Gå til innhold

Led i hovedlys?

Ranger emnet

Granada Håkon

Anbefalte innlegg

LED er vel kun å få som parklys? Har aldri sett LED lys som erstatter for eksempel ei H1 pære? Men å sette inn LED pærer istedenfor vanlige parklyspærer for å få xenon-look derimot..

Det har jeg gjort selv, og så har jeg vanlig 6000k Xenon på hovedlysa i tillegg. Og her legger jeg ut bilder av begge deler til sammenligning.. STOR forskjell i lysstyrke da.

led1.jpg[/img]led2.jpg[/img]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er mer enn parklys ja.. :)

http://salg.norskbildelsenter.no/4daction/WA_Bilder/?Vare=15325&ASP=4931937&Type=Audi&Model=A8&Year=1995&Back=WA_Varegruppe[P]ASP=4931937[O]amp;Type=Audi[O]amp;Model=A8[O]amp;Year=1995[O]amp;Varegruppe=1115

8 dioder på vanlig sokkel.

Jeg har en LED lommelykt som lyser helt sykt, så jeg tenkte kanskje det ble bra på bil også.

Men det høres ikke ut sånn på skulebollen da.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi R8 kan leveres med LED-lykter i alle lyktene, inkludert hovedlyktene. Selv interiørbelysningen er LED-basert.

http://car.kak.net/2008/05/30/first-full-led-headlamp-for-the-audi-r8/

Effective immediately, the range of equipment available for the Audi R8 sports car now also includes the first full-LED headlamp. In addition to the daytime running light which now features 24 LEDs per headlamp, light-emitting diodes are also used for the turn signals, the low-beam and the high-beam headlights. The €3,590 option rounds out the list of equipment available for the high-tech, mid-engine sports car.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er mer enn parklys ja.. :)

http://salg.norskbildelsenter.no/4daction/WA_Bilder/?Vare=15325&ASP=4931937&Type=Audi&Model=A8&Year=1995&Back=WA_Varegruppe[P]ASP=4931937[O]amp;Type=Audi[O]amp;Model=A8[O]amp;Year=1995[O]amp;Varegruppe=1115

8 dioder på vanlig sokkel.

Jeg har en LED lommelykt som lyser helt sykt, så jeg tenkte kanskje det ble bra på bil også.

Men det høres ikke ut sånn på skulebollen da.. :(

Eh, ok..

Har diverse LED håndlykter sjøl også som lyser rimelig godt, men at det kan sammenlignes med vanlig Xenon?! Tviler jeg meget sterkt på..

De LED pærene jeg har på bilen der er bare 5w, så det er jo kun parklys og kun 1 diode pr lykt.

Men det kan hende sånn høyeffekt LED lyser brukbart sammenlignet med vanlige halogenpærer. Vet ikke, har aldri sett det montert på bil før. Det burde bli hvitere lys iallfall, og dermed skulle man tro det lyser opp mer også..

Men det står jo at dette er beregnet for tåkelyktene, og det koster jo mer enn et xenonkit på ebay. Jeg investerte i xenon til samtlige av mine lykter, inkludert tåkelysa.. 55w ble kanskje litt overkill med tanke på lysstyrke, men jeg ser iallfall veien nå! :D

Var sinnsykt dårlige lys på bilen fra før da, så jeg hadde store problemer med å se noe som helst når det var våt asfalt og mørkt ute. Mens nå har jeg problemer med blending fra skilt og reflekspinner langs veien isteden.. :op:

Så en mellomting hadde kanskje vært noe.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In addition to the daytime running light which now features 24 LEDs per headlamp

Blir kanskje litt annet en 8 pr lykt.. :D

Spørs om jeg må prøve meg på vvme.com jeg også med tiden da..

Lurer på om jeg har møtt bilen din på en av mine månelige harryturer til storlien.. :) synes å ha sett "lyset" rundt Meråker en plass..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In addition to the daytime running light which now features 24 LEDs per headlamp

Blir kanskje litt annet en 8 pr lykt.. :D

Spørs om jeg må prøve meg på vvme.com jeg også med tiden da..

Lurer på om jeg har møtt bilen din på en av mine månelige harryturer til storlien.. :) synes å ha sett "lyset" rundt Meråker en plass..:)

Hehe.. Ja, det skal du ikke se bort ifra. Det finnes flere oppi her med nesten tilsvarende lys, og de er vel ute og kjører mye mer enn jeg er. Men det hender da at jeg må ut å kjøre en tur i ny og ne jeg også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, er den det ja.. :)

Lurte faktisk på at bensinprisskiltet ikke funka når vi passerte sist.. :)

Men tilbake til LED (godt gjort å sarve til sin egen tråd med off topic) :)

Ble litt skeptisk til led nå da...

Hvor har du kjøpt parklyspærene med LED da?

Kjøpte først hos Mekonomen til 19kr stykket, men ble plaget med at de gikk etter kort tid, byttet til nye og de gikk på nytt..

Så prøvde jeg CD Cardic sine til 56kr stykket, og de har holdt veldig lenge nå.

De fra Mekonomen gikk etter bare noen dager, mens de fra CD er det nå flere mnd siden jeg kjøpte.. Kjøpte dem tidlig i høst en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De heter seg at de skal være hvite, men de fra Mekonomen hadde et ganske blått lys. Mens de fra CD er en liten nyanse mer lilla. Det er eneste forskjellen utseendemessig på dem.

Men forskjellen er så liten at det ser man knapt. Hvis du scroller opp til første bildet, så har jeg der Mekonomen LED i hovedlysa, men CD LED's i tusenmeterne. Og forskjellen syns ikke i det hele tatt på bildet, med det blotte øyet kan man skimte en nyanseforskjell på dem..

Jeg kjøpte opp ganske mange dioder fra Mekonomen, og jeg har drevet og eksperimentert litt med dem. Og det kan virke som at 4 av 10 dioder har veldig kort levetid der Mekonomen bestiller fra. Mens noen av dem faktisk holder brukbart. Men har ikke noe negativt å si om CD Cardic sine, forutenom prisen da. Så det virker som man faktisk får det man betaler for her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider