Volvo240TurboInercooler Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Når man maskinerer av anleggsflaten til lamellen på svinghjulet så tar man jo like mye av på flaten hvor trykklpata sitter. Jeg har jo måtte kjøpe nytt svinghjul til min da det andre gikk med i dragsuget sisst havari. Så vi maskinerte dette likt det andre, mener jeg. Men nå når jeg satte dette sammen så hadde jeg problemer med at den ikke fria skikkelig. Måtte stramme wiren noe sykt for at den skulle frie. Kan jeg trikse med den avstanden mellom lamell-trykkplate for å forbedre dette? Min teori er nå at distansen fra flaten til lamellen og flaten til trykkplaten er mindre enn den egentlig burde være og derfor skal det mer til før den frier. Som tillegs info kan jeg nevne at bilen varte i rundt 4 km før den stoppa igjen. Da løsna den ene triggeren til hall giveren på svinghjulet og bilen stoppa. Gikk ikke noe hardt for seg så den bare sneia borti hall giveren og tok knekken på den. Så denne gangen skal de skrues fast i stadenfor å sølv loddes fast. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 På en bilcross-240 jeg var med å bygde engang, dreia vi av svinghjulet, og fikk problem med at clutchen ikke fria helt.. La shims mellom trykkplata og svinghjulet, og problemet ble vekk.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tyggern Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 På en bilcross-240 jeg var med å bygde engang, dreia vi av svinghjulet, og fikk problem med at clutchen ikke fria helt.. La shims mellom trykkplata og svinghjulet, og problemet ble vekk.. :) Da vil du vel miste lamelltrykk.... Det må da gå ann å shimse ut utløserlageret. eller om det finnes et som er litt tykkere? for avstanden fra anlegget/svinghjulet til utløser gaffel/hydraulisk? vil jo bli lengre. eventuelt da gjøre noe med "kula" som armen er festet i.. Siter Tyggern:04 V70N titanium sport edition 96 945 turbo(bruks kjærre) 01 VW polo 6n2 colour concept Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 er det vanlig lamell eller sinterlamell? som regel er dem 1mm tykkere enn organisk, så du må ta av 1mm på flata lamellen ligger mot for å få riktig trykk. hvis det er samme utløserlager, trykkplate og samme mål på svinghjulet så kan det jo ikke være annet enn wire som har flytta seg eller utløsergaffelen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Januar 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 er det vanlig lamell eller sinterlamell? som regel er dem 1mm tykkere enn organisk, så du må ta av 1mm på flata lamellen ligger mot for å få riktig trykk. hvis det er samme utløserlager, trykkplate og samme mål på svinghjulet så kan det jo ikke være annet enn wire som har flytta seg eller utløsergaffelen? Kom akuratt på dette! Har sinterlamell, så plata må vel 1mm ut ja... Kompenserte for dette på det gamle svinghjulet med å dreie mer av anleggsflata enn kanten. Merka det for jeg måtte stramme wiren mye mer enn den gamle. Kjøpte helt ny wire og den er nesten helt på enden av stramminga. Så gaffelen er jo ikke slakk i lengre, står jo i spenn hele tida. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Januar 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2009 jeg dreide et svinghjul på skolen i fjor, der tok jeg like mye av selve lamell-flaten som jeg tok av trykkplate-flaten, når dette er målt nøyaktig med et skyvelære vil vel ikke dette bli no problem, eller? må jeg da shimse utløserlageret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Februar 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2009 Noen som vet hva det orginale målet er fra anleggsflata til lamellen og til kanten hvor trykkplata sitter? Vi tok like mye av det "nye" svinghjulet som det gamle. At det er samme målet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Februar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2009 er det 215mm lamell og plate på denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Februar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2009 Når man bruker tynnere lamell (sinter) Så dreier man av mer på anleggsflaten til trykkplaten så man ikke mister lamelltrykk. Når man dreier av svinghjulet så øker jo sef. avstanden mellom utløserlager og trykkplate. Og noen ganger øker det så mye at man ikke klarer å etterstramme wiren nok. Da kan man A: Shimse ut kula som gaffelen sitter på med noen skiver. 2-3 stk. Og i noen tilfeller frese av sprengkåpa så det blir nok vandring for klutsjgaffel. B: kjøre med lengre utløserlager Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Februar 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Hvor stor lamellen er er jeg usikker på, men det heter 228mm svinghjul hvertfall.. Så det som kan ha skjedd her er at kanskje utløserlageret ikke har stått skikkelig på plass i gaffelen før og jeg har fått det nermere. Eneste endringen jeg har gjort er at jeg satte i en skrue på det blekket som kula sitter i, slik at den ikke kan løsne fra. Godt mulig dette har noe å si. Bruker utløserlager fra Volvo 264 som er i stål. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.