Gå til innhold

Høy co - Noen som kan hjelpe litt?

Ranger emnet


golf1,8cl

Anbefalte innlegg

Jeg var på EU-kontroll med bilen min i går, en Golf 1,8 cl 93-modell.

 

Fikk påpekning for høy co. Grensen er 0,5 % og min hadde utslipp på 6,6%. Forrige EU-kontroll ble det byttet katalysator så jeg tror ikke det er denne som er defekt.

 

Har et hull i eksosanlegget, men ifølge kontrolløren var dette uten betydning. Han mente det enten var katalysatoren (ble byttet forrige EU-kontroll, 20 000 km siden), bensinregulator eller lambdasonde.

 

Er det noen som har noen tips til hvor jeg skal starte? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du hadde høye HC-utslipp også, så er det ingen grunn til å tro at det er noe galt med katten. Problemet ligger i at motoren får for mye drivstoff. Hvis hullet i eksosen ligger i nærheten av lambdasonden kan det gi et falskt magersignal, som igjen vil føre til mer drivstoff. Ellers er det sikkert ikke usannsynlig at lambdan begynner å bli trøtt hvis den aldri har blitt byttet. Hvis du har et multimeter og en strømtyv (eller spisse målepinner) kan du sjekket signalet fra lambdan på tomgang. Det skal pendle jevnt mellom 0.1 og 0.9V.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker magnul. Forslag med rødsprit og automatgearolje står jeg over. Bilen bruker litt mye bensin så kunne vært greit å få ordnet det ordentlig.

 

Husker vagt at forrige eier nevnte noe om at en eller annen del var dårlig så det var mulig bilen kunne begynne å bruke litt mye bensin. Av den grunn fikk jeg bilen veldig billig. Kan det stemme at det er bensinregulatoren (er forresten dette det samme som bensinmengdefordeler?) Hvis denne slipper inn for mye bensin går vel forbruket opp og utslippet blir høyere? Er dette eventuelt en del man bør kjøpe ny eller kan jeg plukke denne av en annen Golf på skroten? Noen som har peil på hva det koster med en ny?

 

Fortsatt takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgirolje bør du nok drite i, men E85 som foreslått over her kan faktisk være nødhjelp for å komme gjennom EU. Det løser dog ikke problemet.

Nå vet ikke jeg hva slags motor og motorstyring du har, men evt. avvik i bensintrykk bør kompenseres med endrede dysetider dersom man har et adaptivt styresystem og en lambda som virker. Sjekk lambdan først du. Den er nok ikke så dyr å bytte heller hvis du bare kjøper den et annet sted enn møller eller mekonomen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert spjeldhus med monopoint dyse?

vil tippe det er O-ringene rundt dysa som er dårlig, da drypper det bensin ned i innsuget.

ryker eksosen svart når du trør på litt? i såfall går den med feit blanding. dette er et problem som går igjen på Peugeot med monopoint i hvertfall, kan jo være verd å prøve med nye O-ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også bytte bremserør. Hva er greiest (pris contra arbeidsmengde): Kjøpe i metervare på Biltema og tilpasse selv eller kjøpe ferdige lengder? Må vel bytte nipler også? Hva trenger jeg av verktøy hvis jeg skal tilpasse bremserørene selv?

 

Det siste som må gjøres er å bytte dempere bak. Noen som har erfaring med demperne fra Biltema?

 

(Må sjekke ang. dyse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har tenkt å bytte flere bremserør så kan det være greit å kjøpe seg metervare og nippler samt at du må ha kutter å falsetang... er det hull i røret eller klaga de på rust? om det er rust så bare puss av rusta sånn fort å gæli så sprayer du på rustskydd fra biltema...d a blir den godkjent.. det de ikke ser orker de ikke åskrive merknad på..

 

ang demperne så er ikke biltema sine så aller værst... funker bra på hallgammel bil ja:)

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår