Gå til innhold

Det måtte jo selvfølgelig skje...

Ranger emnet


2fast4u86

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Skulle i dag på min første skitur i år, og hva skjer når jeg starter bilen? Jo, varselsymbolet med utropstegn begynner å pipe og blinke. Jeg stopper bilen umiddelbart, drar frem håndboka og finner ut at det er indikasjon på at det er for lite bremseveske.

 

Jeg har mobilitetsgaranti med longlife hos Audi. Den var sist inne til rutine mai 2008. Da skiftet de også bremseveske.

Jeg forstår det slik at jeg er sikret mot at slike ting som dette skal forekomme, gjennom min mobilitetsgaranti. Stemmer dette?

 

Det som er kjedelig er at jeg foretok servicen i Halden, da tidligere eier bodde der (+ at de er rimeligere der enn i Oslo).

Jeg bor i Oslo, og lurer derfor på om jeg kan kreve å få bilen fikset på Møller Skøyen?

 

 

Tusen takk for alle svar.

 

EDIT: Det skal nevnes at jeg gjennom en slik garanti også skal slippe å fylle på diverse vesker på bilen, da dette gjøres på intervallene, som følger.

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det har minka på bremsevæska, har du en lekkasje et sted. Det er et lukket system,så ingenting forsvinner med mindre du har en lekkasje. Hvis du har subba nedi eller dunka borti noe med understellet på bilen, kan du ha fått en skade på noen rør eller slanger, og da må du sikkert betale dette selv.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da leverte jeg inn bilen i dag tidlig, og det tok jo mer enn 3 timer, så jeg fikk leiebil i mellomtiden.

 

Så ringte mekaniker litt senere og informerte om at bremseslangene til bakhjulene hadde gått hull i. Det vil koste 2500 kr for jobben -Det synes jeg er drøyt.

 

Jeg spurte om mobilitetsgarantien dekket den jobben, ettersom bilen skal være i en forsvarlig stand i følge garantien. Dette svarte vedkommende benektende på, da han mente at bilen fortsatt var kjørbar, sett bort i fra at bremsene ikke var i en forsvarlig stand -Hvordan gir dette mening? Har jeg krav på å kreve jobben dekket, da bilen åpenbart ikke er i en forsvarlig kjørestand, når bremsene ikke fungerer tilfredstillende.

 

Til sist lurer jeg på om det er en vanskelig jobb å fikse dette selv? Hvor mye koster delene f.eks?

 

Skal på fjellet nå på fredag, og tror neppe at det vil bli fikset før den tid, dersom jeg velger å betale for jobben. Kan jeg på noen måte ha leiebilen ut uka? Hva bør jeg si? For det ble ikke skrevet noe bestemt leveringstidspunkt av bilen. Og jeg føler meg ikke 100% sikker når det gjelder å kjøre Audien på dårlig fjellføre.

 

Takk for svar.

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med Mondeo der. Om man kan kjøre bilen til EU kontroll betyr det ikke automatiskt at du får kjøre fra kontrollen... Så den logikken han kom med vil jeg si faller bort å kalle bilen kjørbar.

 

Jeg ville spurt om bilen var kjørbar etter EU kravene og om den da er forsvarlig å kjøre i forhold til de kravene som er satt. =)

+ A4 Avant

- Opel Omega B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutta!

 

Nå skal det sies at slangene er snart 12 år gamle, og at de over tid uansett vil ta kvelden. Dersom jeg bytter de nå, vil de jo minst vare tilsvarende 12 år før det samme skjer igjen.

 

Bilen var på service på en annen møller, og her fylte de kun på bremseveske. Men er de ansvarlig for at det ikke ble byttet ledninger?

 

Trenger hjelp her gutta. Er ikke enkelt å kunne betale 2500 kr for en fattig student om dagen.

 

EDIT: Noen som vet om det er vanskelig å foreta arbeidet selv? Hvor mye koster ledningene?

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutta!

 

 

Bilen var på service på en annen møller, og her fylte de kun på bremseveske. Men er de ansvarlig for at det ikke ble byttet ledninger?

 

Trenger hjelp her gutta. Er ikke enkelt å kunne betale 2500 kr for en fattig student om dagen.

 

EDIT: Noen som vet om det er vanskelig å foreta arbeidet selv? Hvor mye koster ledningene?

Kjenner ikke mobilitetsgarantien, men er det slik at de garanterer at bilen er kjørbar i et år etter service så har de slik jeg ser det et ansvar.

Lekkasje på bremsesystemet er ensbetydende med kjøreforbud på EU kontroll

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av bremseslanger er i og for seg en ganske enkel jobb. (bytta selv slanger på A4en min) Må bare passe på at du treffer gjengene riktig når du monterer slangene på mellom røra og calipterne. gjengene er ganske skjøre, så skal ikke så mye til før du river gjengene. Gamle forbindelser har også en lei tendens til å ruste, så du får håpe du slippe dette.

 

Ellers må du lufte riktig. Som regel skal man begynne å lufte ved den calipteren som er lengst unna ekspansjonstanken til bremsevæsken. Altså høyre bak - venstre bak - høyre foran - venstre foran.

 

Bilverkstedene har som oftest proffesjonelt utstyr til lufting av bremsene, skal du gjøre jobben selv må du gjøre det på den gode gamle måten ved å pumpe opp trykk med pedalen og få en kompis til å åpne luftenippelen og samtidig lukke den før bremsepedalen når bunnen. Prosedyren gjentas til systemet er luftfritt. God komunikasjon er viktig. Pass bare på at ekspansjonstanken ikke går tom for bremsevæske under lufteprossesen.

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet hvertfall at de ytre bremseslangene bak koster rundt 150 kr stykk.. så mekanikeren på møller tar seg som vanlig godt betalt for arbeidet...

 

Ja, men han får ikke et rødt øre av meg. Den jobben får jeg fikset selv i steden. 2500 kr, når produktene kun koster 300 kr? Bare å glemme.....

 

Noen som vet om noen i Oslo/Akershus eller i nærheten, som tar en slik jobb?

 

Takk...

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men han får ikke et rødt øre av meg. Den jobben får jeg fikset selv i steden. 2500 kr, når produktene kun koster 300 kr? Bare å glemme.....

 

Noen som vet om noen i Oslo/Akershus eller i nærheten, som tar en slik jobb?

 

Takk...

 

hvis du ikke vil gjøre det selv så kan du jo bare gå til et lokalt verksted. ikke merkeverksted. da er vel prisen nesten halvert..

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår