Gå til innhold

Morten & BeateM's Omega B Stv! - Eu-kontroll tatt! Se s4

Ranger emnet

mortenwb

Anbefalte innlegg

Hallo!

Etter MASSE knot å litt mer så var bilen endelig i hus!

Bilen sto på sommerdekk å det var ca 10cm snø der den sto, så jeg kom ikke ut av gårdsplassen engang.

Heldigvis var selger såppas sporty att han sponsa 2 biltema kjettinger som jeg fikk! :driving

Turen hjem gikk greit, bilen virker hel å fin, ingen fæle ulyder i motor,girkasse osv, så alt i alt ett greit kjøp.

Av rust finnes det en flekk på venstre bakdør, litt i bakluka (overflate), litt under panser venster side.

Bilen er en 1994 modell Opel Omega B Stasjonsvogn.

Motoren i bilen er en 2.0L 16v.

Bilde av bilen:

IMG_0006.jpg

Det er ett par småting som jeg har funnet med engang:

• Grøftelys/tåkelys funker ikke [FIKSET!]
  • Div instrumentlys funker ikke
  • Turteller/Tankmåler har dårlig kontakt ett sted. Slutter funke iblandt
  • Bakrutevisker funker ikke [Må bytte motor]
  • Mangler dørhåndtak venstre dør bak [FIKSET!]
  • AC trenger overhaling/ny gass
  • Bilen trenger en grundig rens innvendig (lukter innestengt)

Det er vel det jeg har funnet sålangt!

Endret av mortenwb

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

motorrommet, har du fått skilter på den ? bor jo ikke så langt vekke uansett :P kan komme bort en tur imorgen å ta med

hahaha! Hva tror du om meg a ? Fikk jo bilen i hus i går kveld rundt 22.00 , skal godt gjøres å få den på eu-kontroll , fikse alt som er galt, etterkontroll, hente skilter?

Neeeh, tar det etterhvert! :D

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkringa til tåkelys sitter i alle fall under et deksel som er under rattet! Hvis du ikke har instruksjonsboka annbefaler jeg deg å ta deg en tur på biltema/mekonomen/torshov og kjøpe deg haynes boka til bilen! Der står det meste du kommer til å trenge...

Vet, har brukt de mang en gang tidligere! Gull verdt! Tenkte ta en tur på Biltema å handle på mandag! Fikk bilen hjem sent fredag + jobb hele lørdag, så får ikke tid før mandag!

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beate å jeg har fått gjordt litt mer på bilen!

Fant ut hvorfor grøftelys ikke virket (bare gåene pærer), så nå funker grøftelys! :

IMG_0013.jpg

Fikk å byttet ut hovedlykter med noen nyere linselykter. De gamle var fulle av møkk,vann å sånn.

Slik ble det med nye lykter:

IMG_0007.jpg

Sånn ser forresten bilen ut innvendig (trenger en grundig vask/rens av interiøret!)

IMG_0009.jpg

Kjørecomputern har ca alle bokstaver:

IMG_0011.jpg

Mangler litt lys bak brytere i midtkonsoll, er de vanskelig å bytte?:

IMG_0012.jpg

Fant ut hvorfor bakrutevisker ikke virker, motor er trolig gått.

Målt strøm helt ut til motor men den reagerer ikke :(

IMG_0016.jpg

Ellers, funnet litt mer rust i hjulbue bak høyre bakdør:

IMG_0017.jpg

Litt senere i dag skal Fantikkenick (PK) komme med diagnoseverktøy, så skal vi se om vi finner ut hvorfor motorlyset lyser konstant.

Ellers, det ser ut til å være dårlig jording ett sted i bilen. Turteller + tankmåler kommer å går hele veien.

Må trolig å bytte dynamo eller lade/spenningsregulator, da bilen ikke lader noe særlig! Sitter denne bak på dynamo som på andre biler her å ?

Ett bilde av bilen i dagslys :D

IMG_0018.jpg

Endret av mortenwb

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man kjørt diagnose på bilen å fant følgende feil:

• O2 sensor - åpen krets
  • Luftmasse/mengemåler
  • Spenning/lading

Så nå vet man status på bil. De feilene kunne muligens skylde ladingen.

Har å målt batteriet mens bilen står på tomgang, å den varierte fra 11.2v opp til 13.2v. Så tror jeg skal se om jeg får byttet børster i dynamo(evt bytte dynamo) ny dynamoreim + nytt batteri så blir det ordning!

TUUUUSEN takk til Fantikkenick (PK) for hjelpen!!

og takk til BeateM som laget kakao mens man sto ute å frøys!:D

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket opp feilene som diagnosen viste litt nøyere.

Tok ut luftmassemåleren i dag, å man kan lett se denne er røket.

Inni den sitter det 2 supertynne tråder, å der var den ene røket tvert av å borte (sikkert spist av motor) å "gitteret" lå bare å slang inni der.

Ellers, har målt litt div strøm rundt omkring, å kommet fram til att batteriet er ødelagt. Det lader ikke i det hele.Tittet å nermere på dynamo, den virker ganske gåen og. Mye slark i akslingen i midten, rusten overalt å ganske utslitt.

Så for å bli kvitt feilene diagnosen fant tror jeg att jeg må skaffe:

• Ny dynamo (evt brukt? noen som har? :D )
  • Ny drivreim til dynamo,ac,servo osv
  • Nytt batteri

Eneste jeg er i tvil om, er 02 sensor - åpen krets? Hva er det? Å hvor sitter denne ? Er det en sensor på innsug , eller er det lambda sensor'n på eksos?

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider