Kubbikkåre Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 Nå da snøen forsvant, tenkte jeg jeg skulle prøve å få i gang "gamleopelen". parkerte den i fjor da den ikke ville gå lengre. Har ikke hjulpet med et halvårs ferie heller. Den starter greit, går forholdsvis pent på tomgang, men når jeg prøver å gi forsiktig gass, stopper den. Det er ikke noe problem å få opp turtallet om en pumper på gassen, men med en gang jeg prøver å holde gassen stille, begynner den å fuske og feiltenne helt vanvittig, uavhengig av turtall. Slipper jeg gassen, går den til normal tomgang. Vurderer snart å gi opp, da jeg har sjekket alt jeg kan tenke meg. Har komplett motor fra en tilsvarende bil som fungerte greit, og har forsøkt å bytte over del etter del, uten noen forandring. Virker ikke som noen mekanisk feil i alle fall. Er det noen som har et forslag til hva dette kan være? Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 er fordeleren din hel? og det som driver den? fungerer også coilen din? og evt hjernen til bilen? Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Januar 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 Har ikke bytta selve fordeleren, men fordelerlokk og rotor. Coil og hjerne har jeg byttet, uten noen forandringer.. Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 sitter reg-reimen din riktig og er hel? Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Januar 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 Er vel registerkjede på denne ikke reim. Har ikke sjekket om den sitter riktig, men så lenge den er passe stram, skal det vel en del til at det kan hoppe over noen tenner... Problemet kom forresten helt plutselig. Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 veivakselføler ? kamakselføler ? Sjekket tennplugger og tennpluggkabler ? får den nok bensin ? Kan også sjekke føleren på gassspjeldet. hvis den er gåen så kan det være den får alt formye luft iforhold til bensin når du gir gass å vil da kveles Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Januar 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 Prøvd å bytte den meste av sensorer .. Føleren på gasspjeldet likeså. Plugger og kabler er byttet for ikke så lenge siden. Det kan virke som om den får for lite bensin ja. Det var grunnen til at jeg mistenkte og byttet bensinpumpa. Kan bensintrykksregulatoren skape slike feil kanskje? Litt arbeid å bytte den da, trangt å komme til uten å fjerne innsuget. Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 hadde det ikke vert like greit å flytte delene tilbake på den fungerende motoren og heller bytte hele motoren? Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 Mja trodde ikke den skulle det... vanskelig å si også, når jeg ikke er der. men hvis du skrur løs bensinslangen så kommer det bensin ? altså på innsuget? Husker ikke heeeelt 100% men du har ikke noe rele for motor/bensin ? Vært borti det engang før på en astra da, men det var hjernen som var gåen... trodde først det var ene rele'et for hvis jeg kobla begge rele'a sammen så fungerte bilen helt fint, men så fort jeg fjerna koblinga mellom dem så klikka den... så viste seg at stikket på hjernen var gåen. Men lenge siden jeg har vært borti omega a så husker ikke om du har slike rele'er der ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Januar 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 Joda, rele er der. Har for sikkerhets skyld prøvd å skifte, og bensinen kommer frem til motoren i alle fall. Bilen starter og går på tomgang som vanlig,går lett opp i turtall også. Det er bare når en prøver å holde jevnt turtall den slår seg vrang. Virker forresten som den fusker en anelse mindre når den er kald enn når den er varm... Og bytte motoren er for mye arbeid... Trenger litt plass når motor og gir må demonteres i en klump... Rekke 6 og automatkasse blir langt det. Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 prøvd ny luftmasse/mengde måler ? Eventuelt sjekka om innsugslangen er hel å ikke suger inn noe falskluft etter masse/mengde måler ? sjekk om den suger inn falskluft annen plass også gjerne ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 ja forståelig. du kan ta rekkeseks uten automat og.. koble fra gearkassa og dra motoren opp av rommet. Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Januar 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 Jo da. Luftmengdemåleren er byttet. Finner ingen lekkasjer... Gått over motoren med startgass (og rustløser, som er veldig lik boksen med startgass..) Uten å oppdage noe.. Kommer ikke til å løsne skruene mellom motor og gir mens de står i bilen. Har prøvd...... Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 må foresten løsne converteren også, hvis du skal ha ut kun motor uten gir... og noe stress å få alt sammen igjen uten å ødelegge simring på converter o.s.v stor fordel å ha bukk til sånne jobber Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet Januar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2009 Jo da. Luftmengdemåleren er byttet. Finner ingen lekkasjer... Gått over motoren med startgass (og rustløser, som er veldig lik boksen med startgass..) Uten å oppdage noe.. Kommer ikke til å løsne skruene mellom motor og gir mens de står i bilen. Har prøvd...... Har vel ikke utstyr til å ta komp test på alle sylindra da ? Har du egr på den ? sjekket den isåfall ? skal vel litt til for at den greier å skape sånne problemer, men kan jo sjekke for sikkerhetsskyld. Vet dem skaper litt problemer hvis dem henger seg opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.