Gå til innhold

Audi 100 hopper og knistrer.

Ranger emnet

ShowtimE

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Audi 100 2.3E 1993 modell og den knistrer veldig når den er kald. Hørres ut som det kommer fra viftereima, men den bytta jeg for ikke mange uker siden!

Den slutter å knistre når bilen blir varm..

Kan det være strammehjulet eller noe? Registerreima?

Har også et problem når jeg slipper gassen.

Da virker det som om det er ei foring eller noe som er gåen, siden bilen liksom hopper litt når jeg tråkker inn gassen og slipper den ut igjen..

Bytta motorfeste foran, men det hjalp ikke. kan det være de andre festene?

Eller drivakslingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en Audi 100 2.3E 1993 modell og den knistrer veldig når den er kald. Hørres ut som det kommer fra viftereima, men den bytta jeg for ikke mange uker siden!

Den slutter å knistre når bilen blir varm..

Kan det være strammehjulet eller noe? Registerreima?

Kan være registerreima, men tviler på det. Kan også være lageret i strammemekanismen til multireima som er defekt, eller som du sier, strammehjulet til registerreima.

Jeg hadde et tilfelle der multireima lagde mye lyd når motoren var kald. Byttet reim men lyden ble bare litt bedre. Fant etterpå ut at det var brukt "Belt grip" på den gamle reima, og at det var dette som lagde gnisselyden. Vasket alle reimhjulene med Industrial degreaser og satte på ny reim. Lyden var da helt vekk.

Har også et problem når jeg slipper gassen.

Da virker det som om det er ei foring eller noe som er gåen, siden bilen liksom hopper litt når jeg tråkker inn gassen og slipper den ut igjen..

Bytta motorfeste foran, men det hjalp ikke. kan det være de andre festene?

Eller drivakslingen?

Tviler på at det er drivakselen. Sjekk foringene i traversen, bærekula og styrekula.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spraya på litt WD-40 på hjula rundt multireima, og da ble lyden borte helt til den kom til 3000 rpm..

så vaska jeg bilen og når jeg starta igjen da så knistra den som bare juling fra 1000 rpm og hele veien...

kan det da være at det kom vann inn i lagert til strammemekanismen der som gjorde dette?

tyder på at det er det som er ødelagt, siden det ble stilt der når det kom litt WD-40 på, men ulte som bare det når det kom vann inn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det ikke den du hadde WD-40 på og det ble stille? Det sitter et vanlig kulelager inni strammehjulet, men dette er klinket fast inni hjulet, derfor lar det seg ikke skifte (har prøvd). En mulighet er å borre opp og sveise det etterpå med nytt lager inni, eller bare kjøpe ny hele mekanismen. Kan tenke meg den koster en del :(

Jeg vaska lageret med industriavfetting, blåste rent med trykkluft og pakket opp igjen med litt EP2-grease. Fungerer enda uten en lyd, er to år siden.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde WD-40 på reima og rundt de fleste hjula så ble det stille..

Idag tidlig når jeg kjørte på jobb hadde jeg på litt på bare reima og da var det også stille til 3000 rpm, men ble værre og værre når bilen ble varm nå..

Var bare stille på tomgang!

så sendte mail til møller etter strammer til profilkilereim og den kosta da 3600 med montering og 2300 uten montering..

Men er litt surt å kjøpe den hvis det ikke er den som er ødelagt så jeg går innom et verksted etter jobb så kan dem så hva det er for noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider