Gå til innhold

Nytt anlegg til Peugeot 206? (trenger litt hjelp)

Ranger emnet

Scoob911

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en Peugeot 206 99-mod.

Skal hente bilen i morgen, så har ikke fått testet anlegget egentlig, men jeg kan vel ikke forvente meg så altfor god lyd vel?

Det jeg lurer på da er hva jeg evt. burde investere i dersom jeg finner lyden for dårlig.

Uansett hva det blir til så skal jeg finne meg en spiller med Mp3 og USB-inngang (kom gjerne med forslag om det også).

Litt usikker på hvor mange høytalere det er, men det er vel to i dørene foran og to på hver side bak (det er vel ikke egen sub i denne bilen?)? Burde jeg bytte alle eller er det nok å bare bytte de foran? Og er det vanskelig å bytte dem?

Har aldri vært borti kobling av høytalere eller fikling med bil, så jeg tror jeg holder meg unna hvis det er for vanskelig.

Vil gjerne ha bedre lyd uten at det går ut over utseende. Vil at det skal se helt likt ut, så har lite lyst til å begynne å kutte opp dører osv for å få plass til større høytalere.

Hvor mye tror dere jeg må ut med for å få grei, men bedre lyd? Skal ikke ha så bilen hopper :P , men sånn at det er litt bass og "romslig" lyd.

Takker for alle forslag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil er det 6,5" i dørene foran og en diskant i speilhuset. Diskanten byttes enkelt ved å "rive" av speilhuset, mens i døra må hele trekket av. Er gjort på et par timer.

Antar du har 3-dørs så da har du 5,25" bak hvert deksel i siden ved baksetet. På 5-dørs er den vel plassert i døra.(?) Her må også hele dekselet ut for å bytte høyttaler. Prøvde på min 206, men gav opp og lagde heller ny hattehylle der jeg satte høyttalerene bak ;)

Tror faktisk ikke det sitter høyttalere bak fra før, gjorde ihvertfall ikke det i min.

Er ikke orginal sub i bilen, men er lett å få god lyd med bare en 10" eller 12".

Om du skal bytte alle (hvis du har bak) eller bare foran velger du selv, men jeg ville hvertfall startet med å bytte foran.

Nå:00 Peugeot 406 Coupe V6

X:11 Passat 170TDI 4-M, 09 Tahoe, 00 A6 1.8TQ, 07 V50 2.0D, 97 V40 TD, 98 Peugeot 406 Coupe, 2x98 Peugeot 406 SVTi, 99 Peugeot 206 XS, 87 Peugeot 309 GTi, 91 Peugeot 405, 92 Sierra CLX, 86 Caravelle, 89 Caravelle Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa.... Vil nå egentlig ikke sløse penger på dette :p

Men har bestemt meg for å kjøpe en ny spiller ihvertfall, og tror jeg går for denne

http://www.pioneer.eu/eur/products/25/121/61/DEH-4000UB/index.html

Når det gjelder resten (høytalerne) så har jeg egentlig ingen anelse om hva sånt koster. Får jeg mye bedre lyd for f.eks bare 2000kr?

Eller for å si det på en annen måte. Hvor mye må jeg ut med for å få bedre lyd enn det er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa.... Vil nå egentlig ikke sløse penger på dette :p

Men har bestemt meg for å kjøpe en ny spiller ihvertfall, og tror jeg går for denne

http://www.pioneer.eu/eur/products/25/121/61/DEH-4000UB/index.html

Når det gjelder resten (høytalerne) så har jeg egentlig ingen anelse om hva sånt koster. Får jeg mye bedre lyd for f.eks bare 2000kr?

Eller for å si det på en annen måte. Hvor mye må jeg ut med for å få bedre lyd enn det er nå?

Tror jeg heller ville gått for Pioneer DEH-P7000UB fordi den har 3 linjeutganger. Har hatt den selv også og var meget fornøyd med den. Har du tenkt på å bruke forsterker eller har du tenkt å bare koble deg på spilleren?

Seas Lotus Performance koster 2995kr hos eltek, anbefaler dem fordi jeg hadde dem selv i min egen 206. Kjøpte dette frontsettet brukt. Kan jo se litt på bruktmarkedet. Finner masse fint der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper godt å bytte spilleren, da original peugeot-spiller ofte er noe søppel. Ser du har linka til pioneer her, de har knallgode spillere.

Mitt råd er spiller først, så nye fronthøytalere (focal?), så til slutt en sub kanskje.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både DEH-P4000 og DEH-P7000 er utgåtte modeller...som ikke er å få tak i lengre...

Sikkert noen som har dette på lager ennå. prøv autobilstereo.no

som JchE sier gå for ny spiller først. Med tanke på frontsett er det mange merker å velge i bla. velg Focal, seas, Morel osv. Det beste er å dra og høre på litt forskjellig og velge det du syntes er best. Du trenger ingen høytalere bak det er litt bortkastet i følge MIN mening. Du sitter jo foran. Legg heller penga i et bra frontsett. Hvis du vil ha den surround(konsert) effekten sånn at du har lyd fra alle sider. Kan du gå for høytalere bak også. Det sitter to deksler på hver side hvor det er plass til 5,25" høytalere.Hvis du skal ha komp sett bak må du tilpasse diskanten fordi det er ingen plass for det, da må du enten frese eller støpe for det. Det beste for å få lyd bak er gå for coax høytalere da for å spare arbeid. Du må nok ta ut setene for å få av dekselet. Hold deg unna hattehylla, ikke ødelgg den.

Kan godt legge til en sub etter hvert, spørs litt hva du er ute etter. Skal du ha noe fintspillende, noe som bare trøkker?

Skal du drive alt med forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så kan jeg minimalt om dette her, så jeg vet nesten ikke hva slags forskjell forsterkeren utgjør :P

I første omgang så tror jeg nok jeg bare bytter ut spilleren. Men hadde vært fint om det er mulig å koble på nye fronthøytalere på den.

Noen som har en god spiller de kan anbefale til dette? Krav er at den skal ha støtte for Mp3 og at den har USB-inngang. Det må også være sånn 1-DIN-spiller (sånn at den bare tar én "slott").

Makspris kan jeg vel sette til, tja... 1500,-? Men tar gjerne noe billigere.

EDIT: Må jeg ha noen overganger i tillegg til spilleren? Evt. hvilke?

Og må jeg kjøpe monteringsramme også?

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så kan jeg minimalt om dette her, så jeg vet nesten ikke hva slags forskjell forsterkeren utgjør :P

I første omgang så tror jeg nok jeg bare bytter ut spilleren. Men hadde vært fint om det er mulig å koble på nye fronthøytalere på den.

Noen som har en god spiller de kan anbefale til dette? Krav er at den skal ha støtte for Mp3 og at den har USB-inngang. Det må også være sånn 1-DIN-spiller (sånn at den bare tar én "slott").

Makspris kan jeg vel sette til, tja... 1500,-? Men tar gjerne noe billigere.

EDIT: Må jeg ha noen overganger i tillegg til spilleren? Evt. hvilke?

Og må jeg kjøpe monteringsramme også?

Forsterkeren gjør at høytalerne kan yte maks. Det beste ifølge meg er å ha en mono forsterker til sub og en egen forsterker til høytalerene. Du kan godt koble høytalerne til spilleren, men du får bedre effekt av forsterkere.

Anbefaler Alpine og Pioneer sine høytalere.

Et tips er vel å kjøpe noe bra med en gang, hvis lommeboka ikke tillater det venter du til du har spart opp litt slik at du ikke angrer etterpå og må bruke enda mer penger på å bli fornøyd. Eller så kan du kjøpe en på bruktmarkedet. Du kan jo for eks. kjøpe deg Pioneer DEH-P6000UB, den er litt billigere enn DEH-P7000UB, men har for eks. litt svakere skjerm. Grunnen til at jeg viser til disse spillerne er fordi disse har linjeutganger som gjør at du i fremtiden kan bruke samme spiller hvis du vil utvide anlegget ditt, da slipper du å kjøpe ny spiller.

Tror ikke du trenger monteringsramme, det trengte ikke jeg ihvertfall, hadde en 2001 modell, tror ikke det er så stor forskjell på 99 og 01 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha bilen så altfor lenge, så jeg er litt skeptisk til å investere i ting for et heftig anlegg.

Tok et raskt søk, men fant ikke pris for verken P6000UB eller P7000UB noe sted.

Hvordan er denne spilleren da? Kunne den vært noe å gå for? Den har riktignok USB-en bak, men det er vel lett å trekke en USB-ledning inn i hanskerommet så jeg kan plugge i der?

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=3883&katid=2&mid=m436&id=&vn=736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit å legge usb inn i hanskerommet ja, og du trenger ikke å være redd for å legge mye penger i spilleren. Ta vare på den originale spilleren, og sett den tilbake når du selger bilen. Du får kjøpt alle nødvendige overganger til din bil,slik at du kan bruke fjernkontrollen i rattet og alle andre funksjoner du hadde med original spiller. Jeg vil anbefale en pioneerspiller til min. 3000kr, da har du noe å bygge ut ifra.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som vil jeg skal bygge videre på anlegget og sånt :p

Men tror det kanskje er best å gå for en spiller til kanskje 1500,- først. Også evt. bruke andre penger på felger, lykter eller annet unyttig som ser kult ut :p

Først og fremst trenger jeg hjelp til å velge en billig spiller med Mp3 og USB, så jeg kan bestille den så fort som mulig. Er litt lei av den ene CD-en jeg har laget :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider