Gå til innhold

945 LT/FK som familiebil?

Ranger emnet


Nismotic

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal i følge dama bli far om ikke så alt for lenge:P , og

har derfor begynt å lete etter en brukbar stasjonsvogn som både

er kollisjonssikker,driftsikker og såpass lettkjørt at hun kan bruke den uten alt for store problemer(jeg arbeider til sjøs så det er litt viktig).

Har kikket på litt forsjelige biler og valget står mellom 2 japser (subaru legacy, toyota camry) og 2 svensker (850 2.5 20V og 945 LT/FK).

Selv har jeg jo mest lyst på bakhjulstrekker og turbo:klovn: , men spørsmålet er om 945 er en såpass bra vinterbil(bor i nordland) at hun får til å hantere den på glata med turbolading?

Vist det er noen som har noen gode erfaringer/innspill så er jeg meget takknemelig.

Har foresten japsebil til bruksbil (91 mazda 626) men er så drittlei både mangel på komfort og dreiemoment så derfor tenker jeg 945 turbo vil passe meg(savner bakhjulstrekken fra mine ungdomsdager også da:p)

Takk for alle svar

1987 Mercedes-Benz 230TE

Tidligere biler:

X 1990 Mazda 626, X 1986 Opel Ascona 1,8 GT,

X 1994 Lada Samara 1,5 S, X 1984 BMW 320i

X 1986 Opel Manta GSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du med skikkelige dekk (er mest fornøyd med piggfri på disse) så er det ikke noe problem å kjøre disse på vinterføre. kjører du med fk-motor så er det heller ikke noe problem da den ikke "smeller" til med en gang du trykker på gassen, må nesten ha kickdown skal det være noen fare..

 

også er det jo utrolig solide biler med masse plass. er ikke i tvil om hva jeg ville valgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

945 for alle penga! Lettkjørt å når modern kjører med fk-motor får vel de fleste jenter det til.. Og på kjøpet får du stue/ oppholdsrom baki...

´94 945: B230FT SOLGT

´95 850 : B5252S- SOLGT

´86 240 : B230A- SOLGT

´83 240 : B230A- SOLGT :( gobilen

´85 360 : B200K- SOLGT (SPIKER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

di to japsene=papp biler.. 850, tjaa..di har jo forsøkt, men har lite med volvo å gjøre, jeg har ikke sansen hvertfall!

en 940 blir akkurat som ei potet, du kan få alt ifra "mann med hatt-bil", til asfalt racer eller rallycrosser, men uansett er det rimelig stødige biler! dog, hadde jeg vært i din situasjon, så tror jeg faktiskt jeg hadde vært rimelig kjapp på tråden med den her http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2054376 ! er automat da, men om du kan leve med det..er heller ikke allverden å bytte til manuell da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er holdbarheten på LT/FK motorene da?

Er mest på utkikk etter en så ny bil som mulig med mest mulig utstyr og minst mulig Kilometer/mest mulig orginal.

Bensinforbruk LT/FK osv?

Deleprisene regner jeg med er i god volvostil(Billig) og forstår det sånn at mange deler fra 740 også kan brukes?

hvor mye må man regne med å gi for en god 945?

Har foresten ett båtprosjekt til slags som jeg skal finansiere noe av bilen med.

Hydrolift T17 med 99modell 90 HK Mariner

1987 Mercedes-Benz 230TE

Tidligere biler:

X 1990 Mazda 626, X 1986 Opel Ascona 1,8 GT,

X 1994 Lada Samara 1,5 S, X 1984 BMW 320i

X 1986 Opel Manta GSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

960 er jo en luksuriøs komfy storkars utgave av 940.. med 24ventilert hel alu rekke sekser, og generelt alt en fikk av utstyr i 940, som standard..

forbruk på fk, 0.7-1.7, alt etter kjørestil, ladetrykk osv..

priser er også veldig vanskelig å si på sånne biler, der etterhvert utrulig mange har funnet veien til unge eiere, som har kosta på og modifisert en edl, så alt ifra 50-150, alt etter som..må nesten bare tråle igjennom finn og autodb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

960 ligger litt for høyt i kurs til meg så det blir isåfall 945LT eller FK for min del.

Hvilket utstyr kan man vente seg å få i en 945?

Er sperre orginalt på alle stasjonsvognene?

bør man styre unna AC eller er det generelt driftsikkert?

1987 Mercedes-Benz 230TE

Tidligere biler:

X 1990 Mazda 626, X 1986 Opel Ascona 1,8 GT,

X 1994 Lada Samara 1,5 S, X 1984 BMW 320i

X 1986 Opel Manta GSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LT/FK er det samme. dvs... FK er lavtrykksturbo..

FT er høytrykk( er samme motoren bare annet ladetrykk på 95+ mod.

utstyr varierer, AC er ikke noe problem så lenge det er tatt service på og fulgt opp.

Min 96mod har nå gått 398000 med automat, ECC(klima anlegg),elektriske vinduer, el.speil.++++++

har de siste 50tusen gått med 0,9 ladetrykk og chip.

Det enesete jeg har gjort med bilen er å ta en service i ny og ne.

også gikk jeg over hele bilen når jeg kjøpte den.

måtte bytte casterstag foringer, og skiver og klosser fremme.

samt en stor service for å vare på den sikre siden.

alle filtere, skylle gjennom med olje. bytta kjørte 10 mil og bytta igejn både på motor og gir. (mest grunnet litt usikker service historie)

ikke hatt noe etterpå, bortsett fra byttet en simring i fremkant av kammen for den svetta litt.

 

og jeg har en kompis som har en som har gått over 500.000 fortsatt mye bil igjen.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

960 ligger litt for høyt i kurs til meg så det blir isåfall 945LT eller FK for min del.

Hvilket utstyr kan man vente seg å få i en 945?

Er sperre orginalt på alle stasjonsvognene?

bør man styre unna AC eller er det generelt driftsikkert?

 

Standar 940 har vel: ABS, Airbag(SIPS fra 95?), oppvarmede seter,Nedfellbare bakseter og Servo. Tror det er galvanisert karosseri også org?

 

Jeg har en 97mod 945 Classic(Fk-motor) og ekstra utstyret som er på den er: AC,EL-vinduer,El-speil,Oppvarmede speil,Temp giver m/isvarsler og sentrallås.

Noen har også: Takluke,Delskinn,Skinn,Innfelte barneseter bak og alarm...osv det jeg kommer på i farta.

 

Sperre(diffbrems) er desverre ikke orginal utstyr på stasjonsvognene.

 

Har aldri hørt om noen har vært plaget med AC`en. Det som trengs av vedlikehold er å fylle gass etter noen år (merker det på at det ikke blir sikkelig kald lufta)

2006 Saab 9-5 Vector, Hirsch programvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører 945 selv og gjør dette fordi jeg driver som DJ og må ha med stasj baki.

 

JEg har dårlige dekk og det er et hælvette på vinterføre! Men det er jo dekka (og turbotrykket:p ) men ellers, en stor, solid, kvalitetsfull bil med smarte løsninger og billige deler. Jeg husker jeg syns den var veldig komfortabel første gang jeg kjørte. Setene er som en god sofa og jeg elsker hvordan rattet/styringa og girspaken glir lett på plass.

 

However er dette en bensinsluker.. Jeg har også gode erfaring med Subaru Legacy, da jeg øvelseskjørte denne stadig før jeg fikk lappen. Jeg har vært mye utplassert hos forskjellige verksteder og alle sier at det er en god japse som gjelder..

 

men 940'n er nesten umulig å ruste :D

Audi A4 B5 1,6 1995

 

X: BMW 520i E34 24V 1991

X: Volvo 945 LT 1998

X: Ford Escort XR3i 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel et vag-produkt som sitter i denne, var det ikke vw som leverte de første tdi-motorene til v70?

 

ja, volvo sine er vel 2.4 (D5 eller 2.4D heter de).

Har hørt VAG motorene blir slitne ganske fort, samt jeg ve tikke om de er så dieselgjerrige(?).

 

Videre, vil jo en gammel dieselsliter få høyere årsavgift (3000kr elns.).

 

Personlig, ville jeg prøvd en 850 også, ikke "gi opp" 850 bare pga folk sier at det er "feilhjulstrekk".

 

Ps. Jeg har kjørt en del Volvoer, som 780 Turbo med multilink, 960 med mk2 multilink, 940, 850, 740, 240, v70, etc. og jeg ville rangert de som dette (kjøremessig i komfort, støy, m.m.).

 

(ps. jeg luker her ut 960 og v70, siden de er over din prisklasse, ellers ville de lagt på topp):

850

780 (multilink)

940

240

740

 

Det er rekkefølgen jeg ville valgt en av de bilene i og her snakker vi ca. standard biler.

 

Greit nok, du kan påkoste f.eks. en 940, men du kan også påkoste en 240, en 740 eller en 850 :-)

 

Min mening er at 850 er den bilen som gir deg mest for pengene, om du vil bruke lite penger.

 

Du kan få en 940LT ned mot 40k, men et godt eksemplar koster gjerne 50-60k (96+ modell).

 

En 850 i god stand, kan du få for gjerne 30-40K.

740 er forsåvidt "gitt vekk", men det er egentlig den kjipeste volvoen jeg har kjørt (i standardutgave).

 

Ikke at en standard 240 er all verden den heller, hehe.. Samt en std. 240 koster vel etter hvert mer enn 740.

 

Men, ja.. 240/740 og 940 er på mange måter "samme ulla", da de har stiv aksling og de har macpherson fjærbein og ca. samme bakaksel (noe avvik iht. bredde).

 

Du kan også få de alle med B230F og lh2.4 (mest bensingjerrige modellene).

 

Men en 240 veier mindre enn en 740, som veier vel ca samme som 940.

 

Vil du ha turbo og original bil, er det nok 740/760, 940 eller 850 som duger, da en org 240 turbo har k-jet (mekanisk innsprut).

 

Siden dette er en familiebil, ville jeg prøvekjørt en 850 om jeg var deg... Du vil elske motorlyden av rekke-5eren..

 

Bare pass på å ikke kjøpe med den kjipeste motoren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

However er dette en bensinsluker..

 

da er det noe feil med bilen din, punktum. eller, så må du åpne øya dine å forstå at en 2.3liters turbomotor i en fulasta stasjonsvogn på oppunder 2tonn TRENGER mye mer suppe, enn en 1.poff japp på 1000,- gjør. når alt er i orden, kjøres riktig, og selvfølgelig ikke full lasta, er det null problem å ligge under literen, og det kan ikke sies å være mye på en bil av slikt kaliber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår