Gå til innhold

Turbomate b19.. Noen enkle spørsmål.

Ranger emnet


Temur

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som kjører en 73 mod 142.

 

Så han lurte da på et par spørsmål som ikke er verdt å lage egen bruker for, så derfor utnytter han meg litt..

 

Så til saken..

 

Han har en b19 ståendes i garasjen, gått lite, og er i ganske god stand sånn ellers..

Han mente han hadde lest en plass at b19 har orginalt lav kompresjon, så da kommer jo den tanken med turbomating..

Så var det det han lurte på..

Fins det noen orginale turbogrenrør fra Volvo som passer på b19 motoren? Altså fra 240/740 eller 940 turbo..?

 

Og om det er mulig med sprut fra en annen turbomotor, eks, en et eller fk/ft motor? Eller så hadde han en god pris på Mega squirt sprut, om det er mulighet for?

 

Ble litt knotete, men vi håper dere forstår :)

 

Og er det evt. prosjekttråder rundt om, på andre forum, som omgår dette temaet..

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en b19 med gasserturbo entid tilbake, jeg måtte legge på ekstra toppakning(altså to pakninger).

 

Etterhvert satte jeg inn en 230a som jeg monterte samme torbokitet på, men skuffende nok så gikk den MYE bedre med b19.:)

 

Alle grenrør fra 200/700/900 passer.

VOLVO The intelligent choice

----------------------------

81 Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel som trengs for å bygge sprut.. Må jo ha komplett sprut.. Nytt innsug, følere/givere i hytt å pine etc.. Enkleste er nok å få tak i AT-kit og kjøre på med 2 doble webere.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han takket for svar, men lurte fremdeles på dette med om det er mulig å bygge sprut..

Hva som trengs?

 

må jo ha ett triggersignal, og bankesensor må og moddest til, altså man må borre og gjenge i blokka...

og nå skal ikke jeg si hvordan temp sensorer og slikt passer om hverandre...men dette må og passe ivertfall:)

 

ikke en idè som nødvendigvis er idiotisk, men den er idiotisk om man tror det blir lett:)

 

noe jeg kunne funnet på, bare for og brukt mest mulig tid og penger på dilldall:)

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b19 med k-jet da? Ville det fungert? Man må nok borre og gjenge til diverse sensorer ja, men det er jo teoretisk mulig ? Eller?

 

som jeg sa, ja....det er jo teoretisk mulig.

men når man er inne på "teori" så er vell strengt tatt FK/FT mappet på en 2.3 motor....med dens borring osv...har vell ikke mye og si, men litt?

 

 

jeg er helt sikker på at jeg skulle fått dette til, om det var så viktig for meg, at jeg hadde satt meg selv forran motor en uke i strekk eller noe sånt....men absolutt ikke værdt det...:)

 

Kjet skal jeg ikke utale meg om, i og med at jeg ALDRI har hatt en Kjet mer en uke i strekk(H):D

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke hjerner fra 200ft? Sånne dukker jo opp til salgs innimellom..

Litt håpløst prosjekt hvis man vil turbokonvertere med innsprøytning på billigste og enkleste måte, men det er uten tvil mulig å få til :)

 

Jeg sier håpløst fordi man antageligvis ender opp med å bruke mer penger på å kjøpe delene man trenger bare for å konvertere b19 motoren til innsprøytning enn en større og bedre egnet komplett innsprøytningsmotor ville koste. -I tillegg til en masse jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke hjerner fra 200ft? Sånne dukker jo opp til salgs innimellom..

Litt håpløst prosjekt hvis man vil turbokonvertere med innsprøytning på billigste og enkleste måte, men det er uten tvil mulig å få til :)

 

Jeg sier håpløst fordi man antageligvis ender opp med å bruke mer penger på å kjøpe delene man trenger bare for å konvertere b19 motoren til innsprøytning enn en større og bedre egnet komplett innsprøytningsmotor ville koste. -I tillegg til en masse jobb..

 

ja, det kan man jo:) b200FT har jeg jo forsåvidt "glemt" i min tankegreie her...så klart, går vell ann...

 

 

men ellers ganske enig me sikkan her!...kjøp heller noen webere da, og dra ut litt;) om man absolutt må gjøre noe utenom d vanlige..:)

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gjøre noe utenom det vanlige, får man tak i en B17A fra en finsk 240, og konverterer den til etanoldrift og monterer presse! :)

 

 

hehe..nå må ivertfall du holde kjeft om slike ideèr...

slike som meg kan plutselig finne på og finne fra kartet over norden :D

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår