Morten_A Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 hele girkassa rasa om søndan.Har bare 2 og 4gir igjenn.Bilen er i dagli bruk så har alerede henta ny kasse.Kassa som satt i var en M47(5trins)Fikk tak i en M45(4trins) på sparket,så må inn med denne.Da er jo spm.Går denne rett på?Motoren er en 95mod FK. Bilen er en 1993mod 240.Så speedometret er jo elektronisk.Dette vil vel ikke funke på den gammle vaier kassa? Den gode nyheten er at Forden som skulle kjøre forbi kom aldri forbi.Og det var absolutt vert girkasseraset. Takker og bukker for alle svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Eneste du trenger er ny mellomaksel samt spakstell til m45'en dersom det ikke fulgte med. Ellers er alt plug and play. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten_A Skrevet Februar 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Eneste du trenger er ny mellomaksel samt spakstell til m45'en dersom det ikke fulgte med. Ellers er alt plug and play. Spakstellet sitter i kassa,så den er ok.Er akslingen til m45 kortere eller lenger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 mellomakselen på m45 er lengere enn på m47. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten_A Skrevet Februar 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Noen som har en slik aksling liggende?kan hentes på dagen i Østfold/oslo/akershus området. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Sjekk aksling at det er like mange splines, det finnes to typer M45, en ny og en gammel med grovere splines. Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten_A Skrevet Februar 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Sjekk aksling at det er like mange splines, det finnes to typer M45, en ny og en gammel med grovere splines. Mener og huske at bilen var en 1985modell.Kan du utifra det si om den er ny eller gammel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi T Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 da er det nyeste kassa med fine splines. grove finner man kun på biler fra 70-tallet Siter 1998 Volvo 940LT 1979 Volvo 242DL 1986 Volvo 240GL 1975 Volvo 244L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Det eneste du må gjøre er å enten bytte clutchhus eller skjære ut til svinghjulsgivern. Mange av di eldre kassene har ikke det. Jeg og en kamerat sleit noe jævelig når vi skulle bytte kasse en gang, vi tenkte jo ikke på at det var sånt hull der i farta, så skjønte ikke med engang hvorfor vi ikke fikk inn kassa. Har en hel drøss med mellomaksler fra 4 trinns som ligger hjemme :) Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finken Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Litt offtopic, men det er momentet som tar livet av de kassene her? (m47) Jeg prøvde og drepa ei sånn kasse engang med original k motor, og det klarte jeg ikke, blei stort sett gira uten kløtsj og de gangene jeg brukte kløtsjen så gira jeg så fort at det skrapa uansett, bytta olje når jeg fikk bilen og så kjørte jeg 70 tusen med bare misbruk, holdt den. Siter Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ekren Performance Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 min og, desverre:( med normalt M kasse killer oppsett. Siter - Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod 400hk prosjekt.. - Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod Mvh //Kristian Ekren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 M4x kassene er ikke dårlige konstruerte kasser.. er bare ikke beregnet for rask økning av moment. men for den del.... det er fullt mulig å rase kasser på orginale motorer. Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten_A Skrevet Februar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Først var det bare spakstell og mellomaksel,nå er det masse skjæring osv.Må jeg bytte mellomaksling eller ikke.hva er konklusjon her nå.Vil ikke skru av noe før jeg har alle delene.Haster litt da jeg homper meg fram på 2og4 gir vær dag til jobb. Litt om hvordan kassa havarerte. Dro bilen til ca 4500-5000rpm på 2gir med 0,8bar ladetrykk.Da jeg kjapt skulle legge inn 3gir bare skrapa hele kassa.Nå går bilen i 3gir,men jeg kan bare slippe pedalen og bilen står like stille.R,1 og 5gir er så harde at det ikke er mulig og få den i gir. Det blir vel getrag og litt mer fålunger når jeg har kommet meg ortlig inn i verkstedet.Verktøy er så jævlig dyrt,at det tar litt tid og flytte inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Det du må ha er ny mellomaksel. Men om det ikke er hull til svinghjulsføler i clutch-huset på m45'en, må du bytte clutch-hus fra m47'en. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten_A Skrevet Februar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Da får jeg bare få tak i ny mellomaksel. Litt offtopic på meg også.Brukte bilen litt til iskjøring her for ca en mnd siden.Dette er til og annbefalle.Noe av det kuleste jeg har prøvd. 200km + litt til uten hjulspinn på isen var ingen problem.Eller en sladd som dekker ca 2km. Tenkte og lage en tråd om netopp dette neste vinter eller så snart isen er kjukk nok.Så kan alle som har lyst få opplysninger om hvor og når. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.