Gå til innhold

Torek's forsøk som "liksomfotograf" (NYE BILDER: Vårmønstring + div. s.2)

Ranger emnet


Torak

Anbefalte innlegg

Vel, da har jeg hatt min første "photoshot" med mitt gamle- men likevel nyinnkjøpte speilreflekskamera.

Kameraet er et Canon EOS 300D.

 

Jeg har ikke peiling på noenting når det kommer til kamerainnstillinger o.l., så dette er noe jeg skal prøve å lære meg litt(mye) bedre før sommersesongen kommer.

 

Bildene ble tatt i skumringen, så forholdene var vel ikke helt optimale heller(forsøk på en unnskyldning hvis bildene er helt håpløse:respect).

Litt kjedelig "gubbebil" jeg har knipsa bilder av, men det er egentlig ikke bilen det skal fokuseres på her. Jeg gjorde et tappert forsøk på å få til noen kule bilder, men dere som faktisk kan fotografering må komme med tips og masse konstruktiv kritikk for at jeg skal bli en bedre fotograf.

 

Bilen: '06 mod. Volvo XC70 D5 AWD

 

IMG_8065.jpg

 

IMG_8068.jpg

 

IMG_8070.jpg

 

IMG_8072.jpg

 

IMG_8079.jpg

 

IMG_8082.jpg

 

IMG_8086.jpg

 

IMG_8095.jpg

 

IMG_8109.jpg

 

IMG_8063.jpg

 

IMG_8073.jpg

Endret av Torak

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan begynne med å si at bilde 5 var kult :thumb

Som i bilde 3 lurer man litt på hva du har prøvd å få fokus av, bilen eller greina med snø på. Skyter du med auto- eller manuellfokus?

Ville jobbet litt med utsnitt og motiv (siste bildet kunne liksom gjerne vært en tilfeldig bil som kjørte ned bakken mens du tok bilde av naturen) og fokus. Innstillinger er bare å prøve seg fram med, det er bare å leke så ser du automatisk hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Syns bildene hadde fine farger og passe mengde med lys, der gjorde du en god jobb :thumb

Som sagt, mitt beste råd er bare å prøve seg fram. For å si det sånn så blir ikke dårligere av det.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som ny fotograf her på forumet.

 

Du er virkelig inne på noe, må også nevne at bilde nummer 5 var veldig fint. Traff godt med vinkel, utsnitt og fokus(selv om jeg ikke er en vinkel-fantast som jeg vet mange andre er).

 

MEN, jeg synes fargene er alt for blå. Klart det er passe umulig på denne årstiden og det lysforholdet du hadde uti skogen mens bildene ble tatt. Men litt mindre blå i photoshop tror jeg kunne blitt bra :)

 

 

Stå på, og legg ut flere bilder

 

EDIT: Forslag fra meg, enkel justering av farge og kontrast i photoshop

 

qwwq5d.jpg

Endret av Kverna

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan begynne med å si at bilde 5 var kult :thumb

Som i bilde 3 lurer man litt på hva du har prøvd å få fokus av, bilen eller greina med snø på. Skyter du med auto- eller manuellfokus?

Ville jobbet litt med utsnitt og motiv (siste bildet kunne liksom gjerne vært en tilfeldig bil som kjørte ned bakken mens du tok bilde av naturen) og fokus. Innstillinger er bare å prøve seg fram med, det er bare å leke så ser du automatisk hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Syns bildene hadde fine farger og passe mengde med lys, der gjorde du en god jobb :thumb

Som sagt, mitt beste råd er bare å prøve seg fram. For å si det sånn så blir ikke dårligere av det.

 

 

Eirik

 

Haha. Nydelig! Jeg prøvde å få fokus på greina, men i det jeg tok bildet så var jeg nok litt ustå på hånda. Jeg skyter med autofokus..hakke peil på manuell. Med manuell fokus så blir bildene jeg tar uklare uansett hva jeg gjør(jeg skjønner selvfølgelig at jeg gjør alt feil, men finner ikke ut hva ettersom jeg ikke har snøring på dette her enda).

 

Takk for rosen til bilde #5. Det skal sies at jeg trodde nettopp dét bildet var det kjipeste av alle bildene, men så feil kan man ta ;)

 

Ja, skal prøve meg fram litt. Må lese mer i instruksjonsboka gitt.

Fotografering er iallefall veldig gøy!:)

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som ny fotograf her på forumet.

 

Du er virkelig inne på noe, må også nevne at bilde nummer 5 var veldig fint. Traff godt med vinkel, utsnitt og fokus(selv om jeg ikke er en vinkel-fantast som jeg vet mange andre er).

 

MEN, jeg synes fargene er alt for blå. Klart det er passe umulig på denne årstiden og det lysforholdet du hadde uti skogen mens bildene ble tatt. Men litt mindre blå i photoshop tror jeg kunne blitt bra :)

 

 

Stå på, og legg ut flere bilder

 

EDIT: Forslag fra meg, enkel justering av farge og kontrast i photoshop.

 

Takk-takk:)

 

Jasså? Jeg vet jo egentlig ikke hva som er bra eller dårlig vinkel, så jeg skyter bare det jeg selv synes er litt kult.

 

Ja, at bildene er litt for blå er jeg enig i. Photoshop har jeg aldri prøvd før(er en såpass habil fotograf at jeg ikke trenger å redigere/pynte på bildene:fatality:), men kanskje jeg skal skaffe meg det også da.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel si som de andre her har vært inne på, jobb litt med hvitbalansen og fokuset. Av de bildene du har lagt ut synes jeg #3 er det stiligste, du har fokus på greina samtidig som bilen er innenfor hele bilderammen og man kan se hva slags bil det er.

 

Vær litt forsiktig med å vinkle for mye på bildet når du har en tydelig horisontlinje, ex tretoppene. Kan fort se ut som om alt har lyst til å dette ut av bildet.

 

Noe jeg prøver på når jeg tar bilder er å tenke meg ut et tema, hva skal bildet fortelle. Ved å prøve å lage en story ut av bildene blir det litt lettere å tenke hva slags bilde jeg vil ha av bilen. Skriver skjelden navnet på bildet her på forumet, men legger det ut på diverse fotosider. Ex.på det er DETTE Supra bildet som heter My own way. ;)

Endret av Curb

http://www.oljalyn.com/slauk / www.98super.no / http://www.slauk.deviantart.com

FOTO AV DIN BIL? Send meg en PM/ Mail, så gjør vi kanskje en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokusere? Dvs. at bildene er uklare, eller er det heller det at jeg fokuserer på feil punkt?

 

Hvitbalanse?

 

Hvordan vet jeg hva som er bra eller dårlig vinkel da? Jeg kommer jo i 90% av tilfellene til å skyte bilder av biler, så derfor er det greit å vite litt mer ang. akkurat dét.

 

Det kommer nok noen flere bilder i løpet av dagen, kanskje.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet i en fei her, så sikkert noen skriveleif....

 

Først og fremst: har du ikke ett stativ, kjøp det. Da kan du slutte og tenke på lukkertid og være stødig på hånda, og heller skyte bilder med kamera/objektivet sin ideale instilling (lavest mulig ISO, f5.6 til f11 (litt avhengig av objektiv og hva du går for selvsagt) og velge riktig lukkertid (eksponering).

 

Helt grunnleggende og ekstremt kort:

 

LUKKERTID: Hvor lenge kamera bruker for og ta bilde. Lang lukkertid = uskarpe bilder, for du har INGEN sjans til og holde kamera HELT stødig i så lite som 1 sekund faktisk. Så kort lukkertid = gull, når du ikke bruker stativ.

 

F-TALL: Hvor mye lys objektivet ditt slipper inn til kamera. Jo lavere f-tallet er, jo mer lys slipper objektivet inn. Mer lys = kortere lukkertid.

 

ISO: Laveste ISO tall gir beste bilde kvalitet, men også lengste lukkertid. Høy ISO = kort lukkertid, men bajs bilde kvalitet.

 

HVIT BALANSE: kamera ditt er tilbakestående. Og ikke ta det personlig, det er kamera mitt og alle andre sitt også. Når kamera tar bilde så gjetter det seg til farger. Hva som er hvitt er noe kamera er elendig til og forstå. Generelt så får bilder ute ett blå skjer i seg, og bilder inne blir gulaktig. For og komme rundt det, still inn hvit balansen manuelt. Står forklart i manualen din. Ganske enkelt går det ut på og ta ett bilde av noe som er helt hvitt før du tar bilder av noe annet, så forstår kamera hvilen farge hvit er. Ett hvit ark eller en engangs tallerken eller noe gjør jobben.

 

Noe nyttig og lese om disse tingene her:

http://www.akam.no/artikler/slik_bruker_du_et_speilreflekskamera/67155

 

Av modusene kamera ditt har (TV, P, AV, MANUAL, AUTO) så skal du glemme AUTO. Har du tenkt og bruke det, så kan du først som sist bare selge kamera og kjøpe deg ett kompakt kamera. Sorry, men sånn er det. Den mest allsidige modusen er "P", så sett deg som ett lite mål og forstå den.

 

Når du har satt deg litt inn i ting så kan bildene dine gå fra og være:

 

IMG_8063.jpg

 

Til og se mer ut som:

 

IMG_8063copy.jpg

 

Så kan du sikkert lure på hvorfor du skal lære alt dette om kamera når det tydligvis går ann og få resultater uten og gjøre det. Problemet er da at du må lære deg photoshop, og det er værre enn og lære seg kamera :) Og ikke spør meg hvordan jeg fikset opp bilde, jeg har ingen tolmodighet for og leke lærer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av modusene kamera ditt har (TV, P, AV, MANUAL, AUTO) så skal du glemme AUTO. Har du tenkt og bruke det, så kan du først som sist bare selge kamera og kjøpe deg ett kompakt kamera. Sorry, men sånn er det. Den mest allsidige modusen er "P", så sett deg som ett lite mål og forstå den.

 

Kjempeflott innlegg! Nå skjønner jeg litt mer.

 

Så du sier jeg burde lære meg å bruke autofokus istedet for manuell fokus?

 

Skal prøve meg litt frem i den P-modusen som du snakker om.

Det var en sinnsyk forskjell på PS-bildet du la ut kontra det originale skvipet jeg hadde knipsa.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nå bare min mening, men: manuell fokus er for oldinger som begynte og fotografere før auto fokus ble funnet opp. Du finner en gjeng med teknologi redde kvasi interlektuelle selv opptatte folk på http://www.akam.no sitt forum, som sikkert vil anbefale manuell fokus (all annen gammel dritt maser de om så...) Men for oss som klarer og betjene en dvd spiller uten ett lengre dyp dykk i manualen så er auto fokus flott.

 

Så lenge det ikke er noe feil med auto fokus funksjonen på kamera ditt, eller noe galt med objektivet ditt slik at det fokuserer feil, så ser jeg ikke noe poeng med og ødlegge gleden ved fotografering med og dille rundt med manuell fokus.

 

Du kan selv stille inn på kamera hvilket punkt i bilde kamera skal fokusere på, så... Nei, forstår ikke poenget med manuell fokus nei :)

Endret av vagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av modusene kamera ditt har (TV, P, AV, MANUAL, AUTO) så skal du glemme AUTO. Har du tenkt og bruke det, så kan du først som sist bare selge kamera og kjøpe deg ett kompakt kamera. Sorry, men sånn er det. Den mest allsidige modusen er "P", så sett deg som ett lite mål og forstå den.

 

Trodde du snakka om auto- og manuell fokus her jeg serru, heh..

 

Jeg satte den på P för i dag, men jeg fikk ikke til å stille på noe som helst. Må lese litt i brukermanualen når jeg kommer tilbake til Oslo, hvor den ble liggende igjen når jeg dro nordover.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte den på P för i dag, men jeg fikk ikke til å stille på noe som helst. Må lese litt i brukermanualen når jeg kommer tilbake til Oslo, hvor den ble liggende igjen når jeg dro nordover.

 

Manualen er en fin ting :thumb Mange oppgraderer fra kompakt kamera fordi uvitende folk & udugelige selgere slenger fra seg "speilrefleks gir mye bedre bilder enn kompakt kamera", uten og legge til at "men det krever mer av deg som fotograf enn ett kompakt kamera".

 

Kjøpe seg speilrefleks kamera og kun bruke AUTO funksjonen er og bruke potensiale i kamera like mye som det og kjøpe en ferarri og kun kjøre i 1 gir er og bruke potensiale i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første du burde gjøre er å lese manualen, ta testbilder med ulike instillinger for å bli kjent med kameraet og hvordan ting som ISO, lukkertid og blender henger sammen. Se også gjerne på andre fotografer og hva slag instillinger og oppsett de bruker, det kan gi deg noen gode tips. HER har du en nyttig link til fotoordbok på foto.no.

http://www.oljalyn.com/slauk / www.98super.no / http://www.slauk.deviantart.com

FOTO AV DIN BIL? Send meg en PM/ Mail, så gjør vi kanskje en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår