esbandos Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 Hei.. Har en bekjent som har et problem med sin toyota tercel 85modell.. Målte på dynamoen når den stod å gikk, og fikk ut litt under 12V, men tror det var batterispenningen jeg fikk ut der, og ikke ladespenningen. Batteriet hadde stått på lading i ett par dager, så det var fult med strøm på det.. Er ingen ladelamper i bilen som lyser, men batteriet kan finne på å tappes under kjøring, slik at motoren stopper.. Så fort over dynamoen etter børster, men så ingen byttbare børster der.. På baksiden av dynamoen var det bare ledninger.. Så, er det børster på denne, eller er det dynamoen som er gåen? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bora2000SR Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 er jo børster på denne men den har vel mitsubishidynamo å da er børstene innebygd å ikke utenpåliggende... du skal jo ha nesten 14v om du måler over batteriet å bilen står å går... så dynamo er vel gåen ja... disse tror jeg er ganske dyre også.. var vel rundt 3000 for en ny en på min bora værtfall.. har mitsubishidynamo.. koster liten 1000lapp for nye børster om du gidder å bytte dem selv da... må demontere å det kan være litt prakk men det går.. Siter Team Low And Slow - VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985 x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982 x Mazda 626 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bora2000SR Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 mekonomen: generator 55A 1800kr uten pant generator 50A 2200kr uten pant spenningsregulator 626kr Siter Team Low And Slow - VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985 x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982 x Mazda 626 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 Ah, så det er innebygde børster ja.. Er nok mest sannsynlig dem som går før dynamoen ryker vel? Må hele dynamoen åpnes for å komme til dem? Mye jobb for en som aldri har bytta innvendige børster før? Så på mekonomen ja. Var rimelig dyrt for ny dynamo.. Er ingen andre dynamoer som passer over, og ikke er mitsu-dynamo? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bora2000SR Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 har kjøpt dynamo på biltema å slipa å styra for å få tilpassa festet å det funker bra det.,... det er bosch dynamo så da blir børstebytte lettere neste gang den ryker:P hehe... må demontere hele dynamoen ja.. å da kan det som regel være greit å bytte lager med det samme du er opp med den.. å da blir den en liten kostnad uansett.. så ville egentli kjøpt en dynamo på biltema til 700kr eller hva den koster å se om du får bygd om den slik at den passer på terceln... skal ikke være så vanskelig egentli... gjorde det på en mazda pickup.. gikk fint d.. Siter Team Low And Slow - VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985 x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982 x Mazda 626 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 på min corolla var det "nippon-denso"-dynamo, den kosta vel ca 1200 ny... tipper børstene dine er gåene, du må splitte dynamoen for å bytte de, og du må lodde... men jeg gjorde det på min, og det var egentlig veldig enkelt. Husk at spenningsregulatoren er ekstern på disse, og sitter ved et av fjærbeina. Ladespenning skal være 14,4V på høy tomgang, og det er et fett om du måler på dynamoen eller batteriet, da disse er koblet sammen med en tykk kabel. Du kan evt prøve å bytte regulatoren først... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 på min corolla var det "nippon-denso"-dynamo, den kosta vel ca 1200 ny... tipper børstene dine er gåene, du må splitte dynamoen for å bytte de, og du må lodde... men jeg gjorde det på min, og det var egentlig veldig enkelt. Husk at spenningsregulatoren er ekstern på disse, og sitter ved et av fjærbeina. Ladespenning skal være 14,4V på høy tomgang, og det er et fett om du måler på dynamoen eller batteriet, da disse er koblet sammen med en tykk kabel. Du kan evt prøve å bytte regulatoren først... Hvordan finner jeg ut om det er den som er gåen, og ikke dynamo/børstene? Det jeg konkluderte med når jeg målte, var at dynamoen ikke lada, da jeg kun fikk spenningen batteriet holdt når jeg målte på dynamo. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 har kjøpt dynamo på biltema å slipa å styra for å få tilpassa festet å det funker bra det.,... det er bosch dynamo så da blir børstebytte lettere neste gang den ryker:P hehe... må demontere hele dynamoen ja.. å da kan det som regel være greit å bytte lager med det samme du er opp med den.. å da blir den en liten kostnad uansett.. så ville egentli kjøpt en dynamo på biltema til 700kr eller hva den koster å se om du får bygd om den slik at den passer på terceln... skal ikke være så vanskelig egentli... gjorde det på en mazda pickup.. gikk fint d.. Tror neppe det blir noe tilpassing av annen dynamo, hvis det er såpass at man må slipe osv for å få en annen til å passe.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 Du kan også sjekke diodene i dynamoen. Hvis en av de er gåen vil ikke dynamoen ladde ordentlig. Diodene er der for å likerette spenningen. Så hvis en av diodene er gåen vil spenningen fra dynamo variere mer. Ergo, vil den ikke ladde batteriet ordentlig. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 Hvordan finner jeg ut om det er den som er gåen, og ikke dynamo/børstene? Det jeg konkluderte med når jeg målte, var at dynamoen ikke lada, da jeg kun fikk spenningen batteriet holdt når jeg målte på dynamo. Du vil ALLTID måle det samme på dynamo og batteri. + på dynamo og + på batteri har direkte forbindelse med hverandre! Jeg vet ikke hvordan du finner det ut, men det vanligste er at børstene ryker. Jeg bytta børster på min. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 Husk at regulering av lading på bil skjer ved hjelp av regulering av magnetiseringsstrømmen, og ikke hovedstrømmen. Magnetiseringsstrømmen er de tynneste ledningene inn på dynamoen, og hovedstrømmen er den tykke som går direkte til batteri og starter. Du vil få samme resultat ved måling på batteri,starter og dynamo, siden de rett og slett er koblet sammen. Det går ikke an å måle lading på den måten du har gjort :) Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.