Gå til innhold

Rust på Primera

Mew

Anbefalte innlegg

Lurte på om det er vanlig at det ruster på innsiden av skjørtet på P10 SRi. En jeg har vært og sett på har rusta opp på kanalen, men jeg kunne ikke se under skjørtet. Lurte på om noen hadde noen erfaringer med dette?

På forhånd takk!

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke din bare et tallet som er skiftet i reg nr. DH 60252. Skal muligens kjøpe den til uka, men jeg er litt bentenkt fordi det er feil og mangler som må fikses på den for ca. 15000. Ender sikert opp med den fordi morfar er bilmekaniker, og kjenner hele Birger N. Haug avd. Rud. Så da blir det billig hjelp og deler :D

352475-bilde3-bilentiltobben012.jpg

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil se bra ut det. :D

Snakka med han i stad. Diskuterte litt pris osv. Han skal komme hit til uka så jeg for den opp på bukk på verksted til morfar og skjekke understell. Vis det er OK blir det nok den bilen.

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stedene som du IKKE ser at Primeraen ruster:

Er det overflaterust her, så må du regne med at det er mer på innsiden:

Åpne framdøren og sjekk skjøten midt på A-stolpen (like over/under dørstopperen)

Åpne bakdøren og sjekk skjøten mellom bakskjerm og kanal (nede på kanalen). Av en eller annen grunn er det mer rust på høyre siden enn på venstresiden.

Videre ruster bremserørene bak ganske mye.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by partypulp

Tøff den RS-burnern :)

Noen ganger skulle jeg ønske jeg kjøpte sedan utgaven.. men jeg liker å skille meg ut :P

Pass på å sjekk radiator, bensinpumpe og stabstag.. hehe der dreit jeg meg ut :)

Takk! Bensinpumpa ble skifta på ca. 140 000 km. Radiatoren og stabstagen glemte jeg og skjekke ;)

Originally posted by TurboKnut

De stedene som du IKKE ser at Primeraen ruster:

Er det overflaterust her, så må du regne med at det er mer på innsiden:

Av en eller annen grunn er det mer rust på høyre siden enn på venstresiden.

Har du sett bilen? :eek:

Men jeg merka at der hvor hjulbua slutter ved bakdør på høyre side, var det noe rust ja.

Men ellers var det bare et par andre små flekker på venstre side ;) Bremse røren får jeg få skjekka når jeg får den på bukk til uka ;)

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Hadde rust på venstre side imellom bakskjermen og kanalen. Bensinpumpa er også bytta :) Radiatoren er like hel enda. Men varmeapp. er litt klikk. Når det er kald ute så er det ikke alltid at den klarer å skifte i mellom de forskjellige utblåsene når jeg trykker inn knappene. Og hvordan skal jeg få fiksa kupelyset? Den lyser ikke når jeg åpner dørene. selve lampa og pæra er i orden. det piper når jeg åpner døra med lysa på så dørbryteren fungerer også. Andre tips?

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke sett bilen, men jeg har drevet Autorisert Tectylverksted i nesten 8 år, så jeg har arbeidet meg igjennom mange Primeraer.

Dørbryteren jordes i skruen som du skrur den fast med, det kan være noe der (skruene korroderer i gjengene og blir FRYKTELIG tunge å skru inn og ut) , men den fungerer jo tydeligvis på din bil.

Under har jeg ikke inntrykk at Primeraen så veldig gæren når det gjelder rust, men du bør kanskje også se nøye på selve bakakslingen og stagene som går til og fra denne. Også det høyeste punktet i venstre bakskjerm/hjulhus er utsatt da det ikke er noe !!!! rustbeskyttelse fra fabrikken her. Bensinpåfyllingsrøret er også veldig utsatt (dekket av plastdeksel som sikkert har samlet 4 kg sand på oversiden). Rust i hjulbuer er ikke direkte noen svakhet på Primera, så er det det på denne, finn ut om det er en dårlig lakkeringsjobb eller skade som har vært der tidligere.

Du kan også sjekke falsen under kanalene, om denne er tykkere noen steder, så er det rust i mellom platene.

Primera kom FRYKTELIG DÅRLIG ut i en test som ble gjort for noen år siden i en svensk rustundersøkelse, men jeg deler ikke denne oppfatningen.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PrimeraSRI

Kjenner meg igjen. Hadde rust på venstre side imellom bakskjermen og kanalen. Bensinpumpa er også bytta :) Radiatoren er like hel enda. Men varmeapp. er litt klikk. Når det er kald ute så er det ikke alltid at den klarer å skifte i mellom de forskjellige utblåsene når jeg trykker inn knappene. Og hvordan skal jeg få fiksa kupelyset? Den lyser ikke når jeg åpner dørene. selve lampa og pæra er i orden. det piper når jeg åpner døra med lysa på så dørbryteren fungerer også. Andre tips?

Jeg har/får aircondition, men kanskje det fungere på samme måte som varme apparat når den fordeler lufta rundt i bilen?

NissanPrimera/TurboKnut: Jeg har fått tips fra Birger N. Haug om påfyllings røret, men det dekselet som dere snakker om satt i veien. Er det big deal å få av det dekselet?

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på en ting til. Justeringa av sete ryggen på førersetet funker ikke lengre. Noen som vet hva som kan hadde skjedde? Eller hva det kan koste å fikse noe sånt?

på fårhånd takk!

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RS-burner'n

Jeg har/får aircondition, men kanskje det fungere på samme måte som varme apparat når den fordeler lufta rundt i bilen?

NissanPrimera/TurboKnut: Jeg har fått tips fra Birger N. Haug om påfyllings røret, men det dekselet som dere snakker om satt i veien. Er det big deal å få av det dekselet?

Dekslet sitter i tre klips, lett å ta av men du bør ha av hjulet. Kan være jævli køddent å få på plass om det er rust i festene til dekslet.

AC'n er et pluss. Slå den på i april/mai og slå den av i Oktober. Du får et mye bedre klima i bilen selv på dager der du skrur på varmen. Veldig fin på regnvåte dager. AC'n kobler seg automatisk ut ved +4 grader tror jeg.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider