Gå til innhold

Nye regler for prøveskilter?

Ranger emnet


Awex

Anbefalte innlegg

En kompis av meg var på biltilsynet i dag for å fikse skilter på en bil. Da han har planer om å importere en S13 silvia, spurte han hvordan det var å bare tolle inn bilen og kjøre den på prøveskilter. Noen sier jo at man kun kan ha psøveskilter 3 ganger i året, noen sier 3 ganger i mnd, mens andre sier at det ikke finnes noen begrensning.

 

Han fikk til svar at det akkurat var kommet nye regler. Man får ikke lengre ta ut prøveskilter på biler uten å ha betalt engangsavgiften. Kan dette virkelig stemme? Jeg synes det høres helt ekstremt ut :eek:

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt det, og jeg synes det høres rart ut.

 

Det vil si at en IKKE kan prøvekjøre en NY Opel Signum hos Opelforhandleren, ikke prøvekjøre NYE Golfen hos VW eller den bruktimporterte Zafiraen som jeg skal selge. Da må bilene være registrerte på vanlige skilt (demobiler) før de kan kjøres på prøveskilter.

Ingen av NY-bilene som står i utstillingsvinduet hos merkeforhandlerne har betalt engangsavgift.

Det vil også si at om en kunde kjøper bil nå, men vil ha den førstegangs-registrert i 2004, så kan han ikke kjøre med prøveskilter fram til årsskiftet.

Det vil også si at importbilene må kjøres på henger til kontrollen hos Biltilsynet.

 

Tror neppe det er tilfelle.

 

Derimot tror jeg nok at MANGE (også her på forumet) har funnet ut at en kan få seg en rimelig bra bil i utlandet og bruke den sporadisk på prøveskilter. Og når "øvrigheta" oppdager dette, så arbeides det for å finne løsninger for å tette disse hulla.

For "vi" vil vel ikke at noen skal nyte godt av å kunne kjøre fin bil som det ikke er betalt avgift på, vil vi vel?????

Se bare på kombi-bilene, disse store stasjonsvognene som hadde lite og trangt baksete og bare 40% avgifter. Det skulle ikke nyetablerte småbarnsforeldre nyte godt av lenger, så dette ble det slutt på. Når samferdselsministeren maner til eldre bilpark for å få ned hastigheta på motorveiene - og dermed tror hun begrenser ulykkene, - ja da varer det vel ikke lenge før Ola Privatmann ikke lenger kan få leid prøveskilt.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Jeg har ikke hørt det, og jeg synes det høres rart ut.

 

Det vil si at en IKKE kan prøvekjøre en NY Opel Signum hos Opelforhandleren, ikke prøvekjøre NYE Golfen hos VW eller den bruktimporterte Zafiraen som jeg skal selge. Da må bilene være registrerte på vanlige skilt (demobiler) før de kan kjøres på prøveskilter.

Ingen av NY-bilene som står i utstillingsvinduet hos merkeforhandlerne har betalt engangsavgift.

Det vil også si at om en kunde kjøper bil nå, men vil ha den førstegangs-registrert i 2004, så kan han ikke kjøre med prøveskilter fram til årsskiftet.

Det vil også si at importbilene må kjøres på henger til kontrollen hos Biltilsynet.

 

Tror neppe det er tilfelle.

 

Derimot tror jeg nok at MANGE (også her på forumet) har funnet ut at en kan få seg en rimelig bra bil i utlandet og bruke den sporadisk på prøveskilter. Og når "øvrigheta" oppdager dette, så arbeides det for å finne løsninger for å tette disse hulla.

For "vi" vil vel ikke at noen skal nyte godt av å kunne kjøre fin bil som det ikke er betalt avgift på, vil vi vel?????

Se bare på kombi-bilene, disse store stasjonsvognene som hadde lite og trangt baksete og bare 40% avgifter. Det skulle ikke nyetablerte småbarnsforeldre nyte godt av lenger, så dette ble det slutt på. Når samferdselsministeren maner til eldre bilpark for å få ned hastigheta på motorveiene - og dermed tror hun begrenser ulykkene, - ja da varer det vel ikke lenge før Ola Privatmann ikke lenger kan få leid prøveskilt.

 

W O R D !:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte akkurat det samme selv. jeg importerer selv biler, og det høres ærlig talt rart ut om jeg må ha med bilhenger hver gang jeg skal hente en bil på containerhavna. Jeg håper og tror at dette ikke stemmer, men nå hørte jeg det fra en kompis, og da blir det hele litt mere skremmende en f.eks rykter man hører på nett.

 

Det hele høres veldig vanskelig og ulogisk ut, og vi får håpe det ikke stemmer.

 

Originally posted by TurboKnut

Jeg har ikke hørt det, og jeg synes det høres rart ut.

 

Det vil si at en IKKE kan prøvekjøre en NY Opel Signum hos Opelforhandleren, ikke prøvekjøre NYE Golfen hos VW eller den bruktimporterte Zafiraen som jeg skal selge. Da må bilene være registrerte på vanlige skilt (demobiler) før de kan kjøres på prøveskilter.

Ingen av NY-bilene som står i utstillingsvinduet hos merkeforhandlerne har betalt engangsavgift.

Det vil også si at om en kunde kjøper bil nå, men vil ha den førstegangs-registrert i 2004, så kan han ikke kjøre med prøveskilter fram til årsskiftet.

Det vil også si at importbilene må kjøres på henger til kontrollen hos Biltilsynet.

 

Tror neppe det er tilfelle.

 

Derimot tror jeg nok at MANGE (også her på forumet) har funnet ut at en kan få seg en rimelig bra bil i utlandet og bruke den sporadisk på prøveskilter. Og når "øvrigheta" oppdager dette, så arbeides det for å finne løsninger for å tette disse hulla.

For "vi" vil vel ikke at noen skal nyte godt av å kunne kjøre fin bil som det ikke er betalt avgift på, vil vi vel?????

Se bare på kombi-bilene, disse store stasjonsvognene som hadde lite og trangt baksete og bare 40% avgifter. Det skulle ikke nyetablerte småbarnsforeldre nyte godt av lenger, så dette ble det slutt på. Når samferdselsministeren maner til eldre bilpark for å få ned hastigheta på motorveiene - og dermed tror hun begrenser ulykkene, - ja da varer det vel ikke lenge før Ola Privatmann ikke lenger kan få leid prøveskilt.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

 

Nei, "kranglefant", de er ikke det. Større forhandlere av biler har "tollkreditt" slik at de betaler engangsavgiften samlet for alle bilene de selger annenhver måned.

 

Mener du med det att dem samler opp bilene dem selger

iløpet av ca 2 mnd og betaler inn all engangsavgiften samlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var nettopp på biltilsynet og leverte inn mine skilt og samtidig

forhørte jeg meg om det var kommet noen nye regler om det som

er tatt opp her.

Biltilsynet hadde ingen skriv eller notater om att det skulle bli

forandring i reglene.

Dama bak disken ringte også tollvesenet for å høre med dem

om de hadde inne noe anngående engangsavgiften siden det

er dem som har ansvaret for den, og fikk svar tilbake att det

hadde dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Aazzy

Syns jeg også hørte at blir man ferska nå, etter de nye reglene, med prøveskilt på en ikke-inntollet bil, så må du betale hele avgifta der og da. Oisann.. plutselig kom det gebyr på 150000,-

 

 

Det kan ikke være tilfelle. Alle nybilene hos merkeforhandlere er jo ikke inn-tollet, så om noen skulle prøvekjøre en sånn bil, -og bli stoppet.... så MÅ man kjøpe den???

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

 

 

Det kan ikke være tilfelle. Alle nybilene hos merkeforhandlere er jo ikke inn-tollet, så om noen skulle prøvekjøre en sånn bil, -og bli stoppet.... så MÅ man kjøpe den???

 

som regel så har de vel demobiler som er regga da??

 

men ser på jobben min så blir bilene kjørt med prøveskilt med en gang de kommer av traileren!

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår