Gå til innhold

Guantanamo-fanger kan havne i Norge

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

Vad tycks?

http://www.dagbladet.no/2009/01/25/nyheter/innenriks/guantanamo/utenriks/4528290/

Vi fikk jo alle med oss at Obama nå var i litt hardt vær da han bestemte seg for å legge ned Guantanamo-basen på Cuba, men hadde strengt tatt ikke noe sted å gjøre av fangene.

- Og nå vil de spre eks-fangene rundt om i verden, inkludert Norge?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mad_Maxx... på begge. Så det er faktisk så greit for usa da. At de bare kan legge ned et fengsel, og da skal plutselig alle andre ta over fangene? Blir ikke det litt som om at norge skulle legge ned alle fengsler, så kan vi regne med at resten av verden vil ta over alle insatte? Blir jo helt idiotisk da...

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det sitter en nordmann fengslet på Guantanamo, og fengselet legger ned, hvor skal han da plasseres?

Mange av de som sitter på Guantanamo er ikke forelagt en siktelse, ikke har dem fått en rettferdig rettsak, så strengt tatt kan det sitte endel helt uskyldige fanger der.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det sitter en nordmann fengslet på Guantanamo, og fengselet legger ned, hvor skal han da plasseres?

Mange av de som sitter på Guantanamo er ikke forelagt en siktelse, ikke har dem fått en rettferdig rettsak, så strengt tatt kan det sitte endel helt uskyldige fanger der.

Hvor mange nordmenn sitter på Guantanamo da? Send de til der de kom fra. Eventuelt legg ut en skikkelig siktelse, og sett de inn i et normalt fengsel i USA. Vi vil ikke ha den skitne oppvasken til USA.

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ha sånne organge kledde folk gående rundt i Norge? Hvorfor kan dem ikke bare ta å passe på dem selv??

Skyt Mulla Kreke. Han har kostet Norge nok penger. Stygge terorist.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange nordmenn sitter på Guantanamo da? Send de til der de kom fra. Eventuelt legg ut en skikkelig siktelse, og sett de inn i et normalt fengsel i USA. Vi vil ikke ha den skitne oppvasken til USA.

Ingen norske statsborgere skal ifølge Pentagons lister være i fangenskap på Guantanamo, ergo har ikke Norge i mine øyne ansvar for disse menneskene som sitter der.

Majoriteten av fangene kommer fra Saudi Arabia, Jemen og Afghanistan.

Er også en liten andel som kommer fra Europa, samt en canadisk tenåring anklaget for mord på en amerikansk soldat i Afghanistan.

Siden USA de siste 60årene er selvutnevnt moralsk vokter kan dem ta en oppvask i sine egne krigsforbrytelser.

Gi fangene en formell siktelse, advokatbistand og en rettferdig rettsak, de som da eventuellt dømmes får sone, og resten blir sendt hjem.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå må det jaggu snart bli en slutt på at Norge skal vise fram den "fine fasaden" sin for hele verden med å gjøre alskens godgjerninger, slutt å ta over dritten etter andre som en underbetalt hushjelp. Spesiellt når det er i ferd med å kolapse bak fasaden..

Vi har folk som lever på gata i dette landet, ta nå for i helsike å gi disse et tilbud før vi skal huse enda fler som vi ikke har noe med å gjøre engang! Dette må USA ta seg av selv!

Selv har jeg lenge vært på randen til å bare reise fra dette landet, for siden man er født her på berget så har man faen meg fint lite rettigheter! Kanskje jeg kan finne meg et land der jeg får penger til allt jeg ønsker meg, bare å peke og forlange..

Har hørt det finnes sånne land, jeg nevner ikke navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som hørte intervjuet med lederen for Amnesty Norge på radio her om dagen? Husker ikke alt han sa, men tar det i korte trekk.

* Av 800 fanger har 600 blitt sendt hjem uten dom.

* Av de 200 gjenstående kan kanskje 80 dømmes til straff i USA, 80 andre har kanskje gjort noe, men ikke så alvorlig at de vil kunne bli dømt, og de 40 andre har ikke gjort noe som helst.

Oppsummert: Av 800 fanger kan kanskje 80 bli dømt, og det etter svært omstridte avhørsmetoder.

Jeg er absolutt ikke for at vi skal ta mot fanger fra Guantanamo, men jeg er veldig for at USA skal stenge basen.

Når det er sagt, jeg tviler på at USA kunne gjort noe særlig verre enn dette når det gjelder å skaffe seg fiender...

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt sende dem til USA ja.. Nå blir jo alle sakene etterforsket, og det kommer nok fram noen saker om folk som er blitt uskyldig fengslet. Tror ikke vi merker fem uskyldig dømte flyktninger på trygdekassa.. Men araberlandene kan se mer positivt på oss - det er win.

Terroristene kan sendes til USA. Noen vil til og med sikkert hevde at USA fortjener det..

Hadde jeg forresten blitt sperra inne på Guantanamo, og ikke hadde vært terrorist før, hadde jeg nok blitt det nå.. Skal bli spennende å se hva etterforskningene avdekker. Kunne arrestert George W. Bush på grunnlag av brudd på menneskerettighetene - det hadde vært noe :)

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider