Gå til innhold

bruksveteran, er det noe å satse på?

Ranger emnet


toyotajostein

Anbefalte innlegg

Det gjør det sikkert.

 

Men noe annet du bør tenke på: Deler.

 

Det kan være vanskelig å få tak i deler til bil og motor. Det er faktisk et større problem enn hva man skulle tro. De fleste har deler til bilene i 15 år og så er det slutt..

 

Det betyr ofte kjedelig og DYR jakt på deler.

 

Jeg sitter på flere eldre Honda motorsykler som trenger deler. Det er krig på ebay og diskusjonsforum, for å få tak i deler til dem. Dem med mest penger vinner, selvsagt.

 

Så alt i alt, tror nok du sparer deg for mye arbeid ved å velge en "vanlig" bil. Tror ikke du sparer særlig på å kjøre veteran. For ikke snakke om at sikkerhetsnivået i dem er totalt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men nå er faktisk 1979 modellene veterane(!), og delelageret på merker som ford, volvo og opel er ikke veldig vansklig å få tak i, markedet er egentlig overraskende stort på f.eks ekebergmarkedet. Men mener vel at sikkerhetsnivået begynte å komme seg på slutten av 70 tallet. Arrester meg hvis jeg tar helt feil ;)

Toyota Corolla 1995

Mazda 323F 1996 - solgt

Volvo 240 1988 - solgt

Toyota Corolla 1989 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein Opel Kadett C 1979 mod som førstebil. Har ikkje lappen enda men. Eg angrar ikkje så langt! Kanskje Opel Kadett C, Ascona B eller Ein gammal Volvo 140 eller noko lignande! Bra med delar.

Det eg ser på som det største problemet med veteran som førstebil er trafikksikkerheten. Men der er jo Volvo flinke da.

Old Kadetts never die!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammal Volvo Opel Greit nok. Ikke så vanskelig å finne deler til. Fryktelig enkelt å velikeholde reparere selv. Går ikke så ille fort. Enkle å kjøre. Lave avgifter men bruker som regel en del mer drivstoff en nyere biler. Dog er man forsiktig kan man kjøre billig med Fx Kadett C. Obs: Man får ikke veteranforsikring med mindre man har en vanlig bil reg og forsikret. Startet selv i Kadett B men det er så lenge siden at bilen omtrent var ny.....Lykke til

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Hva var det dem sa? Volvo 240 20% sikrere en dagens gjennomsnitt av nybiler. Tror ikke man skal klage på det. Rullet i min grønne ungdom med TO kadetter uten bur. Litt skakke i stolpene ble de men ikke verre en at man rettet det. Gamle biler er sikrere en man skulle tro.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gamal BMW e3, volvo 142/PV osv. er jo GENIALT!! Må heller ikke glemme gamal skamlav Opel Admiral!

 

jeg kunne ikke gitt mer f... i sikkerheten i en bil. Om det er en svær 4x4 eller en polski fiat bryr meg lite.

 

Gamal bil er tusen ganger så gromt som de nye, de nye er jo helt like hverandre og har ingen sjel:( Skal ALLTID ha gamal bil, det er en ting jeg er helt sikker på.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om er du ikke redd for hva du blir utsatt for om du kræsjer i en liten 70-talls Opel da?

 

Og - dette er 64km/t:

http://www.youtube.com/watch?v=UKf4dsn9Zs0

 

MEN når det er sagt er jeg helt enig med deg i at flere nye biler mangler sjel - ville heller hatt en gammel boble fremfor den nye som ser.. vel, for å utrykket meg pent, jævlig ut. ;)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 er faktisk relativt farlige, fordi de er knallharde i karosseriet, og ikke har deformasjonssoner. Kanskje bilen ser bedre ut etter en kollisjon, men folka inni bilen har det ikke fullt så godt. Kreftene som virker på folka inni bilen blir mye større uten deformasjonssoner og airbager. Og at 240 er 20% sikrere enn nye biler er bare BS! Airbager og slikt har en funksjon...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår