Gå til innhold

Hvordan demontere Grøftelys?

Ranger emnet

LeoNico

Anbefalte innlegg

Hei, etter at jeg fant ut at grøftlyset på min Opel Vectra C var gåent, la jeg meg under bilen og fikk sokkelen ut av festet. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg får løs pæra, hele sokkelen med pæra henger bare å slenger i en ledning som igjen er festet i en annen ledning. Jeg prøvde å lirke løs pæra fra sokkelen, men da begynte det å gniste, så jeg tok ikke sjangsen på flere forsøk. Kanskje de har et poeng da det står i instruksjonsboken at pæreskift av tåkelysene kun bør gjøres av profesjonelle :P Er det noen som vet om det er meningen at man skal koble ledningen fra dette leddet? Og er det noen som klarer å se åssen pære det er, slik at jeg kan bestille en ny? :)

Har kanskje som dere merket aldri skiftet noe grøftlys før..

341196.jpeg

LEDNINGEN FRA SOKKELEN HENGER I LEDNINGEN SOM ER FESTET I DETTE ^

341197.jpeg

SOKKEL M/PÆRE HENGER I LEDNINGEN ^

Hvis bilder er for små finnes de her i større format:

http://bildr.no/view/341197

http://bildr.no/view/341196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe:)

Ledningen er koblet til + strøm, jordingen får den via godset på pæra når den er montert i lykta. Pæra blir holdt på plass med ei låsefjær som spennes fast over metallet på pæra. Men om det står strøm på ledningen til pæra vil det kunne gnistre om metallet kommer borti andre steder på bilen som har metall.. Så sjekk at tenning og bryteren til grøftelysa er AV før du kobler. Hvis det fortsatt er strøm der har du nok en el feil i tillegg. Da bør du koble fra batteriet til du finner feilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider