Gå til innhold

Elektrisitet

Ranger emnet


tomsen89

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en omega A 2.0 90'modell i sommer fordi det er utrolig kule biler. men i det siste nå så har bilen plutselig blitt begynte å fuske litt med det elektriske. Plutselig begynner motorlampa og lyse og all strømmen blir sakte borte (dette skjer under kjøring). Så fusker radioen og bensinmåler og temperaturmåler går nedover, lysene blir svakere. Til slutt stopper bilen og den er tom for strøm. Hvis jeg da starter den med startkabler så kan jeg kjøre lenge uten at det skjer noe, men etter noen dager skjer det igjern... Det som er rart er at av og til så går motorlampa bort også kommer all strømmen tilbake slik at bilen ikke stopper. Har målt spenninga på dynamoen og der er alt bra. Noen som vet da som gjør dette? Har til og med hatt bilen på opel verksted hvor de har gått over alle jordingspunkter og ledninger uten å finne noen feil.. Kan dette ligge inni dynamoen eller noe? Håper noen har peiling for det har ikke jeg...

1988 - Opel Omega 3000 12v

1968 - Vw Transporter 1600

1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil)

1985 - Trabant 601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes SYKT mystisk ut. det kan ikke være noe kortsluttning ved noe kontaktpunkt eller noe? er det noen uisolerte ledningspunkter? da vil mye tappes for strøm, kan skape feil beskjed til sentral og derfor gi motorlampe, og kan riste løs fra hverandre igjen som vil gi deg full funksjon tilbake... bare en teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er jævlig mystisk... har fått sjekket jordingspunkter og kontaktpunkter og her finner jeg ingen feil. Dynamoreima virker også grei men kan sjekke den. Tenkte litt på spenningsregulatoren jeg også.. For hvis den er sliten så kan strømmen komme og gå eller?

1988 - Opel Omega 3000 12v

1968 - Vw Transporter 1600

1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil)

1985 - Trabant 601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis spenningsregulatoren er gåen eller på vei til å ryke så vil spenningen forandre seg veldig, ikke lett å se det alltid ved å bare måle lading ut fra dynamo... får du tak i ny spenningsregulator kan du prøve skifte bare den (slipper å skifte hele dynamoen da).

Kan prøve måle mens du gir litt gass og slipper gassen igjen å se om den forandrer seg mye da eller om den ligger stabilt hele tiden. Men må jo nesten ha noen til å trø på gassen for deg da hvis du ikke har multimeter med krokodilleklemmer så du kan dra på spjeldet mens du leser av måling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en Bosch-dynamo med løse børster, så ser du på baksida dynamoen, altså motsatt side av reimhjulet.

 

Der sitter det i så fall en dings (to armer, som oftest hvite, med ett rundt felt imellom, som regel svart), som er festa med en skrue (som oftest stjerne) i hver av armene.... Skru ut skruene, ta ut dingsen, og bytt den.... Verre er det ikke.

Regulatoren er lik på alle Bosch-dynamoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår