tomsen89 Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Kjøpte meg en omega A 2.0 90'modell i sommer fordi det er utrolig kule biler. men i det siste nå så har bilen plutselig blitt begynte å fuske litt med det elektriske. Plutselig begynner motorlampa og lyse og all strømmen blir sakte borte (dette skjer under kjøring). Så fusker radioen og bensinmåler og temperaturmåler går nedover, lysene blir svakere. Til slutt stopper bilen og den er tom for strøm. Hvis jeg da starter den med startkabler så kan jeg kjøre lenge uten at det skjer noe, men etter noen dager skjer det igjern... Det som er rart er at av og til så går motorlampa bort også kommer all strømmen tilbake slik at bilen ikke stopper. Har målt spenninga på dynamoen og der er alt bra. Noen som vet da som gjør dette? Har til og med hatt bilen på opel verksted hvor de har gått over alle jordingspunkter og ledninger uten å finne noen feil.. Kan dette ligge inni dynamoen eller noe? Håper noen har peiling for det har ikke jeg... Siter 1988 - Opel Omega 3000 12v 1968 - Vw Transporter 1600 1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil) 1985 - Trabant 601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 hørtes SYKT mystisk ut. det kan ikke være noe kortsluttning ved noe kontaktpunkt eller noe? er det noen uisolerte ledningspunkter? da vil mye tappes for strøm, kan skape feil beskjed til sentral og derfor gi motorlampe, og kan riste løs fra hverandre igjen som vil gi deg full funksjon tilbake... bare en teori. Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Vil tippe spenningsregulator på dynamoen som er på vei til å ryke, eventuelt en jording... Kan jo ta å sjekke dynamoreima også ? Men setter fingeren på spenningsregulatoren jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomsen89 Skrevet Februar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 ja er jævlig mystisk... har fått sjekket jordingspunkter og kontaktpunkter og her finner jeg ingen feil. Dynamoreima virker også grei men kan sjekke den. Tenkte litt på spenningsregulatoren jeg også.. For hvis den er sliten så kan strømmen komme og gå eller? Siter 1988 - Opel Omega 3000 12v 1968 - Vw Transporter 1600 1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil) 1985 - Trabant 601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heavybrg Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Hadde samme symptom på samme bil, var dynamoen som hadde tatt kvelden hos meg iallfall. Men regner med verkstedet hadde konkludert med det samme om det er det hos deg da =\ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomsen89 Skrevet Februar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 ja. verksted målte dynamoen og den var i bra stand sa de.. men så klart det kan jo fortsatt være noe inni som ikke er som det skal.. Siter 1988 - Opel Omega 3000 12v 1968 - Vw Transporter 1600 1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil) 1985 - Trabant 601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Ja hvis spenningsregulatoren er gåen eller på vei til å ryke så vil spenningen forandre seg veldig, ikke lett å se det alltid ved å bare måle lading ut fra dynamo... får du tak i ny spenningsregulator kan du prøve skifte bare den (slipper å skifte hele dynamoen da). Kan prøve måle mens du gir litt gass og slipper gassen igjen å se om den forandrer seg mye da eller om den ligger stabilt hele tiden. Men må jo nesten ha noen til å trø på gassen for deg da hvis du ikke har multimeter med krokodilleklemmer så du kan dra på spjeldet mens du leser av måling Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 du gasser bare på spjeldet om man holder på under panseret! Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomsen89 Skrevet Februar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 det skal jeg nok få til. men hvor sånn ca på dynamoen sitter spenningsregualtoren a? Har ikke vært så mye borti detta før:S Siter 1988 - Opel Omega 3000 12v 1968 - Vw Transporter 1600 1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil) 1985 - Trabant 601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schnellfahrer Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Dersom det er en Bosch-dynamo med løse børster, så ser du på baksida dynamoen, altså motsatt side av reimhjulet. Der sitter det i så fall en dings (to armer, som oftest hvite, med ett rundt felt imellom, som regel svart), som er festa med en skrue (som oftest stjerne) i hver av armene.... Skru ut skruene, ta ut dingsen, og bytt den.... Verre er det ikke. Regulatoren er lik på alle Bosch-dynamoer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.