Gå til innhold

Hva er poenget med å ha gods i bilen som jording?

Ranger emnet

Plecto

Anbefalte innlegg

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dobbelt opp med ledningsnatt :-) HE HE. Det sies at den første Corvetten hadde det problemet. De hadde vist ikke tenkt på jording så ingenting virket på prototypen. Vet ikke om det er sant da ;-) Men god er den uansett.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det holder med ett sett kabler.

Finnes foresten masse gamle biler og traktorer som har positiv jord...

Har fundert litt på det der med positiv jord, men har ikke funnet frem til noe særlig.. Hvordan funker det? Er det så enkelt at det rett og slett er bytta om på kablene til batteriet, eller er det et helt annet elektrisk system?

Sorry OT.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ordet "jording" brukes, jording har jo en annen funksjon i huset f.eks. selv om jeg ikke forstår helt hvordan det fungerer heller. Jeg ser jo at små komponenter kan være jordet i gods også, f.eks. i arbeidslamper. Inne i disse er det tre kabler som går inn, to av dem går til pæra mens den tredje er skrudd fast i "karoseriet" til lampa. Jeg spurte broren min ang. dette i bil og han snakket noe om at hvis alle komponentene i bilen hadde felles jord ble differansen mellom spenningsforskjellen mindre eller noe i den duren, men mer enn det forsto jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt opp med ledningsnatt :-) HE HE. Det sies at den første Corvetten hadde det problemet. De hadde vist ikke tenkt på jording så ingenting virket på prototypen. Vet ikke om det er sant da ;-) Men god er den uansett.

Corvetter var laga i glassfiber.. Kun ramme i stål.

Opel omega 2,5-96

Opel omega 2,5-96 Nr2!

Opel manta-72 2,4i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å ha minus"jord" i biler.

Hadde man hatt minus+pluss+jord, så trenger man tre ledere.

I tillegg til Jordfeilbryter.

Når pluss ledere i bil treffer jord, så oppdager man enkelt problemet med kun en sikring.

Ikke bare sikring generelt, men man oppdager også hvilken krets som har kortslutning.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider