Gå til innhold

Kan hun vente seg en utsettelse dersom de blir stoppet?

Ranger emnet

MeriGax

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg mistet lappen for noen mndr siden pga høy fart i 50-sonen. Han fikk 9000 i bot, 15 dagers betinget fengsel og 8 mndr uten lappen (han var ikke ferdig med prøvetiden). Saken er at han kjører bil allikevel. Bare rundt i nærområdet, men still... Han har med seg kjæresten sin på 17 år (hun vet at han ikke har lappen, hun var med da han mistet den). Hva skjer hvis de blir stoppet eller hvis noe skjer (de kjører på noen/noen kjører inn i dem osv)? Jeg blir så provosert av dette, og vil gjerne ha argumenter mot å holde på sånn.. Hva slags straff de får (om hun får noen straff) osv. Noen som vet?

ta heller å si at du kjenner noen som har lyst til å anmelde han hvis han forsetter å drite seg ut da vel?! Gir han seg ikke så ringer du onkel blå, vips, du har ikke vært rasshøl og du blir kvitt idioten hvis han er farlig på veien;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

menneh, bare så det er sagt, hvis en MED og en UTEN førerkort krasjer og det er han MED førerkort sin skyld, er det fortsatt forsikringsselskapet til han MED førerkort som må legge ut for skadene på bilen til han UTEN førerkort. og den som hadde skyld som må ut med egenandel og div... den lappløse må bare forvente seg et møte med politi og får sin straff uavhengi av ulykken dem imellom. ihverfall det som er praksis!

erfaren utforkjører MED lappen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Noen som vet hva slags straff etc han kan vente seg hvis han blir tatt da? Ble litt forvirret her. Er det det samme som å kjøre før man er 18? Altså et halvt års utsettelse og bot? Isåfall, er det et halvt års utsettelse fra han blir tatt, eller fra da han kan begynne å ta lappen igjen (i dette tilfellet juni)?

Han kjører fortsatt, men jeg får meg ikke til å tipse politiet (de skjønner nok isåfall at det er jeg som har tipset politiet, for jeg har sagt høylytt hva jeg mener om det flere ganger).... Noen ganger fra Oslo og hjem (ca 4-5 mil!)... Foreldrene hans bryr seg heller ikke (han bor hjemme). Vet ikke om foreldrene til jenta vet hva de holder på med, tror ikke det. Dilemma.... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider