Gå til innhold

Bruktbilkjøp hos forhandler, Eu kontroll

Ranger emnet

JørnTore

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte en bil hos seriøs forhandler forrige uke.

Bilen ble solgt ferdig eu godkjent. Eu kontrollen ble tatt

av verkstedet.Bilen ble solgt som den er, men ettersom de skulle reparere alt teknisk syntes jeg det var greit.

Selger sa bilen skulle repareres for 17.000kr, men regningen lød på 6-7000.

Det som irriterer meg mest er oljelekkasje som drypper.

Er ikke dette en 2 på eu? Selger hevder det var svetting.

Også dørhengslene er veldig slakke.

Kan det tenkes at forhandlerern har spart seg noen kroner på min bekstning? Kan jeg ta ny eu kontroll hos biltilsynet å kreve

feilene utbedret av forhandler? (eu ok for en uke siden)

Noen som har vært borti noe lignende?

mvh

Jørn T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kjøpte en bil hos seriøs forhandler forrige uke.

Bilen ble solgt ferdig eu godkjent. Eu kontrollen ble tatt

av verkstedet.Bilen ble solgt som den er, men ettersom de skulle reparere alt teknisk syntes jeg det var greit.

Selger sa bilen skulle repareres for 17.000kr, men regningen lød på 6-7000.

Det som irriterer meg mest er oljelekkasje som drypper.

Er ikke dette en 2 på eu? Selger hevder det var svetting.

Også dørhengslene er veldig slakke.

Kan det tenkes at forhandlerern har spart seg noen kroner på min bekstning? Kan jeg ta ny eu kontroll hos biltilsynet å kreve

feilene utbedret av forhandler? (eu ok for en uke siden)

Noen som har vært borti noe lignende?

mvh

Jørn T

Oljelekkasje er 2'er feil. Det var det jeg fikk på golfen min også. Fikset dette selv. og hadde den på etterkontroll da mente dem at det ikke var fikset. Måtte ta en motorvask for å bevise at det var svetting og ikke lekkasje.

Kan du ikke bruke kjøpsloven. Du kan jo kreve at feilene blir utbedret, krev avslag på prisen eller få kjøpet hevet.

§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

§ 33. Unntak fra reklamasjonsreglene.

Uansett §§ 31 og 32 kan kjøperen gjøre mangelen gjeldende dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

§ 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp).

(1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36.

(2) Kjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig. Dette gjelder ikke dersom det foreligger hindring eller misforhold som nevnt i § 23. Omlevering kan heller ikke kreves når kjøpet gjelder en ting som foreligger ved kjøpet og har slike egenskaper at den ut fra partenes forutsetninger ikke med rimelighet kan erstattes med en annen.

(3) Oppfyller ikke selgeren sin plikt til å rette eller omlevere, kan kjøperen kreve erstatning for sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet.

§ 35. Melding om krav på retting eller omlevering (avhjelp).

Kjøper taper sitt krav på retting eller omlevering dersom han ikke gir selgeren melding om kravet sammen med reklamasjon etter § 32 eller innen rimelig tid deretter. Kjøperen har likevel kravet i behold dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

§ 36. Selgerens rett til retting eller omlevering (avhjelp).

(1) Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering, når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

(2) Dersom selgeren spør om kjøperen vil godta retting eller omlevering, eller underretter kjøperen om at han vil rette eller omlevere innen en angitt tid, men kjøperen ikke svarer innen rimelig tid etter at han har fått meldingen, kan selgeren foreta det nødvendige innen den tid som er angitt.

(3) Selgeren kan ikke gjøre gjeldende at han ikke har fått høve til å rette eller omlevere, dersom kjøperen har sørget for å få rettet mangelen og det etter forholdene ville være urimelig å kreve at han ventet på selgerens retting eller omlevering.

§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.

(2) Kjøperen kan ikke kreve prisavslag ved kjøp av brukte ting på auksjon.

§ 38. Prisavslag.

Har tingen mangel, kan kjøperen kreve prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden.

§ 39. Heving.

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

§ 40. Erstatning.

(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av mangel ved tingen, for så vidt selgeren ikke godtgjør at det forhold at leveringen er mangelfull, skyldes hindring som nevnt i § 27. Reglene ellers i §§ 27 og 28 gjelder tilsvarende.

(2) Reglene i første ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 67 (2). I internasjonalt kjøp omfatter reglene likevel også indirekte tap for så vidt annet ikke følger av § 70 (3).

(3) Kjøperen kan i alle høve kreve erstatning dersom

(a) mangelen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra selgers side eller

(b) tingen allerede på avtaletiden avvek fra det som er tilsikret av selgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. takk for svar

Tenker jeg ringer til bilselgeren på mandag å hører hva han sier

til det siden mekkanikeren mente det var svetting. Men garasjegulvet lyver ikke, prøvde også å legge papp under og det tok ikke lange tiden før det kom flekker.

Kan jo bli en kostbar afære om jeg skal finne og utbedre dette selv.

Jørn T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. takk for svar

Tenker jeg ringer til bilselgeren på mandag å hører hva han sier

til det siden mekkanikeren mente det var svetting. Men garasjegulvet lyver ikke, prøvde også å legge papp under og det tok ikke lange tiden før det kom flekker.

Kan jo bli en kostbar afære om jeg skal finne og utbedre dette selv.

Jørn T

Ja. Ring bilselgeren og få han til å utbedre feilen eller få det fikset og send han regningen. Som reglene sier selv må han få sjansen til å utbedre feilen selv først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider