitemp.giveren på AAR/NG

Temp.fler.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider