c-w203 Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 Noen som kjenner godt til hva loven sier om alternativ felgdimensjon? Jeg har tidligere fått problemer med EU godkjenning på en bil. Det var da satt på 17" sommerdekk, men i vognkortet så sto det 15". For å få bilen EU godkjent måtte jeg vise bilen på biltilsynet, med TUW papirer på felgene, og da var alt i orden, og jeg fikk skrevet alternativ feld felg/dekk dimensjon inn i vognkort. Så mitt spørsmål er, har man lov til å gå opp/ned i felgdimensjon i forhold til vognkort, uten at biltilsynet/eller EU kontroll kreve at det skal stå i vognkort? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 felgstørrelsen kan ikke fravvike størrelsen som står i vognkortet mer enn 5-10%. Så du må størrelsen på de originale som bilen opprinnelig har omtrent. 17" kan du ikke ha på en som er godkjent med 15". Det må du da i såfall få godkjent i vognkort som er ei lita papirmølle:/ Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 felgstørrelsen kan ikke fravvike størrelsen som står i vognkortet mer enn 5-10%. Så du må størrelsen på de originale som bilen opprinnelig har omtrent. 17" kan du ikke ha på en som er godkjent med 15". Det må du da i såfall få godkjent i vognkort som er ei lita papirmølle:/ tosk, hold kjeft viss du ikke veit hva du prater om! anderledes felg dim skal vel godkjennes uansett, og skal ha med tuv papirer, med ikke alltid de er så strenge på det. derimot rulleomkretsen kan ikke avvike med mer enn 5%. http://www.bimmers.no/statisk.php?id=dekkdim den der er fin for å regne ut:) Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tunamgu Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 bare putt 15" på når du skal på godkjenninga.etter det så kan du putte på 17" igjen.gjelder å være snartenkt. får ikke godkjent ettermontert xenon heller,så er bare å putte i vanlige pærer på kontroll. Siter e92 320dA e36 320iA Touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 (endret) tosk, hold kjeft viss du ikke veit hva du prater om! anderledes felg dim skal vel godkjennes uansett, og skal ha med tuv papirer, med ikke alltid de er så strenge på det. derimot rulleomkretsen kan ikke avvike med mer enn 5%. http://www.bimmers.no/statisk.php?id=dekkdim den der er fin for å regne ut:) jeg tar meg inne nær av en som kjører e30. Men du må godkjenne annen FELGdim. i vognkortet som jeg skreiv! 5%-10% rulleomkrets, skreiv i halvsøvne, så vi er helt enige om det der...Jeg gidder sjelden å se over det jeg skriver, så da er det enkelte feil der som jeg ikke ser Endret Februar 9, 2009 av merce-123 Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 Fint med EU midt på vintern.. :D Lurer på om jeg får kjeft om jeg setter på mindre Felg en OEM.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c-w203 Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2009 Fint med EU midt på vintern.. :D Lurer på om jeg får kjeft om jeg setter på mindre Felg en orginal.. Ja, når det blir problemer med å gå fra 16" til 17" på sommerdekk, så er det vel likemye alternativ felgdim når man går fra 16" til 15" på vinterdekk? Møter mann den rette k@dden på verksted, naf eller biltilsynet, så kan han skrive mangel på det, og ikke godkjenne bilen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Februar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2009 klar over det gitt.. Men det enkleste for deg og alle andre er vel og skaffe et sett orginale felger med ett sett billige dekk også godkjenne med de, også bare bytte når du kommer hjem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gooner87 Skrevet Februar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2009 har et spørsmål angående nesten det samme. Hva skjer hvis man blir stoppet av politiet på kontroll og dem ser at du har for store felger og breie dekk ifølge vognkortet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Februar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2009 Mangel lapp og påfølgende "EU"/tekninsk kontroll på BT. Har du TUV papirer på felgene er jo da greit og få ført de opp som alternativ dimensjon i vognkortet. Har du ikke TUV på felgene kan du sette på org felgene før du drar på kontrollen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Felgene kan være så store/små de vil, så lenge: Det er klaring nok til alle understells biter (tror det er snakk om en halv cm eller noe) Sporvidde ikke endres Dekketes rulleomkrets er innenfor +-5% av original Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Monthy Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 (endret) i vognkortet mitt står standard dekk og felg dimensjon 195/65 R15. sommerdekkene mine er da 235/45 R17 og det tilsvarer 4,6% økning i rulleomkretsen.har ikke noe papirer på felgene eller i vognkortet. får jeg problemer på EU kontrollen med dei felgane? fant ut at vinterdekkene mine er -6,?? %. noe å bry seg over? Endret Februar 13, 2009 av Monthy Siter - Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007 - Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET - Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS! - Peugeot 106 SOLGT - Simson S50B1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Ivel Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 i vognkortet mitt står standard dekk og felg dimensjon 195/65 R15. sommerdekkene mine er da 235/45 R17 og det tilsvarer 4,6% økning i rulleomkretsen.har ikke noe papirer på felgene eller i vognkortet. får jeg problemer på EU kontrollen med dei felgane? fant ut at vinterdekkene mine er -6,?? %. noe å bry seg over? veldig skjelden de reagerer på for små dekk på eu... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Monthy Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 nei nei, men jeg skal på eu kontroll i juni - juli tiden så da er det jo snakk om 235/45 R17 dekkane som står på. de stikker ikke utforbi hjulbuen og tar ikke borti noe ved sving. bare at det ene dekket er litt mer slitt på innsiden pga noe hjulsinnstilling som var sist sommer. er fikset nå da. noe problem mon tro? Siter - Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007 - Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET - Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS! - Peugeot 106 SOLGT - Simson S50B1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZAbatmaN Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Er i så fall hvis den er under slitegrensa som er 3mm på sommeren(er ikke helt 100%, men mener det er 3mm sommer og 6 vinter) Vennligst korriger meg hvis feil. En annen ting, du kan vel ikke stille med vinter dekk til eu på sommeren?(bare så det blir avklart) Siter 91 volvo 740 81 pontiac Grand Prix[phat square] 72 vw boble[go biln] [x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg