Gå til innhold

Hva er den "beste" toppakning løsnigen syntest dere?

Ranger emnet


Sailorboy

Anbefalte innlegg

Hva er den "beste" toppakning løsningne?

 

tenkte litt på Cometic 3 lags stålpakning, og ARP pinnbolter?

 

eller hva synterst folket?

 

vi snakker b230 8v med max effekt:) og 86mm slag. og høyt overtrykk:)

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Istedenfor arp-pinnbolter så kan du kjøpe 12-9 bolter på industrisenteret og få tak i skiver fra en gammal b19-motor, så har du nøyaktig det samme som du får i ei "arp-pakke" til ca 150kr :)

 

Skjær-kant pakning er vel ikke å forrakte i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor arp-pinnbolter så kan du kjøpe 12-9 bolter på industrisenteret og få tak i skiver fra en gammal b19-motor, så har du nøyaktig det samme som du får i ei "arp-pakke" til ca 150kr :)

 

Skjær-kant pakning er vel ikke å forrakte i allefall!

 

 

 

hehe, ja, det var litt rart at jeg ikke kom på selv egentli:P i og med at jeg omtrent jobber der...

 

men ja, sjærkant eller 3 lags cometic?

 

og går ut fra at jeg drar til med det momentet, som boltene tåler da? slår opp i boka under "12:9" og drar til:)

 

"orginal" moment blir vell glemt da?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På motoren til Finken så dro vi til med orginalt moment, men det er jo sugemotor, så er ikke snakk om så mye trykk av hverken over- eller under-type ;P

Så der kan sikkert noen andre komme med noen erfaringer!? :)

 

Trur kanskje jeg ville gått for skjærkant, men nå har jeg ikke noe erfaring å komme med da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man effekten et stykke oppe i registeret,noe man gjerne får ved store effektuttak og større turboer med moderat eksosmottrykk.

Så burde f.eks Elring std. eller forsterka kombinert med kraftigere bolter/studer og høyere tiltrekningsmoment holde.

 

Selv kjører jeg med studer,o-ringet blokk,pianotråd og forsterka elring pakning. Har fungert fint det,muligens litt overkill. :)

 

Blir jo omtrent mindre sylindertrykk på en høyeffekt motor enn på en chippa fk med 16t som tokladdar,pga senere trykk og høyere stempelhastighet. Rett map er også viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj... dra nå ikke så jævli til da :p skjærkantpakning eller cometic MLS pakning er jeg litt usikker på hva som er "best" men vet mange som med bra hell har brukt skjærkant. lurer på om bruningen brukte MLS pakning på sin 600hk 8v som stod i den brune 244 han hadde for masser av år sia.

 

 

hehe, mente ikke sånn jævli til da:P

 

men en elring sjærkant da asså?

 

er egentli ute etter noe "enkelt"

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man effekten et stykke oppe i registeret,noe man gjerne får ved store effektuttak og større turboer med moderat eksosmottrykk.

Så burde f.eks Elring std. eller forsterka kombinert med kraftigere bolter/studer og høyere tiltrekningsmoment holde.

 

Selv kjører jeg med studer,o-ringet blokk,pianotråd og forsterka elring pakning. Har fungert fint det,muligens litt overkill. :)

 

Blir jo omtrent mindre sylindertrykk på en høyeffekt motor enn på en chippa fk med 16t som tokladdar,pga senere trykk og høyere stempelhastighet. Rett map er også viktig!

 

hva tiltrekkingsmoment snakker vi om på toppen her da?:)

hva er egentli fordelen med pinnboltene? kontra "vanlig" bolter..?

 

og regner nesten med at disse må trekkest omigjen etter xantall km?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pinbolter trekkes rett opp da dem ikke går rundt men når du bruker bolter kan disse ha en tendens til å vri seghvis du skjønner?

 

 

ja, sjønner...

 

hvilket moment blir egentli brukt?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En studtbolt står i ro når man trekker til mutteren mens en bolt vrir man.

Blir jevnere moment med studbolter m/mutter og skive kontra bolter.

 

Så uansett om begge deler har 12:9 så er studbolter bedre.

Men det spørs jo når behovet melder seg det da!

 

Elring er ikke skjærekantpakning.

Skjærekant er så dyr at jeg heller hadde o.ringet blokka og kjøpt en std. pakning. Om den skulle blåse så koster det kun noen små kroner for en ny pakning :)

 

Moment spec. følger med boltene.

Ellers burde 12-13 kg. holde.

Sånn gen. man strammer til i to omganger og kjører motoren driftsvarm venter litt og slipper opp hver bolt og strammer til igjen.

Men det er også ofte mer spesifikt beskrevet med boltene/pakningen.

 

Er også en fordel om man borrer med stressplate når man skal trekke til litt mer (ellers også for den del) så unngår man at sylinderløpene blir firkantede når man trekker til toppen.

Fungerer uten også,men man får enda mindre lekkasje mellom sylindre og ringer hvis man borrer med stressplate.

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bolter fast ei tykk jernplate som simulerer toppen ved borring.

noe mener at blokka kan endre form når man drar til toppboltene, mens andre mener rødblokka er såpass stødig og at man ikke klarer og måle forskjell i syl lekasje.

 

folk mener mye forskjellig i motorverdnen.

 

når det gjelder toppakninger er det det samme. noen bruker pianotråd ogskjærkant og masse stæsj mens andre kan klare seg med en forsterka elring pakning feks.

Endret av rogern

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tykk jernplate som simulerer topplokket.

Man skrur plata fast med samme moment som man skal ha på toppen. dermed blir sylinderløpene helt runde med toppen montert og boltene trukket til. altså omvendt av hvordan det blir uten stressboring.

 

Egentlig burde så mye som mulig være boltet på blokka under boring. vannpumpe,braketter osv... Altså alt som skrues fast i blokka da vel og merke :) Men men...

 

Det er forskjell på volvo blokker og alle andre som Rogern nevner noe om.

Litt med hvor mye man skal borre også.

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår