-Veritas- Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Hei, I sommer byttet jeg motor til en B230A. Det som sto i var en B20A. Da jeg gjorde dette byttet jeg ikke ledningsnett, jeg brukte det gamle.. Etter jeg gjorde dette har jeg ikke ryggelys, så jeg har styrt med det nå den siste tiden. På b20'en var det en liten kontakt på torpedoen som gikk til girkassen, jeg antar at dette var til ryggelys. Men på b230'en var det ikke det, så jeg antok at ryggelysene var koblet inn i overdrive ledningsnettet. (kassen er en m46 ja) Jeg har ikke koblet opp overdriven enda.. men, jeg har 2 "grupper" med ledninger fra girkassen. Den ene gruppen er 2 ledninger som går i sammen i en blå kontakt. Den andre gruppen er bare 2 ledninger med kabelsko på. Er den blåe kontakten til Overdriven og de med kabelskoene til ryggelys? Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Overdrive-ledningsnettet har ingenting med ryggelys å gjøre.. Ryggelyskontakten sitter oppå lokket til girkassen.. Fremst.. Er en kontaktsak der med 2 plugger mener jeg. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Eller lettere sagt så følger led.nettet til OD med kassen og til ryggelyset ble igjen i bilen når du tok ut kassen. Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Jeg har ledningsnettet til OD'en men har ikke koblet det opp enda. Det er ikke så lett å følge ledningene heller siden det er så trangt. Den ene gruppen går iallefall til en sylinder på venstre siden av kassen. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Jeg har ledningsnettet til OD'en men har ikke koblet det opp enda. Det er ikke så lett å følge ledningene heller siden det er så trangt. Den ene gruppen går iallefall til en sylinder på venstre siden av kassen. Mener dette er OD-delen, husker ikke i farta hva den heter. Men om du har girkassen i bilen kan du skru av girkassetravesjen og slippe kassen litt ned så ser du bedre. Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Det er jo selvfølgelig et alternativ ja. Hva vil evt. skje hvis jeg prøve å koble ihop den gamle ryggelyskontakten med de 2 kabelskoene jeg har uidentifisert? Vil jeg få meg en ubehagelig overaskelse?:D Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Altså.. Den kontakten på girkassen, den fremste, har 2 poler. En som går til ryggelysene, og en som går til batteri f.eks.. Når du røsker stanga i revers, blir det kontakt i mellom der, og lysene lyser.. Dette har INGENTING med ledningsnettet som er til OverDriven å gjøre.. Den er noe helt for seg selv.. Der har du en kontakt på lokket til girkassen som sier ifra når bilen står i 4.gir, og en ledning som går ned til solenoiden (sylinderen din) på venstresiden av girkassen. Resten går til rele'et, instrumentpanelet og sikringsboksen. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Ja.. jeg spurte først i tråden om ryggelysene var i ledningsnettet til od'en, noe jeg fikk fort avklart. Men det 240 Turbo skrev lengere opp gjorde meg usikker. Men takker for svar, skal prøve litt seinere.. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.