Gå til innhold

Gåen toppakning!?

Ranger emnet

Sven Magne

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har en Passat 1,9Tdi 110hk som bruker/lekker vann.

Full ekspansjonstank forsvinner fra og med når jeg fyller til topp før arbeid, og er tom etter 3,5 time som jeg har merket.

Den bruker/lekker mer og mer vann:

Har prøvd og kjøre uten trykk på ekspansjonstanken, men ingen bedring av den grunn.

Tenkt og skrue opp toppen og se etter eventuelt, sprekk eller gåen toppakning.

Noen som vet noe om dette?

Spesialverktøy, vanskelig og komme til?

mvh. Sven Magne

Mvh.

/Sven Magne Birkeland

Nå: Volkswagen Passat 1998 1.9Tdi k&n filter og chip - 145hk

Spiker: BMW 95mod 318Ti Compact 140hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så bør du sjekke om det virkelig er mistanke om gåen toppakning da de fleste ikke skifter denne frivilig. Har du vann i oljen? Se etter "kremaktig" gugge under toppdekselet og på peilepinnen. Ryker det ekstra mye av bilen? Har du sjekket etter lekasjer i kjølesystemet? Sjekk nøye rundt vannpumpa når motoren er driftsvarm og går, mulig dette er synderen. Sjekk pakningen i lokket på ekspansjonstanken. Er denne borte/ute av sporet, så damper kjøleveska raskt ut under drift (Dette har jeg prøvd :)). Ta en kompresjonstest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så bør du sjekke om det virkelig er mistanke om gåen toppakning da de fleste ikke skifter denne frivilig. Har du vann i oljen? Se etter "kremaktig" gugge under toppdekselet og på peilepinnen. Ryker det ekstra mye av bilen? Har du sjekket etter lekasjer i kjølesystemet? Sjekk nøye rundt vannpumpa når motoren er driftsvarm og går, mulig dette er synderen. Sjekk pakningen i lokket på ekspansjonstanken. Er denne borte/ute av sporet, så damper kjøleveska raskt ut under drift (Dette har jeg prøvd :)). Ta en kompresjonstest?

Takk for svar!

Den var inne for service for å skifte regreim ++ andre reimer.. De tok 3-4 kompresjonstester for de fant ikke utav hva problemet var.

Det ble det også skiftet vannpumpe. Dette problemet var før og etter ny vannpumpe.. Nytt lokk til ekspansjonstanken kjøpte jeg også nytt her en dag, fordi jeg glemte å sette på det gamle etter å ha fyllt på.

Det ryker ikke mer en det skal. Vann i oljen, hvordan finner jeg utav det? Oljeskift og så se om noe vann flyter rundt?

Får skru av toppdekselet som du sier og se om jeg finner noe.

Mvh.

/Sven Magne Birkeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

vist oljen er gråaktig er d mest sansynlivis vann i den. husk at du ikke skall fylle ekspangsjons tanken helt full. vanne skall ha plass til å ekspangdere! er den treg på starteren noen ganger så kann d tyde på sprekk i vannkanal i toppen. slik at d rinner vann in på sylyndra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

vist oljen er gråaktig er d mest sansynlivis vann i den. husk at du ikke skall fylle ekspangsjons tanken helt full. vanne skall ha plass til å ekspangdere! er den treg på starteren noen ganger så kann d tyde på sprekk i vannkanal i toppen. slik at d rinner vann in på sylyndra,

Den er rask og starte, helt fram til noen spillte opp hele batteriet. Men hadde problemet før og etter så..

Fyller ikke helt opp. Vannet forsvinner om jeg har halvfull eller full..

Mener jeg har sett at det ligger vann under bilen noen ganger også? Dette er ikke fra AC da jeg ikke har brukt den på en god stund for å sjekke om vannet lekker...men det regner jo alltid her i vest...så får aldri sjekket

Mvh.

/Sven Magne Birkeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider