Gå til innhold

4 eller 5 trinns?


Axelshei

4 eller 5 trinns?  

34 stemmer

  1. 1. 4 eller 5 trinns?

    • 4 trinns
      7
    • 5 trinns
      27


Anbefalte innlegg

  • 3 months later...

Skjønner ikke at det går an å like 4-trinns girkasse til vanlig veibruk, det er jo bare en ulempe. Også helt utrolig at en såpass dyr bil som dette engang var ble levert med bare 4 gir i sin tid.Stort sett alt fra japan hadde 5 gir som standard på denne tida :)

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Skjønner ikke at det går an å like 4-trinns girkasse til vanlig veibruk, det er jo bare en ulempe. Også helt utrolig at en såpass dyr bil som dette engang var ble levert med bare 4 gir i sin tid.Stort sett alt fra japan hadde 5 gir som standard på denne tida :)

 

Nei, det skjønner ikke jeg heller :S Er jo så utrolig upraktisk, spesielt på motorvei.

Ikke er 4. giret på en 4-trinns noe høyere enn 4. giret på en 5-trinns heller

Mercedes-Benz E200 W210 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du kan så si...

 

Det som forundrer meg er at det stort sett bare er tyske biler fra denne tida som ble levert med 4-trinns girkasse. Skulle tro at de ville velge 5-trinns siden de har så mange motorveier/autobahn.

 

Til og med corollaen min fra '84 hadde 5 gir, det samme hadde de fleste andre japanske biler(med noen få unntak)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jepp, du kan så si...

 

Det som forundrer meg er at det stort sett bare er tyske biler fra denne tida som ble levert med 4-trinns girkasse. Skulle tro at de ville velge 5-trinns siden de har så mange motorveier/autobahn.

 

Til og med corollaen min fra '84 hadde 5 gir, det samme hadde de fleste andre japanske biler(med noen få unntak)

 

Helt enig, skjønner ikke det der selv. Spesielt det du sier of Autobahn. Tyskerne kjører jo så mye der, så er det noen som trenger flere gir, må det jo være dem..

Mercedes-Benz E200 W210 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd 5 trinns i W201, men i W124 har jeg prøvd, 4 trinns kassa er ikke noe særlig iallefall.

Det er forskjellig bakakselutveksling på biler med 4 og 5 trinns kasse vanligvis.

 

Og jeg foretrekker automat i MB, alt annet er feilproduksjon!

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt annen utveksling i bakakselen, men ikke mye tror jeg. I allefall har fjerdegiret på bilen jeg har nå (5t) så og si samme utveksling som fjerdegiret i forrige bilen (4t). Maks. 100-200 omdr. som skiller ved 100 km/t. Føler at avstanden mellom de andre girene også er den samme.

'00 Audi A4 Avant 1.9 TDI Quattro

'87 Mercedes-Benz 190E 3.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke utvekslinga på sistegiret på 4 og 5 trinns kassa den samme? 1:1?

 

Tenkte meg at 5 trinnskassa bare var litt mer tettsteget.

 

Neida, "direktegiret", altså 1:1 pleier å være 3. eller 4. på 5 trinns kasser. Femte giret er en slags overdrive kan man si...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de aller fleste biler er 4. gir ett direkte gir, og 5. ett overgir, utenom getrag og noen andre,d er er 5. direktegiret, og da er jo resten tettere.

Mercedes har alltid vært litt gammelmodige, men fremdeles hatt store innovasjoner.

Mercedes hadde høytrykks direkteinnsprøytning på sine bensinmotorer tiår før de andre fikk innsprøytning i det hele tatt, men hadde fremdeles mekanisk innsprøytning i 1993(KE-jet).

Grunnen til at så mange MB er levert med 4 trinnskasse, er ikke at det ikke fantes 5-trinns, men heller det at kundene valgte 4 trinns, alle biler bygges individuelt,etter kundens ønsker.

Vil tro at de som faktisk er 5-trinns er import fra tyskland stortsett.

 

Mercedes leverte biler med 4 trinns automatkasse til siste halvdel av nittitallet, til og med uten lockup, de andre hadde både 4 og 5 trinns med lockup før 90, men MB hadde 5-trinns tidlig på 90-tallet, mens 4trinnskassa har vært den samme utenom rep av barnesykdommer siden 70-tallet, da de fleste automater hadde 3 gir, og alle manuelle hadde 4 gir, da var det en innovasjon.

 

Mercedes gir kundene det di vil ha, og gir dem ikke valga de ikke føler seg tryggge på.

 

Og for å være helt ærlig, så byr det på få problemer å ragge rundt i en bil med bare 4 gir, selv om man noen ganger savner ett neste gir, som en trøst så har man like ofte den følelsen på biler med 5 gir også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke utvekslinga på sistegiret på 4 og 5 trinns kassa den samme? 1:1?

 

Tenkte meg at 5 trinnskassa bare var litt mer tettsteget.

 

Det er det man skulle tro, men jeg har ikke noe lavere turtall på fjerdegiret i 100km/h på min 4 trinns enn det jeg hadde på min 5 trinns. På 5 trinnsen er det bare satt inn ett ekstra gir i praksis

Mercedes-Benz E200 W210 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de aller fleste biler er 4. gir ett direkte gir, og 5. ett overgir, utenom getrag og noen andre,d er er 5. direktegiret, og da er jo resten tettere.

Mercedes har alltid vært litt gammelmodige, men fremdeles hatt store innovasjoner.

Mercedes hadde høytrykks direkteinnsprøytning på sine bensinmotorer tiår før de andre fikk innsprøytning i det hele tatt, men hadde fremdeles mekanisk innsprøytning i 1993(KE-jet).

Grunnen til at så mange MB er levert med 4 trinnskasse, er ikke at det ikke fantes 5-trinns, men heller det at kundene valgte 4 trinns, alle biler bygges individuelt,etter kundens ønsker.

Vil tro at de som faktisk er 5-trinns er import fra tyskland stortsett.

 

Mercedes leverte biler med 4 trinns automatkasse til siste halvdel av nittitallet, til og med uten lockup, de andre hadde både 4 og 5 trinns med lockup før 90, men MB hadde 5-trinns tidlig på 90-tallet, mens 4trinnskassa har vært den samme utenom rep av barnesykdommer siden 70-tallet, da de fleste automater hadde 3 gir, og alle manuelle hadde 4 gir, da var det en innovasjon.

 

Mercedes gir kundene det di vil ha, og gir dem ikke valga de ikke føler seg tryggge på.

 

Og for å være helt ærlig, så byr det på få problemer å ragge rundt i en bil med bare 4 gir, selv om man noen ganger savner ett neste gir, som en trøst så har man like ofte den følelsen på biler med 5 gir også.

 

Ja, ofte er det slik. Men på Mercedeser (hvert fall 190) er 5. giret så veldig høyt, at det skal myyye til at du trenger et ekstra gir på den. Men på de fleste japser savner man ofte et gir etter 5. giret også

Mercedes-Benz E200 W210 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa det Granada3.0GL: Min bil med 5t ble første gang regga i Norge i 1996. Import med andre ord. En fin beskrivelse av Mercedes evne til innovasjon uten å måtte dytte dette på kundene. Om det er/var til deres/vårt eget beste kan jo diskuteres.

Jeg har forresten ikke hodestøtter i baksetet, som jeg har hørt var standard i Norge.

'00 Audi A4 Avant 1.9 TDI Quattro

'87 Mercedes-Benz 190E 3.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa det Granada3.0GL: Min bil med 5t ble første gang regga i Norge i 1996. Import med andre ord. En fin beskrivelse av Mercedes evne til innovasjon uten å måtte dytte dette på kundene. Om det er/var til deres/vårt eget beste kan jo diskuteres.

Jeg har forresten ikke hodestøtter i baksetet, som jeg har hørt var standard i Norge.

 

Nakkestøtter i baksetet var overhode ikke standard i norge, det er vel ganske sjeldent på W201 tror jeg, tror ikke 2.5-16 har det som standard en gang, på W124 er det og ekstra, men ganske vanlig da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår