Gå til innhold

ulyder i venstre framhjul


Monthy

Anbefalte innlegg

hei, har en '97 stasjonsvogn 2.0 der det er noen ulyder i venstre framhjul når man svinger. det hørres nesten ut om man kjører med piggdekk på tørr asfalt. har da piggfrie dekk. når lyden kommer føler jeg også en økning av vibrasjoner i gass- og clutch pedal. så under bilen men kunne ikke se noe uvanlig eller noe slitt.

bilen har gått 190600km. noen som vet hva det kan vere?

 

takk for hjelpen :)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyden kommer når jeg svinger til venstre. men bare når det er litt sving. når jeg svinger for fullt er det ingen lyder.

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som zetec sier også, det kan være hjullageret. Kan være så mange symptomer på dette. Prøv å jekk opp bilen og kjenn på hjulet, snurr det rundt og hør etter om det høres slitent ut i lageret, eller om det er tungt å dra rundt. Jeg har bytta bortimot 6-7 hjullagre på bilen, så har vært borti maaaange lyder med slitent hjullager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vanskelig å bytta hjullagere på mondeon? har aldri vert borti bytte av hjullager på bil. er de på biltema greie/å anbefale eller byrde jeg ha noe bedre?

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt grønn på skruing av bil, ville jeg satt bort jobben. Du må vite hvordan du skrur av spindelen foran, og du må kunne presse ut lageret for så å presse inn nytt. Setter du bort jobben, vil jeg anta du må ut med ca 2-3000 kr for jobben. Samme hvor du kjøper lager egentlig. Får du verkstedet du eventuelt leverer bilen hos, fikser de lager, og om lageret ryker, erstatter de lageret. Kommer du med eget lager og det ryker, må du kjøpe nytt på egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil på det sterkeste anbefale å få et verksted til å gjøre jobben! om du ikke har kjentfolk som kan å presse lagger, å har utstyr for dette. Det å skru spindelen løs er relativt lett, men det å få pressa av å på lagrene er ikke like enkelt. Å æ tør påstå at det ikke går ant uten riktig verktøy/pressa.

Æ prøvde på min å det resulterte i knekt hjulspindel, nåkka som var lite kult akkurat dær å da. Men var greit å få tak i ny da, så det gikk bra til slutt :p

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har muligeht til å låne etr utrystet bilverksted til hjemmemekking. der er det også en 20 tonns presse. verktøy for å presse lageret med er ikke noe problem å dreie til. bare det å skru løs spindelen har jeg ikke vert borti. er jo tross alt flymekanikker så er ikke helt grønn på skruing :P bare så eg får løs skiten så er det ikke noe problem.. tror/håper jeg. :)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skrue gjennom opphengskula. En på ABS sensoren To som holder bremsekalipperen. En mutter på endeleddet. En på drivakselen, og en klembolt som "holder" fjærbeinet.

Ta av kalipperen, ABS sensoren og endeleddet først, deretter tar du muttera på drivakslingen og gir akselen noen slag innover med en dor og hammer slik at den løsner. Dra/slå så ned opphengskula/bærearmen

Så drar du drivakslingen helt ut av spindelen før du gir deg forsiktig på klembolten. Den har veldig lett for å gå fem millimeter ut for så å knekke. Vær forsiktig og bruk masse rustløser. Ikke bruk varme, erfaringsmessig knekker den lettere da. Når den er ute er det bare å slå spindelen løs fra fjærbeinet.

Virker klembolten umulig uten masse ekstraarbeid med borring:) så tar du ut hele fjærbeinet og spindelen i ett. Er bare to muttere nede og tre oppe ekstra, men litt mer uhåndterlig i pressa

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår