Gå til innhold

Heisann! Hengerfeste og automatiske kjørelys

Ranger emnet

Lill-E

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at jeg har en type som har vært å kjøpt seg en snøscooter uten å nevne et ord til meg før etterpå.

Han har selvfølgelig glemt helt at det ikke finnes hengerfeste på vår Audi A4, Quattro, 1998-modell.

Er det et problem for han å kjøpe et sett på f.eks Biltema å montere det selv, eller må vi inn på verksted å punge ut?

Har en veldig flink kjæreste på papiret, som sier det er veldig lett å montere hengerfeste. Nå vet jeg tilfeldigvis at sist gang "han" monterte hengerfeste, var det min pappa og bror som gjorde jobben, og typen så på.

Og så har jeg et spørsmål jeg lurer på selv. Er det vanskelig og dyrt å få montert automatiske kjørelys på Audien? For det glemmer jeg alltid å skru på.

Hilsen Lill-E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengerfeste er stort sett veldig lett å montere, og det elektriske er også veldig enkelt, med mindre det er "pærevarsling" i bilen. Da er det litt verre... når det gjelder kjørelys må dette kobles opp med noen releer. Tror det fins ferdige sett til dette.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltema har noen hengerfester, men ikke til så mange biler desverre...du kan jo se om de har. Hvis ikke er bilxtra/cdcardic/hellanor/mekonomen gode alternativer :D De har billige ledningssett på biltema da, de kjøpes separat.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Billig hengerfeste kan du sjekke opp med Scanparts i trondheim.

De er billige og hjelpsomme. Nr dit er: 738 48 110

Ang ledningsnett, så er det beste å få noen som er god på bilelektronikk til å legge opp hovedstrøm fra batteri/releholdere

og bruke rele m/sikringer bak. Dvs at man bruker bilens orginale ledningsnett som styrestrøm.

Positivt med dette, er at hengerkontakten er en egen kurs med sikringer, slik at får du feil på ledningsnettet på hengeren, går ikke bilens orginale sikringer.

Negativt med dette, er at det krevet litt jobb å legge det opp og koble det.

Kostnader:

Jeg måtte gjøre dette på min 00mod A4 2,5TDI V6 Quattro, da denne hadde pærevarsling etc, og et orginalt "hengerkontakt" sett til denne bilen var over 700kr!

Derfor laget jeg dette selv til et par hundre kroner komplett med rele,sikringer, kabelsko og ledninger.

Sum:

Hvis du har en bil som ikke har pærevarsling, er det lettest å bruke "strømtyver" på bilens orginale ledningsnett (baklykt,bremselys og blinklys). Mener å huske at det hengerfeste jeg kjøpte fra Scanparts, var det med hengerkontakt og ledninger.. ga vel en 15-1700 kr for det.

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider