Gå til innhold

Løsne hjulbolter?

Ranger emnet


Go-carter

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Har en 3,5tonns varebil som sharif bytta vinterdekk på før i vinter, og nå kunne jeg tenkt meg å lakke felgene. Vel, sharif har skrudd dem såppass hardt fast at selv med WD-40 gjentatte ganger klarer ikke muttertrekkern min løsne de på 8-9bar, og har knekt en latmann hittils. Noen som har noen lure løsninger, eller er det bare å bite i det sure eplet og be dem løsne dem igjen?

 

Takker,

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der + gokartbakaksel + 80kg = knekk

 

Som sagt, har gyvd på med muttertrekker på 8bar, og den har ikke rikka seg. Riktignok Würth sin minste, men det må da pokker være grenser.

 

EDIT: ser nå at Biltema har 3/4" til 199,- , får se om det blir det eller et besøk til polakkene hos sharif

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de fester med muttertrekker er skikkelig genialt... spesielt hvis du punkterer i huttaheita... :shake De fleste hjulmuttre blir dratt til enormt mye hardere enn nødvendig..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at en proff dekkforhandler klarer dette er jo helt utrolig!

 

en hjulbolt skal faen ikke strammes mer enn at kjerringa klarer å løsne den med et kryss når hun punkterer!!

 

bruker man vanlig verktøy/skralle på enn 30 cm strammer du til den sitter bom og gir den et lite ekstra nykk, da skal d faktisk bare et lite nykk til for å løsne den igjen;) noe mer er jo bare stress og unødvendig...

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fester jo dekk med muttertrekker, men det er jo en genial ting som heter momentpinne! Muttertrekkeren på bånn gass og pinnen begrenser momentet som mutteren blir skrudd til med, og med litt olje på så vips så er det ingen problem å få det av igjen for hvem som helst som må skifte dekke langs veien.

 

Lettmetallfelger skal strammes kun inntill med lett trykk, så går en over med en god momentnøkkel og strammer det siste stykket til det når optimal stramming.

 

Stålfelger trenger nesten ikke stramming som sagt, Stålet i felgen er så hardt at det gir spenn bare etter litt stramming, mens alu felger har ikke samme spennet, og bør kanskje etterstrammes, men ikke mer enn nødvendig moment uansett.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som noensinne sett en "proff" dekkomlegger sjekke bilfabrikantens oppgitte moment og så hentet riktig momentpinne / momentnøkkel? Ikke jeg ihvertfall... bare blitt banket på plass..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår