Gå til innhold

Motoren blir for varm

zplatter

Anbefalte innlegg

Har hatt et problem en liten stund hvor måleren på motoren blir for høy, den ligger seg opp på den rød etter eg har begynt å kjøre litt (bruker ikke motor varmeren på grunn av dette selvom det er vinter ute)

Noe som vet hva som er problemet? Har nok kjølevæske så det skulle ikke være noe problem.

Har en Mondeo 96 modell 1.8L stasjonsvogn, mener han eg kjøpte den av sa noe om at det var en deluxe modell:S men er ikke sikker på det.

Nylig natt til søndag kjørte eg den så mye at motoren begynte å røyke og bilen kubbet, lot den hvile i 3 kvarter så startet eg den igjen, vet ikke om den ikke ville startet før eg fikk kjølt den ned men turte ikke å prøve engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at måleren går opp å rødt, men at vannet koker... :)

Nylig byttet kjøleveske? Luft i systemet kanskje.

Dritt i vannet, tette slanger.

Gåen termostat? Åpner ikke? Sjekk slanger når den er varm. Om alle vannslanger blir varme eller om noen holder seg kalde.

En ting til, å kjøre med en motor som går så varmt er ikke lurt, kan lett bli flere problemer.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet eg men måtte bare få den hem og det var ikke lange turen, max 5 min med lav hastighet, skal prøve å bytte kjølevæske i morgen, tviler på det er tette slanger (sjekket ialfall gjennom de eg kunne få fatt i når den begynte å koke, er ikke så lett å se noe der oppi siden alt ligger så tett).

tror ikke det er termostaten som er gåen siden eg faktisk fikk sett at motoren kokte, den skal lett kunne holde 3 timer med kjøring egentlig siden i sommer kjørte eg til nord norge, 24 timers tur:P virket ikke som om noen slanger holdt seg kald siden de fleste ligger nærmt motoren og blir varm på grunn av det, det eneste eg ikke har fått sjekket er der kjølevæsken skal gå ut, den ligger jo under beholderen så det blir litt problematisk for øyeblikket men skal også ta en titt på det i morgen, hvis du eller noen andre har noen flere ideer, plz kom med de=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å skifte termostat, men så på bilen igjen i dag. Virket som om det ikke var noe sirkulasjon i kjølevæske systemet.

Noe som kan være merkbart er at før bilen kubber lager den en syk skrangle lyd hver gang du gasser og så kubber bilen og den begynner å røyke. Etter en halvtimes tid kan du få start på bilen igjen og da kommer det sykt mye eksos ut av eksosanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider