Gå til innhold

Skifte toppakning '94 2,5 V6

Ranger emnet


sjomaling

Anbefalte innlegg

Hei!

I går kjøpte jeg "ny" bil, en 94-mod. Omega 2,5 V6, og man kan vel trygt si at det ligger an til at jeg kjøpte katta i sekken. Den ni mil lange bilturen hjem i går, og påfølgende tur til og fra jobb i dag (til sammen 6 mil) gikk helt fint, men litt senere i dag skulle jeg kjøre en snartur på butikken, og da skjøt plutselig motortemperaturen til værs. Jeg tenkte at det kanskje var termostaten som hadde problemet, noe mannen på verkstedet kunne si koster omtrent 1800 kroner å skifte (jeg er ikke mekanisk anlagt, og gjør det dermed ikke selv..). Men han sa også at det kunne være toppakningen(e) som hadde problemet, men det ble ikke spurt på pris for å skifte dem. Derfor spør jeg nå: Hvor sannsynlig er det at det er en røket toppakning, og hvor mye koster som regel noe slikt? Hvor mange timer jobber man med å skifte det, og hva koster en slik toppakning?

 

For ordens skyld: Bilen har gått nesten 200000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er gått rundt 200000 er det stor sjangs for det...

hadde samme problem på min og da var topppakningene gåen, brukte også helt sykt med kjølevann tilslutt, fylte for hver tur jeg tok å ofte underveis :P

Prisen blir nok høy ja, kan tenke deg at det kosta meg ca 16000 i bare deler men da skifta jeg likegreit oljekjøler, termostat og regreim (utennom topppakningene) og fikk alt til innkjøpspris + 10%... så skal ikke se bort ifra at ett verksted skal ha rundt en 30000-40000...

 

Kan jo gjøre det selv hvis du har verktøy for det, haynes bøkene eller hva dem heter forklarer jo alt detaljert. og tar du ut motor er det mye mindre arbeid enn hvis du lar den stå i... tok meg noen uker å bli ferdig, men da sto jeg ikke hver dag å skrudde å motoren sto i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville nok tatt en prat med selgaren her.. Du skal då ikkje måtte bytte toppakning 2 dagar etter at du har kjøpt en bil, so lenge han ikkje opplyste om det då..

 

Tenkte egentlig å gjøre det, ja. Mulig kjøpsloven skal gjennomgås i detalj her i kveld, slik at jeg har litt å slå i bordet for ham med. Det som er mest irriterende er vel at han står så godt i det, at han faktisk har råd til å betale for ny toppakning uten å måtte tenke to ganger på det engang.

Jeg har i hvert fall ikke tenkt å betale like mye eller mer for ny toppakning enn jeg betalte for bilen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte nært oppunder 30000 for den, og jeg vil tro at det er grunnlag for å heve kjøpet når feilen er såpass alvorlig, selv om det står "som forevist" i kontrakten. Det er vel vanskelig å påvise en slik feil bare ved å se på bilen og kjøre en liten runde rundt nabolaget.. Om det er bare termostaten, skal jeg dog klare opp med det selv - 1800 kroner er ikke verdt bryderiet. :)

 

Håper bare at selgeren ikke slår seg vrang - det er worst case scenario... :S

 

Edit: Kan det forresten være noe så enkelt som at det er for lite frostvæske i vannet? Fikk det forslaget her nå, og er ikke i nærheten av bilen akkurat nå, så jeg får ikke sjekka hvilken temperatur det holder for heller..

 

Edit2: Frostvæsken var ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekka vannpumpa. Og 1800,- for å bytte termostat var da ikke direkte billig! Om toppakningene er gåen kan du ofte merke på om det kommer olje i kjølevannet, eller vann i oljen. Kan også bli unormalt høyt trykk i kjølesystemet, så bilen kan "koke" før den blir varm... Ta en kompresjonstest på sylindrene, tror ikke det er så dyrt å få gjort på et verksted, en komp.måler er ikke så dyr heller, og det er forholdsvis enkelt å sjekke selv.

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekka vannpumpa. Og 1800,- for å bytte termostat var da ikke direkte billig! Om toppakningene er gåen kan du ofte merke på om det kommer olje i kjølevannet, eller vann i oljen. Kan også bli unormalt høyt trykk i kjølesystemet, så bilen kan "koke" før den blir varm... Ta en kompresjonstest på sylindrene, tror ikke det er så dyrt å få gjort på et verksted, en komp.måler er ikke så dyr heller, og det er forholdsvis enkelt å sjekke selv.

 

Enklere og sjekke HC i kjølevannet:P HC er uforbrent drivstoff, vist toppakningen er defekt følger gassen seg gjennom kjølevannet og opp i ekspansjonstanken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1800 for skifte av termostat var ganske greit billig på en omega v6. Den ligger ikke så lett til der, Stor sjangs for at de må løsne regreima for å komme til, eventuelt løsne innsuget. Så på dette selv når jeg holdt på med min og du har ikke sjangs å komme borti skruene uten å gjøre noe av dette.

 

Og foresten, er ikke bare bare alltid å finne utav om topppakning er gåen, ikke alltid du ser det på HC i kjølevann eller ved at oljen blir "milkshake/baileys" aktig...

Kan være greit å sjekke tennplugger og lyse nedi sylindra og se hvordan det ser ut der også. Er tennpluggene gråaktige så kan det tyde på at den brenner kjølevann. Da vil stempelet også se litt reint ut. Er også mulig at kjølevann lekker ut og ned på eksosen, det problemet hadde jeg og bilen ble varm fort og holdt seg ganske så varm, var på nippet til å koke noen ganger.

Men ta å sjekk sikringa på de 2 småviftene også, hvis den er gåen så vil det få bilen ganske så varm. Er en 30 amper sikring som står for seg selv foran i motorrom inni sikring/rele boksen der. (Rett ved batteriet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode forslag her, men verkstedet fant ut at det sannsynligvis var toppakningen som var gåen. De kunne skifte den for 10-12000 kroner pluss moms, noe som i og for seg sikkert ikke er så mye for det arbeidet. Nå blir det å ta en telefon til selgeren for å overtale ham til å betale reparasjonen eller heve kjøpet. Tror ikke det blir direkte enkelt, men absolutt verdt forsøket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at han skifter begge, men skal spørre for sikkerhets skyld. Grunnen til at det blir så billig, er vel at det er faren til en kompis av meg som skal gjøre det etter arbeidstid. Han jobber på et autorisert Opelverksted til vanlig, så jeg tipper han vet hva han holder på med. :)

Den bilen viste seg forresten å være et skikkelig "røverkjøp"... Nå har kjølevifta bestemt seg for å slutte å fungere, og dessuten blåser det bare kaldluft inni bilen.. Det sistnevnte kan vel kanskje ha noe med toppakningene å gjøre, eller?

 

Og så får jeg ikke TC, Cruise control, ABS og speedometer til å virke, men det visste jeg om da jeg kjøpte den. Det skal også fikses. Kan dette være ABS-sensoren foran, eller er det mer sannsynlig at det er styreenheten til ABS/TC? Hvor mye koster eventuelt en sånn?

 

Den samtalen kan vi vel forresten ta i den andre tråden: http://www.bilforumet.no/omega/219138-sjomaling-sin-94-mod-omega-b-2-5-v6.html

 

Edit: Jeg har vel ikke skrevet noe om det ennå, nei.. Faren til en kompis av meg sa altså at han kunne bytte toppakning for en 4-5000. Da klager jeg ikke på prisen, i hvert fall. :)

Endret av sjomaling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår