Gå til innhold

Kjøpt katta i sekken. Hva skal jeg gjøre?

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vel greid å kjøpe det man kan kalle "katta i sekken"

 

Jeg hadde opprinnelig en Ford Scorpio 94 mod, nylig EU godkjent. Alt virket som det skal, sett bort ifra en kollisjonsskade på førersiden + en del rust (kosmetisk og stygg rust vel å merke, ingen farlig)

 

Er veldig glad i Scorpio og hadde lenge hatt lyst på en eldre type Scorpio kombi, så jeg la ut bilen min for salg på AutoDB og på et Ford forum, hvor jeg også var åpen for bytte.

Etter noen dager tar en fyr kontakt med meg, som sier han har en Scorpio tilsalgs, 1985 mod, han refererte til annonse som lå på FINN.

Tittet på bilen på FINN og alt så bra ut. Kun gått 180.000, servicehefte og all kvitteringer, 1 eier siden 1985 (sett bort ifra at han som hadde bilen kun hadde hatt den i 1 mnd) så jeg dro å tittet på den. Bilen så veldig pen og fin ut, selvfølgelig en del småtteri som er typisk på disse gamle Scorpioene, men det beste av alt var den var tilnærmet "rustfri", å det var egentlig det som fikk meg til å kjøpe den.

 

Fyren skrøyt over at det var både nye hjulbuer og kanaler på bilen. Så jeg gikk med på det, vi skreiv kontrakt å bytta biler med at jeg betalte 5000 imellom. Han ville ikke gå med på å betale årsavgift på bilen han tok i innbytte av meg heller siden det var så mye å fikse på den mente han, men han gikk med på å betale halve årsavgifta på den jeg kjøpte av han. Men jeg tok en avgjørelse der og da og mente at det var verdt det, siden bilen var i såpass uvanlig bra stand til en så gammel Scorpio å være.

 

Jeg var en ny og stolt eier av bilen de første dagene, den putret og gikk som den skulle. Men når jeg skulle begynne å skru på den, å jekke opp bilen, finner jeg rust. Det viste seg rett og slett at jeg kunne pelle fra hverandre nesten hele kanalen på passasjersiden og alt var gjennomrust. Jeg så også at kanalen var hjemmemekka og bare bytta ut litt av stålet og punktsveisa bortover, klint på masse understellsguffe slik at det skulle se bra ut. Inni var kanalen fylt med bakepapir!

 

Tok umiddelbart kontakt med selger å forklarte problemet, men han henviste til første eier som har hatt bilen de siste 24 år. Tok dermed kontakt med første eier å forklarte situasjonen gjennom mail. Han sa selv at begge kanalene var skiftet av noen bekjente, men han kunne ikke hjelpe meg. Tenkte at det får gå og jeg får bytte ut denne kanalen til sommeren. Men dagen etter finner jeg ut at også andre kanalen er gjennomrusta, i går pelte jeg av ca 30% av hele kanalen på førersiden!

 

Så nå sitter jeg her å vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har funnet ut noen muligheter som jeg må vurdere:

 

1. Få bilen EU godkjent, betale omreg avgift + årsavgift og bruke bilen. Fikse kanaler etterhvert. Dette er da den dyreste løsningen

2. Få bilen EU godkjent å selge den vidre, å gjøre oppmerksom på at kjøper må betale årsavgift, og kreve inn dette samtidig som bilen blir solgt

3. Sende bilen til skroten, få 1000 for den kontant, slippe omreg og årsavgift og selge evt bra deler fra den.

 

Bilen er ikke EU godkjent, men jeg den har vært på kontroll å fått mangellapp. Det var 5 punkter hvorav 3 er utbedret og de siste 2 er kun skiver+klosser bak og stramme håndbrekket. Kanalene ble IKKE merket på EU kontrollen, sikkert fordi det visuelt så bra ut, men de har vel ikke rett på å klage på det på en etterkontroll? Så derfor regner jeg med at det ikke skal være et problem når jeg tar den med på EU kontrollen igjen.

 

Jeg og selger skrev kontakt på begge bilene, en vanlig NAF salgskontrakt. Det står ingensteder i kontrakten at jeg ikke har klagerett på kjøpet, men han skrev i kontrakten at bilen selges som rep objekt, å at da faller all klagerett på kjøpet bort. Ville blitt glad om jeg i hvertfall kunne fått igjen noen kroner for bilen for eksempel det jeg betalte imellom. Hva slags rettigheter har jeg her?

 

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men de har jo ikke noe de skulle ha sagt på en etterkontroll? På en etterkontroll skal de jo kun sjekke det som står på mangellappen om at disse er utbedret.

 

Hvis det blir at jeg godkjenner den og bruker den vidre skal kanalene skiftes så fort jeg har mulighet, dvs til våren eller sommeren. Men om etterkontrollen setter fingeren på dette så stiller jo situasjonen seg helt anderledes.

 

Hva slags rettigheter har jeg? Bilen ble solgt som rep objekt til meg, vil det mene det samme som "solgt som den er"? Kjøpsloven sier dette:

 

"Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning.

 

Det gjelder også hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Det stilles strengere krav til en yrkesselger enn til en privatselger mht. opplysninger om gjenstanden. Å selge en ny gjenstand "som den er" vil ofte være urimelig og er derfor ikke tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett en sånn kontrakt du skrev, gjelder ikke på privatkjøp uansett:)

 

Du kan jo legge ut bilen til salgs, og se hva du kan få for den;) (bud) eller ringe forbrukerrådet og spørre,selvom jeg ikke tror det hjelper så mye..

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at det må være dritkjipt å oppleve slikt ved kjøp av bil. Faktum er, dessverre, likevel at du har absolutt ingen angrerett når det gjelder kjøp av bil. Dette kan du lese om blant annet på hjemmesiden til NAF. Når du tillegg har skrevet under en kontrakt hvor selger oppgir at bilen selges som repobjekt, så er din kjøpsskjebne ytterligere forseglet. Dette kommer nok til å koste deg en del kroner uansett, hvor mye er opp til deg selv, skissert gjennom de forskjellige alternativene du har oppgitt.

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en 25 år gammel råtekasse uten NAF test, eller en annen bilkyndig test, er det vel dette man kan forvente....

 

Dette kom vel ikke akkurat som en bombe?

 

Kjør bilen på skroten. Ikke lag deg enormt med arbeid.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår