Gå til innhold

problemer med bytte av støtdempere

Ranger emnet

MaDDoG

Anbefalte innlegg

Har et problem jeg lurer litt på her. Jeg driver nå å skifter støtdempere foran på min Audi type85. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få byttet demperen enklest. Er ikke noe super til å skru, men lærer så mye som mulig. Må jeg ha av drivakselen? hva med den senterbolte som sitter i midten av hjulfestet, må den ut?senterbolt.jpg

bak.jpg

fjorklemmer.jpg

canvas.jpg

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke du måtte ta av så mye for å bytte demperen men...

shait, da sliter jeg også etterhvert... :P

Er det ikke en bolt eller noen flere på undersiden? løsner du den så slipper demperen eller skåla eller hva det er under der...

tipper villt her nå, men så ut som at det var noe slikt hos meg på min bluebird.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

Trodde ikke du måtte ta av så mye for å bytte demperen men...

shait, da sliter jeg også etterhvert... :P

Er det ikke en bolt eller noen flere på undersiden? løsner du den så slipper demperen eller skåla eller hva det er under der...

tipper villt her nå, men så ut som at det var noe slikt hos meg på min bluebird.

Skifte dempere på Bluebird er pisselett.;) To bolter nede på fjærbeinet, tre mutre på støtdempertårnet og et klips som holder bremseslangen, så drar du hele dritet ut (fjærbeinet), klemma fjøra sammen, løsner på mutteren oppe på demperen, tar av øvre fjærskål og fjæra, bruke vannpumpetang på den siste mutteren som holder demperen fast i fjærbeinet. På turboen er det vel også elektrisk justerbare dempere, så det kan hende du må nappe ut et stikk på toppen av demperene først. :D

Du trenger faktisk ikke ta av hjulet engang. Men det er da litt lettere å komme til da.

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. Bollocks

Skifte dempere på Bluebird er pisselett.;) To bolter nede på fjærbeinet, tre mutre på støtdempertårnet og et klips som holder bremseslangen, så drar du hele dritet ut (fjærbeinet), klemma fjøra sammen, løsner på mutteren oppe på demperen, tar av øvre fjærskål og fjæra, bruke vannpumpetang på den siste mutteren som holder demperen fast i fjærbeinet. På turboen er det vel også elektrisk justerbare dempere, så det kan hende du må nappe ut et stikk på toppen av demperene først. :D

Du trenger faktisk ikke ta av hjulet engang. Men det er da litt lettere å komme til da.

LETT!? ikke etter 300 000km, da sitter bolten som holder staget som går over til andre siden jækla hardt... CRC er din venn... vet ikke hvor mange kutt jeg har fått av stjernenøkkelen og slegga for å få av denne... *uffe*

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Er forholdsvis lett med fjærbein, enten løsne ett par bolter mellom fjærbeinet å spindelen/løsne kula+ løsne drivaksel på FWD(splint-mutter-dra ut)+løsne endeledd, så løsne 3 muttere på toppen, husk å løsne klips for slanger kabler.

Granada er veldig lett hvis boltne ikke knekker; 2 under, en gjennom på toppen, og to under, en mutter på toppen bak.

Husk å lufte demperen hvis det er gassdemper....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider