Gå til innhold

Hva er poenget med å ha gods i bilen som jording?

Ranger emnet


Plecto

Anbefalte innlegg

Hvis man definerer minuspolens spenning til 0 volt, så vil plusspolen ha 12 volt.

Hvis man definerer plusspolens spenning til 0 volt, så vil minuspolen ha -12 volt.

Hvis man definerer minuspolens spenning til 20 volt, så vil plusspolen ha 32 volt.

 

jaja :) Vis meg hvordan du kan drive en opamp som går på si f.eks. -12V og +12V i bilen din uten å bruke annen elektronikk til å lage til spenningsforskjelen. Det er jo bare 24V spenningsforskjel, det er jo ikke noe problem ut i fra din 32V teori. Alt handler bare jo bare om hvordan du ser det.

 

Kanskje batteri teori er slik du sier, men det er ikke slik elektronikk virker i praksis, er det vel?

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke drevet med opamper på veroboard jeg, som du foreslår, aner en liten fornærmelse her :)

 

Men men. Et bilbatteri er alltid iallefall så lenge jeg har levd, definert som et 12V batteri. Da kan du ikke under NOEN omstendigheter få -12V ut av det! Det ville gi en spenningsforsjel på 24V eller så, og det er umulig på et bilbatteri.

 

Jeg lot meg nok rive litt med i dette teoretiske tullpratet, som ikke har noe med saken å gjøre, og det beklager jeg, for buskmannen har jo rett - i teorien.

 

Men som sagt, det jeg prøvde å forklare her tidligere i starten er:

 

Et bilbatteri er definert til 12V. Da KAN du ikke få -12V og +12V ut av det. Du kan lage det, men du trenger elektronikk utenom for å få til dette.

 

Når en først er inne på opamper som jeg brukte i eksempelet så brukte jeg dette fordi mange op-amper faktisk har sitt spenningsområde innenfor f.eks. -12V og + 12V, du kan dermed IKKE uten videre bruke denne i bil elektronikk.

 

Så la oss slutte å kvervulere, for det fører ikke frem. Det at noen prøver å få meg til å se ut som en idiot er helt greit, og du kan som sagt definere akkurat hva du vil, men å plutselig definere et bilbatteri til -100V, merkelig måte å gjøre det på.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar fortsatt feil og jeg kverulerer ikke. Et batteri er ikke definert til 12 volt. Det eneste som er gitt, er at det er 12 volt mellom polene.

 

Du forstår åpenbart ikke at det kun eksisterer spenningsforskjeller (og ingen absolutte spenninger) i en krets uten jord.

 

Hvis du ikke ønsker å diskutere dette mer, så er det bare å slutte å svare. Jeg har faktisk universitetsutdannelse delvis innen dette, og jeg vet jeg har rett.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ok... at noen sier de har universitest utdannelse innen et fag skremmer meg, så jeg gir meg!!

 

Det som startet dette her, og selvsagt inrømmer jeg at jeg kan ta feil, og er rimelig stor i kjeften av og til, beklager det, men som sagt det som startet dette var at noen snakket om -12V

i bilen - og det er ikke normalt å definere det på det viset, refererer til din egen utalelse. OG dersom du leser hva jeg skriver nå så var min påstand fra starten av at du får ikke om du aldri så mye prøver en spenningsforskjel på 24 Volt fra et 12 volts bilbatteri.

 

Jeg har tydeligvis missforstått hva du sa, og det kombinert med at jeg kanskje snakker før jeg tenker alltid gjorde at det blei sånt.

 

Så jeg forstår eksakt hvordan du sier det fungerer - med at det er spenningsforskjeler det går i og ikke en definert spenning - ikke så vanskelig å forstå det, men jeg som sagt misforstod deg litt, samtidig som jeg ikke var helt klar på hva jeg selv mente når jeg forklarte det jeg forklarte.

 

Men som et lite supplement, en ting er at et måleinstrument måler en spenningsforskjel på 12V, men en annen ting er at det viser faktisk +12V :), altså at - polen er definert til 0V... feil?

 

Hvis du ikke ønsker å diskutere dette mer, så er det bare å slutte å svare

 

Som sagt: Jeg er ikke personen som stikker at med halen mellom bena... jeg beklager at jeg har vært påståelig uten helt å mene det sånt. Jeg hater selv når folk er sånn og jeg vet de tar feil. :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da.

 

Det kommer an på hvordan man definerer potensialet, relativ til hva

 

Du kan få pluss 12V og minus 12V ut av et bilbatteri. Hvordan? Snu målepinnene på multimeteret..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som et lite supplement, en ting er at et måleinstrument måler en spenningsforskjel på 12V, men en annen ting er at det viser faktisk +12V :), altså at - polen er definert til 0V... feil?

 

Selv om vi hadde definert minuspolens potensiale til 100 V, så vil spenningmålingen over batteriet vise (+/-) 12 V. Det eneste vi kan måle er forskjell i spenning mellom polene. Det er derfor vi bruker to målepinner og ikke én.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få pluss 12V og minus 12V ut av et bilbatteri. Hvordan? Snu målepinnene på multimeteret..................

 

Setter den røde pinnen på multimeteret på minuspolen på batteriet står det riktignok -12V i displayet, men det er da bare for å vise at du holder pluss pinnen på minuspolen - slik kan du måle et batteri eller hvasomhelst dc og finne hva som er pluss og minus.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi hadde definert minuspolens potensiale til 100 V, så vil spenningmålingen over batteriet vise (+/-) 12 V. Det eneste vi kan måle er forskjell i spenning mellom polene. Det er derfor vi bruker to målepinner og ikke én.

 

OK, hørtes jo logisk ut da... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er hva man relaterer spenningen til.

 

Plugger du pluss til bilbatteriet ned i jorden så har du -12V relativ til jord.

 

Måler du fra jorden og 1km opp i luften til skyene, så har du plutselig 200kV relativ til jord.

 

Er du med ? :)

 

Jeg er riktignok ikke ingeniørstudent, men utdannet elkraftingeniør på høyskole. Har jobbet med dette i 10 år.

 

Setter den røde pinnen på multimeteret på minuspolen på batteriet står det riktignok -12V i displayet, men det er da bare for å vise at du holder pluss pinnen på minuspolen - slik kan du måle et batteri eller hvasomhelst dc og finne hva som er pluss og minus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart ungdommen flykter fra realfagene!

 

Buskmann mfl. det er ikke vits i å gjør det vanskeligere enn det er, og kverulere over noe som er så betydningsløst i denne sammenhengen tjener ingen.

 

 

Forøvrig er det viktig å ordlegge seg riktig når man prøver å utdype om emnet. Elektrisk- potensiell (U [Joule]) og -potensial (V [volt]) er lett og forveksle og da oppstår misforståelsene.

 

Og det er riktig som buskmann sier, det elektriske potensialet (V-Volt) mellom polene er 12V på et bilbatteri.

Og for ordens skyld er - polen definert som jord (0V) og som følge av dette må + polen være definert som 12V. (Ref. V(ab)= Va-Vb )

Og gjøre det værre enn dette trengs ikke.

 

 

Og "master"(?) buskmann, du flagger tydeligvis høyt med din universitetsutdannelse "delvis" innen fagomerådet, kanskje du vil utdype hvilken utdannelse/fag som gjør deg kompetent til å svare? Fysikk kurs mm.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår