zachariassen Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Hei Hvis jeg lager en bleed ventil mellom magnetventil og wastegate for å stille opp turbotrykket, må jeg da stille opp bensintrykket også? hvor mye kan man eventuelt stille opp turbotrykk før man må gjøre noe med bensintrykket også? På forhånd: takk=) Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Må stille opp bensintrykket for at det skal hjelpe å justere opp turbotrykk ja. Men regner med hjernen går i nødmodus om du justerer opp turbotrykket, om du ikke programmerer hjernen Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet Februar 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Må stille opp bensintrykket for at det skal hjelpe å justere opp turbotrykk ja. Men regner med hjernen går i nødmodus om du justerer opp turbotrykket, om du ikke programmerer hjernen Var nettopp ute å tura med 1.2 bar. lader orginalt 0.5 bar. og det gikk greit, men kanskje ikke over tid. men er det noen måte jeg kan stille opp bensintrykket mekanisk? uten å måtte programere hjernen eller kjøpe justerbart bensintrykk? Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Få deg er bredbåndslambda slik at du ser hva som skjer i motoren din (sånn nogenlunde..) Slik du driver på nå er bare tull. "Skal bare" skru opp trykket litt her og der, vips så raser du motoren. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet Februar 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Få deg er bredbåndslambda slik at du ser hva som skjer i motoren din (sånn nogenlunde..) Slik du driver på nå er bare tull. "Skal bare" skru opp trykket litt her og der, vips så raser du motoren. noen forslag til hvor jeg får tak i dette til en ok pris?=) Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Map-sensoren eller Luftmassemåleren (vet ikke hvordan motor dette er så vet ikke hva du har) skal kunne justere bensinmengden ganske greit uten å måtte skifte dyser og alt det der (Opp til en moderat trykkøkning, 1 bar hvertfall) så ville nok skrudd trykket ned til 1 bar, da kan du nok kjøre med stor sikkerhet uten å måtte gjøre noe mer med motoren. (Men ja, levetiden på motoren vil synke, husk; den kommer fra fabrikk med ladetrykk på 0,5 bar fordi den gjerne skal vare 400000km++) Bredbandslambda er mest for de store gutta som herjer med datastyring osv. Den vanlige mann i gata som vil ha en moderat effekt-økning ved å prøve seg fram med litt økt ladetrykk har OVERHODE ingen bruk for bredbandslambda. Det er min mening... da kan dere ta fram pistolene og skyte meg! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet Februar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Map-sensoren eller Luftmassemåleren (vet ikke hvordan motor dette er så vet ikke hva du har) skal kunne justere bensinmengden ganske greit uten å måtte skifte dyser og alt det der (Opp til en moderat trykkøkning, 1 bar hvertfall) så ville nok skrudd trykket ned til 1 bar, da kan du nok kjøre med stor sikkerhet uten å måtte gjøre noe mer med motoren. (Men ja, levetiden på motoren vil synke, husk; den kommer fra fabrikk med ladetrykk på 0,5 bar fordi den gjerne skal vare 400000km++) Bredbandslambda er mest for de store gutta som herjer med datastyring osv. Den vanlige mann i gata som vil ha en moderat effekt-økning ved å prøve seg fram med litt økt ladetrykk har OVERHODE ingen bruk for bredbandslambda. Det er min mening... da kan dere ta fram pistolene og skyte meg! ;) dette er en a4 1.8tq 96' =) så jeg kan bare stille opp trykket til 1 bar uten å stille på alt annet? Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 1: btr (bensintrykksregulatoren) holder følge opp til rundt 1 bar turbotrykk. 2: du bør absolutt ikke kjøre med mer turbotrykk enn org. visst ikke bilen har fått ny chip som er ment for trimming!!( altså uten ny chip vil ikke dysene holde åpne lenge nok, selv om de får rikelig med bensintrykk..alla du får feil luft/bensinblanding) får du den chippa stiller de samtidig trykket til rundt 0,8 og da får du vel moderate 180hk... du kan da justere trykket til 1 bar selv uten at d skader motoren. og da snakker vi 200+hk;) men chip den for all del før du får havari..eller skru ned igjen trykket! kjenner flere som har havarert de motorene selv med chip, så du bør ikkje rævkjøre den selv om du får litt futt. Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet Februar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 1: btr (bensintrykksregulatoren) holder følge opp til rundt 1 bar turbotrykk. 2: du bør absolutt ikke kjøre med mer turbotrykk enn org. visst ikke bilen har fått ny chip som er ment for trimming!!( altså uten ny chip vil ikke dysene holde åpne lenge nok, selv om de får rikelig med bensintrykk..alla du får feil luft/bensinblanding) får du den chippa stiller de samtidig trykket til rundt 0,8 og da får du vel moderate 180hk... du kan da justere trykket til 1 bar selv uten at d skader motoren. og da snakker vi 200+hk;) men chip den for all del før du får havari..eller skru ned igjen trykket! kjenner flere som har havarert de motorene selv med chip, så du bør ikkje rævkjøre den selv om du får litt futt. tusen takk for godt svar=) da ble jeg mye klokere=) men er dette en dårlig motor? tåler den ikke å bli kjørt hardt? Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Du er herved skutt Han har økt ladetrykket over 100%. Jeg kaller ikke dette moderat trykkøking. Bredbåndslambda gir et godt tegn på hva som foregår i motoren. Koster ikke mer enn 2-3 tusen heller. Akkurat nå driver mannen russisk rulett. Så hva velger man. Se hvor kula er i revolveren eller skyte i blinde. Map-sensoren eller Luftmassemåleren (vet ikke hvordan motor dette er så vet ikke hva du har) skal kunne justere bensinmengden ganske greit uten å måtte skifte dyser og alt det der (Opp til en moderat trykkøkning, 1 bar hvertfall) så ville nok skrudd trykket ned til 1 bar, da kan du nok kjøre med stor sikkerhet uten å måtte gjøre noe mer med motoren. (Men ja, levetiden på motoren vil synke, husk; den kommer fra fabrikk med ladetrykk på 0,5 bar fordi den gjerne skal vare 400000km++) Bredbandslambda er mest for de store gutta som herjer med datastyring osv. Den vanlige mann i gata som vil ha en moderat effekt-økning ved å prøve seg fram med litt økt ladetrykk har OVERHODE ingen bruk for bredbandslambda. Det er min mening... da kan dere ta fram pistolene og skyte meg! ;) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 AEM bredbåndslambda. F.eks Coxmotors, de er seriøs. noen forslag til hvor jeg får tak i dette til en ok pris?=) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 vel, folk får bruke pengene og tiden sin på hva de vil, men jeg ville hvertfall brukt de pengene på noe annet. Ut i fra erfaringer fra andre typer turbomotorer er jeg ganske sikker på at motoren tåler det, selv over en ganske lang periode. De fleste motorstyringer er slik at de kompenserer når de forskjellige parametere endrer seg. Økt luftmengde -> lengere åpningstid på dysene = mer bensin = rett lambdaverdi. Klarer ikke audi sine motorstyringer det, vil du merke det med en gang, noe du neppe har gjort siden du allere har kjørt den helt greit på 1,2bar...? Regner sterkt med at Audi har litt slingringsmonn på sine "0,5 bars ladetrykks-" motorer, de havarer ikke helt plutselig hvis man er "uheldig" og når 1 bars ladetrykk. Måler man ladetrykket på en orginal motor er det neppe nøyaktig 0,5bar! Selv en 2 liter Peugeot turbomotor som lader 0,8bar (200hk) orginalt, tåler 1,7-1,8bar over en lang periode uten å gjøre NOE som helst med motorstyring eller bensintrykk. (ble kjørt med det trykket i ca 4 uker, til bensin-budsjettet ble sprengt til en ny verden, så ble trykket satt ned til 1,1-1,2bar) Klart bredbandslambda gir en god indikasjon på hva som skjer, men jeg mener fortsatt at det er noe stortsett kun de med datasprut trenger for å oppnå blandingsforholdet med mest effekt. i en vanelig bil er 14,7:1 rett blandingsforhold, fordi da har du renest forbrenning, men 14,7:1 er ikke det blandingsfolholdet som gir mest effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 tusen takk for godt svar=) da ble jeg mye klokere=) men er dette en dårlig motor? tåler den ikke å bli kjørt hardt? vil absolutt ikke si at dette er en dårlig motor...sier jo litt at audi, vw og skoda har brukt motoren veldig mye. men tingen er vel at dette er en forholdsvis liten turbomotor som er veldig lett og trimme litt over streken visst du skjønner. få jobben gjort på et verksted og du har garanti;) men standard er jo 0,8 bar såvidt jeg har forstått, og da får en bil som går godt. er selfølgelig dritmorro å skru opp til 1,2-3 for å kjenne hvor d drar men er d virkelig verdt et havari som fort koster 15k? Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 vel, folk får bruke pengene og tiden sin på hva de vil, men jeg ville hvertfall brukt de pengene på noe annet. Ut i fra erfaringer fra andre typer turbomotorer er jeg ganske sikker på at motoren tåler det, selv over en ganske lang periode. De fleste motorstyringer er slik at de kompenserer når de forskjellige parametere endrer seg. Økt luftmengde -> lengere åpningstid på dysene = mer bensin = rett lambdaverdi. Klarer ikke audi sine motorstyringer det, vil du merke det med en gang, noe du neppe har gjort siden du allere har kjørt den helt greit på 1,2bar...? Regner sterkt med at Audi har litt slingringsmonn på sine "0,5 bars ladetrykks-" motorer, de havarer ikke helt plutselig hvis man er "uheldig" og når 1 bars ladetrykk. Måler man ladetrykket på en orginal motor er det neppe nøyaktig 0,5bar! Selv en 2 liter Peugeot turbomotor som lader 0,8bar (200hk) orginalt, tåler 1,7-1,8bar over en lang periode uten å gjøre NOE som helst med motorstyring eller bensintrykk. (ble kjørt med det trykket i ca 4 uker, til bensin-budsjettet ble sprengt til en ny verden, så ble trykket satt ned til 1,1-1,2bar) Klart bredbandslambda gir en god indikasjon på hva som skjer, men jeg mener fortsatt at det er noe stortsett kun de med datasprut trenger for å oppnå blandingsforholdet med mest effekt. i en vanelig bil er 14,7:1 rett blandingsforhold, fordi da har du renest forbrenning, men 14,7:1 er ikke det blandingsfolholdet som gir mest effekt. du har faen ikke peiling på hva du snakker om... 14,7:1 er ikke den mest effektive nei men åssen tror du den blir når du måker opp turbotrykket uten å få nok bensin da?? motoren vil gå for magert! og du sier at motorstyringen på fleste biler klarer å justere? d er da faen meg en grunn til at absolutt alle turbobiler jeg noen gang har hørt om blir chippet samtidig som de skrur opp trykket! min 97. 940 bensinturbo, far min sin 2005 volvo s80 dieselturbo. spiller ingen rolle. er ikke snakk om at audien i denne tråden ikke skal ha en chip før den skal ha så høyt ladetrykk...gjelder forsåvidt peugeoten din og. du hadde fått mer effekt enn de påskrytte 200hk og en motor som vertfall jeg ikke hadde vert redd for at skulle havarere når som helst. Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 haha nei du har vel rett. har ingen peiling. Jeg har jo som 93% av alle andre her inne (inkludert deg?) min erfaring om trimming fra bilblader som Redline og hva de nå heter..... Det det var snakk i var om denne herren kunne skru opp turbotrykket uten å gjøre noe annet med motoren. klar han kan det. den smeltes ikke ned til en aluminiums-klump! (men du burde kanskje fylle 98okt) og ja, han vil nok få mer uttelling av trykk-økningen med chip! men det var ikke det som var poenget. Motoren gir ikke samme bensinmengde på 1 bar som på 0,5bar uansett om den er chippet eller ikke, åpningstiden på dysene endres automatisk og mer bensin strømmer inn! Vet ikke om du helt har fådd med deg hvordan en motorstyring og innsprøytning fungerer, så en grei plass å begynne ville vært boka "Motorstyring for VK1 bilfag", tror det var det den het. Peugeoten det var snakk om er en 405 T16, du kan jo google litt å se hvor mye som er "påskrytt" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.