Gå til innhold

Typhon sin E34 518i Vinterbil

Ranger emnet


Typhon

Anbefalte innlegg

Hola!

 

Akkurat for en uke siden anskaffet jeg meg en slik en 1991-modell E34 518 for nesten ikke noe. Bilen har gått nå nesten 217 000, har litt smårust her og der, sliten i alt som heter foringer og understell, men går greit nok.

 

Fargen er sjampis-farget, noe den igrunn kler veldig godt!

 

På denne uken har jeg gjort følgende:

- Byttet olje og oljefilter (noe forrige eier umulig vet hva er, da jeg aldri har vært borti værre olje!)

- Byttet frontlyspærer samt andre pærer rundt omkring

- Kjørt ut i snøfonna

- Byttet vindusviskere

- Helt på kjølevæske

- Vasket den i vaskehall, pluss underspyling og motorvask.

 

Videre planer:

- Ta all rust

- Bytte alt av slitedeler som er gåent (noe er bestillt allerede)

- Bygge litt stereo (se eget avsnitt for det!)

- Bytte litt lykter for det siste lille i utseendet.

- Bytte litt gummilister her og der

- gå over motor med nye reimer, strammehjul, tennplugger, fordelerlokk, rotor og muligens nye kammer med løftere.

 

Stereobygg:

Siden jeg er opptatt av god lyd så må jeg ha litt i denne og. Planene av utstyr er som følger:

- Alpine 9855 cd-spiller

- Alpine PXA-H701 signalprosessor med RUX-C701 kontrolldisplay

- Alpine MRV-F545 til å drive høyttalerne foran

- Morel Integra Ovation 5 XO på dashbordet

- Alpine Type S 10" i kickpanel foran

- Muligens 2stk Resonant Engineering RE12 i bagasjen i lukket kasse

- Kabler fra Stinger, batteri fra Northstar

 

CD-spiller havner på original plass, mens kontrolldisplayet vil havne foran girspaken, lett tilgjengelig.

Høyttalere på dashbordet vil bli lagt flatt og spillende opp i ruta for å bruke refleksjonene derifra på riktig vis. Skal så få CNC-frest baffel til 10" i kickpanel, samt dempe så godt jeg klarer med dempematter rundt der nede.

Har ikke sett i bagasjen enda, men regner med det blir en lukket kasse, som vil spille inn noen åpninger i enten hatthylle eller seteryggen.

Signalprosessor vil få egen plass i egen kasse under hatthylla, forsterker vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med enda.

ting blir solid montert i sveisa stålrammer i bagasjen, for sikkerhetsskyld.

Kabler vil bli lagt opp skikkelig, og i strømper. Spiller og slikt får egen strøm rett fra batteri.

 

 

 

Det var litt om hva planene er, skal få lagt ut noen bilder i kveld så man får sett hva dette dreier seg om :)

 

Håper beemer-folket kommer med sine kommentarer!

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njææ... i forhold til den andre bilen så blir dette som for å kaste inn utstyret å regne, selv om ikke det blir noe dårlig arbeid her heller :) Tenker jeg får frest ut MDF-ringer til høyttalerne nærmere helgen og får lekt meg litt med det. Kanskje laget til kassa i bagasjen og greier samt montert forsterker og kablet litt :)

 

Bilder kommer! Og takk, funker fint denne her ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anlegget i den andre bilen består av:

- Alpine F#1 Status spiller og signalprosessor

- 5 stk Sinfoni forsterkere

- Morel Piccolo diskanter

- Morel Hybrid Ovation 4 mellomtoner

- Morel Elate 10 midbass

- 2stk Morel ultimo 10 bass

- 2stk Kinetik batterier

- Powermaster 25A lader fastmontert

 

Og ja, bilder kommer av bilen :) bare hjem å lade kameraet jeg nå hehe. Skal legge opp strøm til spiller i kveld er planen.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare å komme :) Kommer til å holde på store deler av fredagen tror jeg.

 

Det jeg fikk gjort i dag var mye mindre en det som var planlagt i allefall :p

Fikk tatt en innvendig motorvask for å skylle vekk litt grums som har samlet seg opp. så tappa den heeelt for olje. Deretter skrudde jeg av toppdekselet og tok ut den smørepinnen/røret til kamakselen.

Ikke rart det tikker godt under der! Litt sliten kamaksel som følge av et noe tett smørerør. Fikk rensa røret godt. Både skylt det og blåst reint før jeg monterte ting sammen igjen og helt på Castrol sin Long Mileage olje.

Nå maler den som katten :)

Litt tikking gjenstår, men det forsvinner ikke før jeg bytter kam og løftere.

 

I morgen har jeg andre planer etter jobb, men fredag håper jeg å (endelig?) få lagt opp strøm til spiller. Kanskje jeg til og med får bytta girolje også!

 

Ble desverre ingen bilder i dag. Fant ikke laderen til kameraet. Håper å finne den i morgen!

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har jo høyttalerne, så må nesten få koblet de opp!

regner med at jeg røsker ut det som er nedi der, og bygger opp ny plate i høyttaler-boksen så 6x9" passer nedi der ;) bortsett fra det så har jeg 13cm kombo foran, så det er ikke allverdens. pluss 2x12" baki da ;)

1997 - BMW E39

1992 - Honda Civic

1990 - BMW E30

1995 - Saab 900 ....(x)

1991 - BMW e34 ....(x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår