Gå til innhold

Motor drar utrolig dårlig, hva kan være feil?

Ranger emnet


andr3sen

Anbefalte innlegg

Var å hentet meg en strøken Honda Civic 1,3 DX 1990mod med fullt servicehefte, naf test osv. Ingen rust eller noe, men motoren drar noe helt utrolig dårlig, ligger på 40-60 opp bakkene og det er lik null pådrag. Bilen er bare gådd 130 000 og er eid av en gammel dame så er nok litt daukjørt, men har nå kjørt i 5 timer i strekk og det har ikke blitt så mye bedre.

Hva kan være feil, pluggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 75hk å rutte med, det er ikke særlig i utgangspunktet.. så hva kan du egentlig forvente :D

 

Det er uansett en ting du bør få sjekket opp i. Luftfilteret. Dette er en forgassermotor uten mye fixfax.

 

Bytt luftfilter, olje og oljefilter.

 

Merk at også at eksosrør med hull i kan gi merkbart dårligere dreiemoment opp bakker. Det er selvopplevd med den motoren du har. Var en helt annen opplevelse i trekkraft opp bakkene med et tett eksossystem. Ottomotorer uten turbo synes å gå bedre med en gitt motstand i eksossystemet.

 

Hvis ikke det hjelper, så kan du tenke på andre ting, som sliten motor (blårøyk), men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D13B1

 

* Found in:

o 1988-1991 Honda Civic DX (European Market)

+ Displacement : 1,343 cc (82.0 cu in)

+ Bore and Stroke : 75.0 mm × 76.0 mm (2.95 in × 2.99 in)

+ Compression : 9.5:1

+ Power, Torque : n/s (Not stated in Owners Manual)

+ Valvetrain : SOHC, 4 valves per cylinder

+ Fuel Control : Single Carburetor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat... har bare aldri sett en katalysatorbil med forgasser før. Men fett nok.

Tipper det er endel sot nedi sylinderne på denne bilen uansett! Kjør som et svin noen dager, så bedrer det seg nok.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% sikker. Men etter hva jeg husker og hva som står oppgitt i manualer og wikipedia, taler for forgassermotor.

 

Det står heller ikke "i" etter navnet på modellen. i = innsprøyting.

 

dxi = utstyrsnivå pluss motor med pgmfi, dvs insprøyting. Dxi modellene er litt dyrere, siden de ble solgt med innsprøytning.

 

 

Er nok innsprøytning på den gitt. En forgasserbil klarer ikke avgasskravene fra 89-

Men det gjelder ikke i alle land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ingen måte kalle meg honda-expert. Men en kamerat hadde en 91' civic dx 1,5, og den hadde PGM-FI. Men dette er jo monopoint-innsprøytning som ser ut som en forgasser. Kanskje modellene med "i" har "ekte" innsprøytning med en dyse pr sylinder? Bare en tanke...

 

(tilleggsinfo, alle biler solgt i norge etter 31.12.89 skal ha katalysator)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår