Gå til innhold

Kan hun vente seg en utsettelse dersom de blir stoppet?

Ranger emnet

MeriGax

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg mistet lappen for noen mndr siden pga høy fart i 50-sonen. Han fikk 9000 i bot, 15 dagers betinget fengsel og 8 mndr uten lappen (han var ikke ferdig med prøvetiden). Saken er at han kjører bil allikevel. Bare rundt i nærområdet, men still... Han har med seg kjæresten sin på 17 år (hun vet at han ikke har lappen, hun var med da han mistet den). Hva skjer hvis de blir stoppet eller hvis noe skjer (de kjører på noen/noen kjører inn i dem osv)? Jeg blir så provosert av dette, og vil gjerne ha argumenter mot å holde på sånn.. Hva slags straff de får (om hun får noen straff) osv. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for link. Og er det sant at dersom han kjører på noen eller noe skjer hvor det er hans skyld (eller ikke?) så overdrar forsikringsselskapet all gjeld til ham?

Ja. Forsikringen krever at bilfører har gyldig førerkort. Har han ikke førerkort, må ha erstatte eventuelle skader selv. Det gjelder både på person og eiendom. Det vil i de fleste tilfeller også gjelde selv om noen andre har skylda i ulykken.

Er han riktig heldig, kjører han på en Bugatti Veyron. Begge i Bugattien blir handicappet for livet. Passasjeren hans (17 år gammel jente) dør. Da sitter han godt i det.

Gjør han en tjeneste. Ring politiet.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar vel litt feil der. hvis en med lappen og en uten lappen koliderer, og det skulle være den uten gyldig førerkort sin feil så spiller det ingen rolle. FOR han uten førerkort skulle uansett ikke vært der når ulykken inntraff (du skjønte dette dilemmaet?)

ERGO: har du ikke gyldig førerkort vil feilen alltid ligge hos deg, uansett skyld spørsmål siden du i utgangspunktet ikke skulle kjørt bil. Noen tvilere her: ring selv til politiet og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jo ikke slik at hvis man hadde hatt lappen så overlever han andre mens han ikke hadde overlevd om han hadde hatt en plastbit i lomma si da de kolliderer!

da er du rasshøl da om det er kompis av deg og du anmelder han! uff, men er enig i at det er idiotisk av han å kjøre uten, men anmelder han ikke av den grunn vettu! lov å bruke hue litt

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du bruker hue mer hvis du får han unna veien enn hvis du lar han fortsette, han har ikke noe på veien å gjøre uansett.

Hvis jeg hadde visst at det var noen ut å kjørte uten lappen hadde jeg nok tipsa, jeg mener er du ikke kapabel til å ha førekort har du det heller ikke. så enkelt er det.

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Er ikke sant at en uten førekort får skylden uansett. En kompis av meg klarte å rygge inn i en bil som kjørte forbi, føreren av den bilen hadde ikke gyldig førerkort, så kompissen min prøvde seg på den "han hadde ikke førerkort for bil" osv, men det hjalp ikke. Kompissen min måtte fint betale, siden han hadde rygget i han. ENDA føreren av den andre bilen ikke hadde førerkort.

Audi Coupe Quattro & Audi Coupe Quattro -http://www.bilforumet.no/prosjektforum/232198-stiffmast-audi-coupe-quattro-89-na-bilder.html

Audi 100Sedan 2.8E 91mod(TILSALGS) - Audi A4Avant 1.8 01mod(SOLGT) - Bmw 520 89mod(KVITT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider